به نوشته شریعتمداری، بعد‌از‌ظهر دوشنبه هفته جاری آقای امیر‌عبداللهیان وزیر محترم امور خارجه کشورمان در همایش ملی ایران و همسایگان ایران گفته‌اند: «طرف آمریکایی تاکنون از طرق مختلف پیام‌هایی را به ما ارسال کرده و خواهان سطحی از مذاکرات مستقیم با جمهوری اسلامی ایران است.» و در ادامه توضیح داده‌اند: «اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا، لازمه‌اش این باشد که سطحی از گفت‌وگو را با آمریکایی‌ها داشته باشیم، این را در برنامه کاری که برای مذاکرات رفع تحریم‌ها خواهیم داشت، نادیده نخواهیم گرفت.»

به گزارش «انتخاب»، شریعتمداری نوشته است: آقای شمخانی، دبیر محترم شورای عالی امنیت ملی نیز در صفحه توییتر خود متن کوتاهی نوشته بود که با اظهارات آقای امیرعبداللهیان همخوانی دارد. ایشان نوشته است: «تا‌کنون ارتباط با هیات آمریکایی حاضر در وین با مبادله نوشتار غیر‌رسمی انجام شده و نیازی به بیش از این نبوده و نخواهد بود. این روش ارتباطی تنها زمانی با روش‌های دیگر جایگزین می‌شود که توافق خوب در دسترس باشد.»

توافق حتمی است

همچنین در خبری دیگر به نقل از انتخاب، علی مطهری با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه درباره مذاکره مستقیم با آمریکا گفته است که این یک تصمیم درست است که باید زودتر می‌گرفتند. حتما این به نفع مردم است و منافع ملی را بهتر تامین می‌کند.

مطهری د‌ر مصاحبه با روزنامه جهان‌صنعت گفته است که حامیان برجام معتقدند که جلوی ضرر را از هرجا بگیری، منفعت است و از حصول توافق استقبال می‌کنند ولو اینکه افتخارش از آن دولت رئیسی شود.

مطهری در پاسخ به اینکه چرا از گرفتن این تصمیم پرهیز داشتند؛ گفته است قبلا به خاطر برخی شعارهایی که داده بودند، برای اینکه رعایت هواداران خود را کرده و ژست انقلابی را حفظ کنند، می‌گفتند که ما باید آمریکا را تحقیر کنیم و به خاطر همین هم مذاکره مستقیم نمی‌کنیم. درحالی که این مطلب به ضرر مردم بود و باعث می‌شد کشورهای واسطه از وضعیت موجود به نفع خود استفاده کنند و سرعت مذاکرات کاسته شود. اکنون به نظرم تصمیم خوبی گرفته شده و مذاکره مستقیم بسیار کارآمدتر است، ما را زودتر به نتیجه می‌رساند و منافع مردم ایران حفظ خواهد شد.

مطهری درباره پیشینه مذاکرات مستقیم گفت: این‌طور نیست که هیچ نوع مذاکره مستقیمی تا حالا نداشته باشیم، در مواردی صورت گرفته اما به خاطر همان شعارها و ژست انقلابی اعلام نمی‌کردند، اما الان به نقطه‌ای رسیده‌اند که می‌بینند برای خروج از این بن‌بست، بهترین راه همین مذاکره مستقیم است.

وی گفت: فکر می‌کنم که توافق در هر حال انجام خواهد شد. از آنجا‌ که دو طرف اراده بر توافق دارند فکر می‌کنم که توافق حتما انجام می‌شود و خوشبختانه الان دیگر آن مخالفت‌ها با برجام را نیز شاهد نیستیم. یعنی اینکه در حال مذاکره هستند برای کشور نعمت است.

مطهری افزود: فکر می‌کنم همان چیزی باشد که مذاکره‌کنندگان قبلی به آن رسیده بودند. همان چیزی که آقای ظریف در پایان کار به مجلس گزارش داد و گفت که به کجا رسیده‌ایم. اینکه آمریکا برداشتن تحریم تا چه حدی را پذیرفته است. به هرحال در حدود بهمن سال ۹۹ هم به توافق کامل خیلی نزدیک بودیم، اما متاسفانه در داخل کارشکنی‌هایی شد و تقریبا یک سال به تاخیر افتاد. به هرحال فکر می‌کنم آنچه توافق بشود در همان حدودی است که آقای ظریف و آقای عراقچی به آن رسیده بودند، یعنی خیلی تفاوتی نخواهد داشت. به گفته وی، حتما مساله FATF را هم حل خواهند کرد. یک و سال نیم قبل هم گفته بودم که اگر دولت آینده دولتی باشد که دست اصلاح‌طلبان نباشد و دست تندروها باشد، اینها خودشان مسائل را حل می‌کنند چون می‌بینند که اداره کشور نیاز به این توافقات دارد. الان هم همین اتفاق در حال رخ دادن است و ما می‌بینیم که مسائل دیگر را هم به دنبال برجام حل خواهند کرد. اما اگر گروه مقابل الان سر کار بودند، همچنان در حال کارشکنی بودند.