در همین حال یونسیان در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه کل کشور تبدیل به کانون کرونا شده است، بر ضرورت واکنش سریع بیمارستانی و ایجاد آمادگی لازم در بیمارستان‌ها در صورت سرریز بیماران با شیوع تصاعدی کرونای اُمیکرون، تاکید کرد و گفت: در حال حاضر زمان دو برابر شدن موارد ابتلا در کشور، کمتر از چهار روز است؛ به‌طوری که در عرض یک هفته تعداد مبتلایان جدید چهار برابر و در عرض دو هفته ۱۶ برابر می‌شود.

وی افزود: در مدت بیش از یک ماهی که اعلام شده اُمیکرون وارد کشور شده و سرایت‌پذیری بالایی هم دارد، هیچ محدودیتی وجود نداشته؛ نه فاصله‌گذاری و نه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نظارت بر رعایت آنها وجود نداشته است. در نتیجه جابه‌جایی‌های آزادانه باعث شده بیماری در کل کشور پیش برود.  وی درباره افزایش تعداد مبتلایان به بیماری نیز گفت: از آنجا که ظرفیت تست‌مان محدود است و در روز نمی‌توانیم بیش از ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تست انجام دهیم، در نتیجه نمی‌توانیم همه موارد بیماری را شناسایی کنیم. بر این اساس طبیعی است که از یک زمانی به بعد دیگر نه تست داریم که انجام دهیم و نه ضرورتی دارد که حتما در آن شرایط تست انجام دهیم. زیرا بسیاری از افراد علامت‌دار توصیه‌ها و اقدامات درمانی را دریافت کرده و به منزل می‌روند.  یونسیان با بیان اینکه بعید است که آمار مبتلایان روزانه ما که با تست مشخص می‌شود، به ۱۰۰ هزار نفر برسد، گفت: زیرا اولا برای همه افرادی که مشکوک هستند و علائم دارند، ‌تست نداریم و در عین حال قطعا تست‌مان هم حساسیت ۱۰۰ درصد ندارد.

وی در ادامه گفت: هنوز نمی‌توان گفت که اوج قله دقیقا چه زمانی خواهد بود. خیلی مهم است که اوج قله ما سه روز دیگر است یا ۱۳ روز دیگر. هرچه عقب بیفتد، به‌شدت روی تعداد ابتلای روزانه ما موثر است و نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

ازسوی دیگر بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت با اعلام‌ اینکه در موج ششم کرونا، ۲۰ درصد از مبتلایان کودکان هستند، گفت: نمی‌شود جلوی پخش اُمیکرون را گرفت. بنابراین باید مراقب کودکان به خصوص کودکان زیر دو سال باشیم، زیرا کرونا خطر زیادی برای آنها دارد.

وزیر بهداشت همچنین گفت: امروز دیگر نیازی به تست پی‌سی‌آر نیست و اگر شخصی دچار سرماخوردگی می‌شود احتمال ابتلا به اُمیکرون وجود دارد. وی افزود: فکر می‌کنیم طی ۲ تا ۳ هفته آینده به پیک خواهیم رسید.

میزان مبتلایان و بستری‌ها

 اما در کنار افزایش مرگ‌های کرونایی در کشور، موارد ابتلا و بستری نیز افزایش داشته است. روز گذشته نیز ۳۵ هزار و ۴۲۹ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲۱۹۹ نفر از آنها بستری شدند. دو هزار و ۳۹۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ نیز در بخش‌‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

درهمین راستا مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا گفت: عمده بیمارانی که فرم شدید بیماری را می‌گیرند، از افرادی هستند که هیچ واکسنی نزده‌اند. وی گفت: بسیاری از مردم دو دز واکسن را تزریق کرده‌اند، اما ۶ تا ۷ میلیون نفر هیچ واکسنی نزده‌اند.

در این میان وضعیت در برخی استان‌ها از جمله زاهدان بحرانی است. آن‌طور که سیدمهدی طباطبایی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اعلام کرده است در استان سیستان و بلوچستان روزانه بیش از ۱۲۰۰ نفر به کرونا مبتلا می‌شوند و به‌طور متوسط روزانه ۱۰ نفر بستری می‌شوند که می‌تواند خطرناک باشد.

محدودیت کرونایی نداریم

با تمام اینها روز گذشته حسین قاسمی، دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا، بر عدم ایجاد محدودیت‌های سراسری در کشور تاکید کرد و رنگ‌بندی کرونایی را برای ایجاد حساسیت میان مردم عنوان کرد. به گزارش «ایرنا» وی گفت: این رنگ‌بندی‌ها به معنای بازگشت محدودیت‌ها به گذشته نیست و طبق گفته رئیس‌جمهور محدودیت‌های سراسری اعمال نمی‌شود. قاسمی درباره تصمیمات درباره برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن، یادآور شد: تصمیم قطعی در ارتباط با راهپیمایی ۲۲ بهمن هنوز گرفته نشده است.