همزمان جدیدترین رنگ‌بندی کرونایی کشور از قرمز شدن تهران، مشهد و ۸ مرکز استان دیگر حکایت می‌کند. براین اساس درحال حاضر ۴۲ شهر در کشور در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفته‌اند. همچنین ۱۴۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۰ شهر در وضعیت زرد و تنها ۳۴ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. در همین حال ابراهیم قادری، رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، پیش‌بینی کرد که آمار روزانه ابتلا به کرونا در ایران به ۱۰۰ هزار نفر هم برسد. وزیر کشور نیز روز گذشته با استناد به آمارهای وزارت بهداشت نسبت به‌شدت رشد اُمیکرون در کشور ابراز نگرانی کرد.  احمد وحیدی در حاشیه جلسه قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص رنگ‌بندی شهرها و افزایش تعداد شهرهای قرمز نیز گفت: متاسفانه شهرهای قرمز و نارنجی افزایش پیدا کرده به شکلی که در حال حاضر ۱۷ نقطه قرمز اعلام شده است. به گزارش خبرگزاری فارس، وحیدی با بیان اینکه درصد مراجعه برای دز سوم واکسن کرونا بسیار کمتر از انتظار است از احتمال الزامی شدن دز سوم واکسن در مدیریت هوشمند کرونا خبر داد.

بازگشایی مجدد بخش‌های ICU

از سوی دیگر رئیس بیمارستان رسول اکرم (ص) از بازگشایی مجدد بخش‌های ICU برای کرونایی‌ها پس از دو سال و افزایش موارد بستری کرونایی در بخش‌های بیمارستانی و آی‌سی‌یو این بیمارستان خبر داد.  تقی ریاحی در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: اوایل دی ماه هیچ بیمار کاندیدای بستری در آی‌سی‌یو نداشتیم و بعد از دو سال بخش‌های آی‌سی‌یو برای بیماران کرونایی بسته شد. در عین حال میزان بستری کرونایی در بخش‌ها نیز بسیار محدود بود. وی افزود: این درحالی است که طی ۱۰ تا ۱۵ روز گذشته هم میزان مراجعات سرپایی کرونا افزایش یافته و به تبع آن میزان مراجعات بستری‌مان هم بالا رفته است.  درهمین راستا، مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به شیوع اُمیکرون در کشور گفت: مرگ‌های ناشی از اُمیکرون هنوز شروع نشده و به قله این بیماری نرسیده‌ایم. به گزارش خبرگزاری‌ فارس، وی با بیان اینکه در شاخه بالا رونده موج اُمیکرون قرار داریم، اعلام کرد که بروز مجدد مرگ‌های بالای ۱۰۰ بیمار در روز دور از انتظار نیست.  وی با مقایسه میزان بستری و فوتی‌ها در دو سویه دلتا و اُمیکرون افزود: در پیک ششم، میزان فوتی‌ها حدود ۴ برابر بیشتر از سویه‌های قبلی است.  دراین میان قربانیان کرونا نیز روز گذشته یک بار دیگر به ۵۰نفر در روز رسید. هزار و ۷۰۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ نیز در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

همه اینها در حالی است که دولت هنوز برای وضعیت مدارس و ترددها، تصمیم‌گیری نکرده است. همچنین با وجود شیوع گسترده ویروس اُمیکرون در کشور، هنوز تکلیف نحوه برگزاری مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن مشخص نیست.  درهمین حال اگرچه هفته گذشته ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده بود که ستادهای استانی مقابله با کرونا فقط حسب ضرورت می‌توانند مدارس هر بخش یا شهرستان را برای مدتی که لازم است، تعطیل کنند، اما روز گذشته احمد وحیدی وزیر کشور تاکید کرد: به استانداران اختیاری برای تعطیلی سراسری مدارس در استان‌ها داده نشده و استانداران تنها می‌توانند برای مدرسه‌ای خاص که تعداد افراد مبتلا زیاد می‌شود، تصمیم‌گیری کنند. به گزارش «ایسنا» وی در خصوص تعطیلی مدارس و اختیار استانداران نیز گفت: به استانداران این اختیار داده شده که اگر در مدرسه خاصی معلوم شد که بیماری پیدا شده اولا نباید فرد حضور پیدا کند و باید خود قرنطینه را برای مدت ۵ روز انجام دهد، اما اگر تعداد مبتلایان بیشتر شد استاندار اختیار دارد برای تعطیلی تا مدت خاصی برای آن مدرسه تصمیم‌گیری کند.  او همچنین در خصوص برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن سال جاری گفت: قطعا بحث خودرویی مانعی ندارد و می‌تواند برگزار شود و بی‌تردید در هر شکلی راهپیمایی خودرویی برگزار می‌شود، اما در مورد بحث فردی با ارزیابی شرایط جدید موضوع باید در ستاد ملی کرونا تصمیم‌گیری شود.  سید مجید میراحمدی، رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا نیز گفت: به پیشنهاد این کمیته و در صورت تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا، راهپیمایی ۲۲ بهمن و همچنین مراسم اعتکاف در سراسر کشور به جز شهرهای قرمز برگزار می‌شود. وی افزود: برگزاری جلسات و تجمعات در ۱۰ روز آینده باید با ۲۵ درصد ظرفیت‌ محل برگزاری مراسم برگزار شود و مدت زمان برنامه هم نباید بیش از یک ساعت و نیم باشد. به گفته وی، سفرهای استانی هیات دولت و سران قوا به مدت دو هفته و تمامی سفرهای غیرضروری کارمندان دولت نیز لغو می‌شود.