Untitled-1

همچنین تعداد بستری و فوت براثر ابتلا به کرونا نیز در این مدت افزایش قابل توجهی داشته است. به گزارش وزارت بهداشت، مجموع موارد بستری ناشی از کرونا در کل کشور در دومین هفته بهمن‌ماه به 6706 نفر رسیده است؛ این در حالی است که در هفته پیش این عدد 2709 نفر بوده است. ازسوی دیگر تا هفته دوم بهمن‌ماه مجموع موارد سرپایی کرونا مثبت در کل کشور به 108 هزار و 579 مورد رسیده است، این در حالی است که در هفته پیش از آن 31 هزار و 292 مورد سرپایی در کشور به ثبت رسیده بود. در شبانه‌روز گذشته نیز ۲۳هزار و ۱۳۰ بیمار جدید کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که از میان آنها هزار و ۵۲۹ نفر کارشان به بستری کشید. در همین بازه زمانی ۶۴ بیمار نیز جان خود را از دست دادند. در این میان دو هزار و ۲۸۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بخش‌‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. با تمام اینها حمید عمادی، عضو کمیته علمی کرونا معتقد است که هنوز به قله پیک ششم کرونا با اُمیکرون نرسیده‌ایم. وی درگفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: میزان اشغال تخت‌های بستری نسبت به هفته‌های گذشته افزایش داشته است، اما این میزان افزایش در مقایسه با پیک کرونا با سویه دلتا، کمتر است؛ البته تعداد موارد بستری ممکن است در روزهای آینده افزایش یابد.

پیشنهاد مجدد تعطیلی موقت

جدیدترین رنگ‌بندی نقشه کرونایی کشور روز گذشته به جای اپلیکشین ماسک ازسوی وزارت بهداشت اعلام شد. آنطورکه ماسک اعلام کرده از این پس این اپلیکیشن رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور را اعلام نخواهد کرد. ماسک در عین حال روز گذشته با تاکید بر اینکه اعلام وضعیت قرمز برای جلوگیری از افزایش ابتلا و بستری کافی نیست، بر ضرورت تعطیلی موقت تمام فعالیت‌های غیر ضروری باتوجه به سرمای هوا و نامطلوب بودن جریان تهویه هوا تاکید کرد. پیش از این هم این اپلیکیشن وابسته به وزارت بهداشت خواستار تعطیلی موقت دوهفته‌ای کشور شده بود. همچنین اگرچه پیک ششم کرونا در کشور آغاز شده است، اما بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در هفته منتهی به شانزدهم بهمن‌ ماه ۱۴۰۰ (از ششم تا شانزدهم بهمن ماه)، بالغ بر 95/ 57 درصد است؛ آماری که قطعا نمی‌تواند در پیشگیری از اوج‌گیری مجدد کرونا آن هم با سویه به‌شدت مسری اُمیکرون موثر باشد.

ضرورت تعریف جدید از شهرهای قرمز

درچنین شرایطی روز گذشته ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد نوع اعمال محدودیت‌ها در شرایط قرمز کرونایی، گفت: هر شهر و بخشی که دچار مشکل می‌شود باید مسوولان استانی در همان محدوده نسبت به اعمال محدودیت یا تعطیلی تصمیم‌گیری کنند و این موضوع نباید مثل گذشته جنبه عمومی و سراسری داشته باشد. به گزارش «ایسنا»، رئیس‌جمهور ضرورت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مراسم‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: مسوولان بهداشتی باید با جدیت نظارت کنند تا در اجتماعات به ویژه در اماکن زیارتی شیوه‌نامه‌های بهداشتی با دقت رعایت شود. رئیسی خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع سویه اُمیکرون و شرایط متفاوت و خاصی که نسبت به سویه‌های قبلی دارد، می‌توان تعریف جدیدی برای شهرهای قرمز ارائه داد و البته تا زمانی که این تعریف انجام نشده، همچنان رعایت‌مقررات قبلی برای شهرهای قرمز موضوعیت دارد.

تکلیف مراسم‌ 22بهمن و اعتکاف

ازسوی دیگر محسن منصوری استاندار تهران گفت که تصمیم‌گیری نهایی برای برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن‌ماه امروز اعلام خواهد شد. وی همچنین تاکید کرد: در رابطه با اُمیکرون براساس آنچه اعلام شده اعمال محدودیت‌هایی از جنس قرنطینه و تعطیلی خیلی موثر نیست، اما در عین حال رهاشدگی نیز نمی‌توانیم داشته باشیم. وی گفت: در خصوص موضوع برگزاری مراسم اعتکاف نیز در شهرهای قرمز ممنوعیت برگزاری وجود دارد و در شهرهای نارنجی و زرد نیز با حدود ۲۰ درصد ظرفیت می‌توانیم مراسم را برگزار کنیم البته اگر شرایط از وضع موجود بحرانی‌تر نشود.

بررسی وضعیت ابتلا در مدارس

درهمین حال از آنجا که اُمیکرون کودکان و نوجوانان را هدف گرفته است، روز گذشته علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در استان تهران از تصمیم‌گیری برای ادامه فعالیت غیرحضوری دبستان‌ها در تهران پس از آنالیز آمار ابتلا در مدارس خبر داد. به گزارش «ایسنا»، وی با اشاره به رشد بستری کودکان در بخش مراقبت‌های ویژه کودکان، بر افزایش تخت‌ در بیمارستان‌های اطفال و بیمارستان‌های عمومی تاکید کرد. زالی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته در بخش سرپایی ۱۶ هزار نفر مراجعه داشته‌ایم که از میزان مراجعین در هفته گذشته ۲۰ درصد افراد هفت تا ۱۲ سال بوده‌اند. افراد صفر تا یک‌سال یعنی نوزادان نیز میزان ابتلا در سویه اُمیکرون شدیدتر بوده و نیاز است که زودتر مراجعه انجام شود.

رشد ۱۵۷ درصدی مراجعات سرپایی

 وی همچنین گفت: در هفته اخیر افزایش میزان بستری و ابتلا را در استان شاهد بوده‌ایم و در حوزه مراجعات سرپایی رشد ۱۵۷ درصدی را شاهد بوده‌ایم. بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نیز در سه هفته اخیر ۵۱ درصد رشد داشته است. وی همچنین گفت که در ۱۰ روز گذشته بالای ۱۰۰ هزار دز واکسن در روز در تهران تزریق کرده‌ایم که نشان می‌دهد در این ۱۰ روز شاهد افزایش میزان مراجعه برای تزریق بوده‌ایم.