کودکان زیر رگبار اُمیکرون

گزارش معاونت بهداشت وزارت بهداشت نیز از افزایش قابل توجه موارد بستری اُمیکرون در همه استان‌ها با سرعت بسیار زیاد حکایت می‌کند. روز گذشته اپلیکیشن ماسک وابسته به وزارت بهداشت هم در گزارشی با توجه به افزایش موارد بستری اعلام کرد که ابتلای سرپایی در موج ششم، رکورد ابتلای سرپایی پنج موج قبل را شکسته است. همچنین در بعضی استان‌ها، ارتفاع قله «بستری» موج ششم (اُمیکرون) در حال عبور از قله موج پنجم (دلتا) است. براساس این گزارش به احتمال زیاد قله بستری ناشی از اُمیکرون در ایران هم بلندتر از دلتا خواهد بود و این به معنای پر شدن ظرفیت بسیاری از بیمارستان‌ها خواهد بود.  درهمین راستا یونس پناهی، معاون وزیر بهداشت، در برنامه صبحگاهی روز گذشته شبکه یک سیما، مقایسه اُمیکرون با سرماخوردگی را اشتباه افکار عمومی دانست و گفت: از قبل پیش‌بینی شده بود که شیوع سویه اُمیکرون در مقیاس جهانی اتفاق خواهد افتاد و از همین رو، نباید توصیه‌های بهداشتی نادیده گرفته می‌شد.

بی‌علاقگی دولت به محدودیت‌های کرونایی

با تمام اینها دولت همچنان از ایجاد محدودیت‌های کرونایی اجتناب می‌کند. این درحالی است که روز ۷بهمن ماه وزیر بهداشت از ورود ایران به موج ششم کرونا خبر داده است، اما تاکنون به جز توصیه به تزریق دز سوم واکسن اقدام عملی برای جلوگیری از گسترش بیشتر کرونا از سوی متولیان امر صورت نگرفته است.

در همین حال ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در جلسه روز شنبه خود تنها به تعطیلی یک هفته‌ای مهدکودک‌ها در شهرهای با وضعیت قرمز اکتفا کرد. این در حالی است که به گزارش ماسک، فعالیت مراکز آموزشی و مهدکودک‌ها در بسیاری از شهرهای قرمز از هفته‌های قبل هم متوقف شده بود.  شنبه شب نیز احمد وحیدی، وزیر کشور در برنامه تلویزیونی شب گذشته «نگاه یک» با بیان اینکه در صورت رعایت مقررات و گذشتن از موج ششم کرونا دلیلی برای وضع محدودیت‌های جدید وجود ندارد، گفت: امیدواریم شیوع اُمیکرون در کشور طولانی نشود و زودتر شاهد نزول این موج باشیم.  وی ادامه داد: باید بیشتر رعایت می‌شد تا دچار چنین وضعیتی نشویم، اما متاسفانه برخی مقررات و شیوه‌نامه‌های بهداشتی، خوب رعایت نمی‌شود و اجتماع‌های فراوانی گزارش می‌شود و کمی عادی‌انگاری شد و با توجه به وضعیت این سویه که سرعت انتشار آن زیاد است، دچار موج ششم شدیم.  وزیر کشور گفت: قرار بود از طریق مدیریت هوشمند، محدودیت‌های جدیدی را اعمال نکنیم، اما رعایت نکردن‌ها موجب خواهد شد ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌های جدیدی را وضع کند. امیدواریم با رعایت مردم، زودتر این مشکلات را پشت‌سر بگذاریم و نوروز راحت‌تر و بی‌دردسرتری را داشته باشیم.

افزایش بیماران بدحال

در میانه بی‌توجهی دولت به شیوع گسترده اُمیکرون در کشور، طی ۲۴ساعت گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۵ هزار و ۸۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۵۴۳ نفر از آنها بستری شدند. همچنین در این بازه زمانی ۱۴۸ تن دیگر جان باختند. سه هزار و ۳۷۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ نیز در بخش‌‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

رشد آمار مراجعان کرونایی تهران

از سوی دیگر فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونای کلان‌شهر تهران با بیان اینکه  پایتخت در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد، گفت: آمار مراجعان بستری و سرپایی کرونا به بیمارستان‌های تهران همچنان در حال افزایش است. علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره تعداد مراجعان سرپایی کرونا اظهار کرد: آمار مراجعان سرپایی در روز شنبه ۱۸ هزار و ۸۰۰ نفر بود که عدد قابل ملاحظه‌ای است.  زالی با بیان اینکه شهر تهران همچنان دارای وضعیت قرمز کرونایی است، تصریح کرد: دو شهر استان تهران دارای وضعیت نارنجی و بقیه شهرهای استان تهران در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

افزایش ۶برابری مرگ در تهران

همچنین به گفته مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا‌(س)، آمار جان‌باختگان کرونایی تهران در دو هفته گذشته ۶ برابر شده است. به گزارش خبرگزاری فارس، سعید غضنفری اظهار کرد: این روند نشانگر آن است که با یک هشدار جدی روبه‌رو هستیم و ۲ هفته کاملا صعودی را در آمار فوتی‌های ناشی از کرونا تجربه کرده‌ایم.

دلیل مرگ‌های کرونایی

درهمین حال، سید احمد طباطبایی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز گفت: اغلب بستری‌ها و مرگ‌ومیرها مربوط به کسانی است که یا واکسن نزده‌اند یا بیماری‌های خاص و زمینه‌ای مانند فشار خون، دیابت و نقص ایمنی دارند.

زمان اوج پیک ششم

طبق اعلام مسوولان وزارت بهداشت اکنون عدد مرگ و میر سه رقمی شده است و این روند تا هفته اول فروردین ادامه خواهد داشت. بر همین اساس طبق بررسی‌ها فروردین، به اوج پیک ششم خواهیم رسید. در همین ارتباط روز گذشته معاون تحقیقات وزارت بهداشت گفت: در اسفند به پیک ششم کرونا خواهیم رسید و همچنان باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنیم. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، یونس پناهی گفت: می‌دانستیم هفته اول اسفند در پیک ششم کرونا قرار خواهیم گرفت.

آمار صعودی بستری کودکان

همزمان با افزایش مجدد مرگ‌های کرونایی، میزان مرگ کودکان بر اثر ابتلا به اُمیکرون نیز افزایش یافته است. در واقع کودکان در موج ششم کرونا بیش از پیک‌های قبلی هدف سویه جدید کرونا قرار گرفته‌اند. به گفته سید‌احمد طباطبایی، دبیر بورد ریه اطفال کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، بیمارستان‌ها مملو از بیماران اُمیکرون هستند، به ویژه بیمارستان‌های کودکان که بسیاری از خانواده‌ها برای بستری کردن فرزندان‌شان مراجعه می‌کنند. وی درگفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: اگر کودکان مبتلا به تنگی نفس، تنفس تند، کبودی، کاهش سطح اکسیژن بدن شوند، باید نگران بود. طباطبایی ادامه داد: بیماری اُمیکرون طی ۳ تا ۵ روز‌ برطرف می‌شود، اما اگر خانواده‌ها نگران هستند با مراجعه به پزشک می‌توانند اطمینان کنند که کودک‌شان در معرض خطر جدی نیست.  وی تاکید کرد: بهترین راه مقابله با سویه اُمیکرون، استراحت، مصرف مایعات و پرهیز از تماس با دیگران، عدم حضور در مدارس و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است. او همچنین از خانواده‌ها خواست تا در برابر واکسیناسیون کودکان مقاومت نکنند.

درگیری ریوی و تزریق رمدیسیور در کودکان

همچنین علی رستگاری، پزشک اورژانس بیمارستان‌های تهران درباره آمار بالای ابتلای کودکان به اُمیکرون در گفت‌وگو با همشهری آنلاین گفت: از آنجا که کودکان واکسینه نشده‌اند در این سویه جدید بیشتر مبتلا شده‌اند. متاسفانه درگیری ریه و افت اکسیژن خون در میان کودکان مبتلا وجود دارد و حتی بسیاری از بچه‌ها به دلیل درگیری ریوی رمدیسیور دریافت می‌کنند به همین دلیل باید سریع‌تر بچه‌ها واکسینه شوند. وی افزود: بیمارستان‌های کودکان آمار بستری‌های‌شان بالا رفته دلیلش این است که کودکان هنوز واکسینه نشده‌اند. در این مدت مدارس و مهدکودک‌ها هم باز شد و بسیاری از بچه‌ها از این طریق مبتلا شدند و به والدین هم انتقال دادند.  در همین حال روز گذشته خبرهایی مبنی بر فوت کودکی پنج ماهه در کرمان و نوزاد یک ماهه در لارستان به دلیل ابتلا به سویه جدید کرونا منتشر شد.  آن‌طور که عصر ایران گزارش داده است، هفته پیش نیز دبیر قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا در آذربایجان غربی اعلام کرد: ۵ کودک زیر ۵ سال استان در اثر ابتلا به کرونا و شدت آن فوت شده‌اند. از بین ۵ کودک فوت شده، ۴ نفر از کودکان زیر یک سال و یک نفر سه ساله بودند.

توصیه اتاق اصناف و مدیرعامل مترو

براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت در حال حاضر ۲۴۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۲ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۸۹ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری آبی نیست. در این بین اتاق اصناف ایران روز گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ستاد ملی مقابله با کرونا شرط اجتناب از تعطیلی واحدهای صنفی در ایام نوروز را تزریق ۳ دز واکسن کرونا و ثبت‌نام واحدهای صنفی در سامانه «ایران من» اعلام کرده است. همچنین مهدی شایسته‌اصل، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، در خصوص شیوه اجرای ممنوعیت ورود مسافران کرونایی و فاقد ماسک به مترو گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و آنچه وزیر کشور و استاندار تهران ابلاغ کرده‌اند باید از ورود افراد بدون ماسک یا واکسینه نشده به مترو جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: بر این اساس با همکاری بخش انتظامی مترو، مسافران هنگام عبور از گیت کنترل می‌شوند و در صورت نداشتن ماسک باید نسبت به تهیه آن اقدام کنند به این منظور غرفه‌هایی در ایستگاه‌های مترو تعبیه شده که می‌توانند ماسک با قیمت‌ مناسب خریداری کنند.