توکلی همچنین گفت: چرخش همزمان دلتا و اُمیکرون پیش‌بینی را دشوار کرده است، اما شاید با درصد اطمینان متوسط بتوان پیش‌بینی کرد که شاید تا آخر بهمن و هفته اول اسفند ماه به پیک برسیم. توکلی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در روز دوشنبه ۵۵ فوتی ناشی از کرونا در تهران داشتیم، گفت: از تعداد ۴۲۶۶ بستری در تهران ۱۲۰۰ نفر در بخش ویژه بستری هستند. البته روزانه حدود ۸۰۰ بیمار هم ترخیص می‌کنیم. وی در عین حال گفت که یک‌چهارم بیماران بدحالند.

رده سنی فوت‌شدگان

توکلی درباره وضعیت ابتلای کودکان به اُمیکرون در تهران نیز گفت: ۱۵ تا ۲۰ درصد از ابتلاها در افراد زیر ۱۰ سال است. به‌طور کلی برخلاف سویه‌های قدیم، ۵۰ درصد بستری‌ها زیر ۵۰ سال هستند. البته در کودکان بیشتر منجر به بستری می‌شود.

وی با بیان اینکه مرگ‌ومیر ناشی از کرونا هم در کودکان بسیار کم است، گفت: در عین حال بیشترین میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا همچنان در سنین بالای ۶۰ سال است.

افزایش چهار برابری مراجعات

از سوی دیگر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تعداد مراجعات کرونایی به بیمارستان‌های زیرمجموعه این دانشگاه، به افرادی که علائم سرماخوردگی دارند توصیه کرد به مدت پنج تا هفت روز از خانه بیرون نروند، در غیراین‌صورت سویه اُمیکرون را به ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر انتقال خواهند داد. به گزارش «ایسنا» وی گفت: تعداد مراجعات نسبت به قبل بسیار افزایش داشته به گونه‌ای که می‌توان گفت چهار یا پنج برابر شده است؛ اما بسیاری از افراد جامعه به صورت غیرمحسوس به این سویه مبتلا شده‌اند. مسعود مردانی، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز هشدار داد: میزان بستری مبتلایان اُمیکرون در مراکز درمانی شهرهای مختلف، هشت برابر شده و هیچ خانواده‌ای از این بیماری در امان نیست.

افزایش مرگ‌های کرونایی

براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت نیز طی ۲۴ساعت گذشته ۱۶۷ بیمار کووید- ۱۹ جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند. درهمین بازه زمانی نیز ۲۵ هزار و ۳۴ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۷۶۸ نفر از آنها بستری شدند. سه هزار و ۴۸۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. روز دوشنبه نیز ۱۶۸نفر دیگر قربانی کرونا شدند. همچنین روز دوشنبه از مجموع ۲۸ هزار و ۹۵۶ بیمار مبتلا به کووید۱۹- که به‌طور رسمی در کشور شناسایی شدند ۳۱۵۷ نفرشان بستری شدند. نکته قابل توجه در این آمار این است که این ارقام تنها شامل کسانی است که تست داده و نتیجه تست آنها مثبت اعلام شده است. در واقع به گفته مقامات وزارت بهداشت آمار واقعی مبتلایان و حتی موارد بدحال بیش از اینهاست.

قرنطینه هوشمند اجرایی نشد

اما در شرایطی که کرونا در کشور با سرعت در حال گردش است و هر روز بسیاری از خانواده‌ها به این ویروس مبتلا می‌شوند، همچنان خبری از برقراری محدودیت‌های ویژه کرونایی از جمله محدودیت در سفر نیست. بنا بر اعلام وزارت بهداشت در حال حاضر ۲۴۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۲ شهر در وضعیت نارنجی و ۸۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. با این حال بر اساس آنچه «ایسنا» گزارش داده با وجود تدوین و ابلاغ «دستورالعمل طرح مدیریت هوشمند بیماری کرونا» از سوی ستادملی مقابله با کرونا در ۱۵ آذرماه امسال هیچ محدودیت تردد بین شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی، اعمال نمی‌شود. پیش از این و در طرح قبلی خروج خودروهای با پلاک بومی از شهرهای قرمز و نارنجی به ترتیب یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان جریمه داشت. در همین راستا مشاور فرماندار تهران گفت: با توجه به اینکه ستاد ملی کرونا ممنوعیتی برای تردد بین استانی تصویب نکرده است، فعلا شرایط سفر به همان شکل قبل است.

ایمان قربانی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه اگر مردم دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند، محدودیت‌های جدید ترددی وضع نمی‌شود، افزود: از مردم می‌خواهیم به استان‌های قرمز و نارنجی مسافرت نکنند تا در آینده نزدیک موفق به کنترل سویه جدید بیماری کرونا باشیم. این توصیه درحالی عنوان شده که بر اساس اعلام وزارت بهداشت تنها ۵۵ درصد مردم در اماکن عمومی کشور ماسک می‌زنند و این در حالی است که شیوع سویه اُمیکرون در کشور باعث افزایش ۳ برابری بستری‌های کرونایی شده است. درهمین حال بنابر اعلام وزارت بهداشت، مجموع واکسن‌های کرونای تزریق شده در کشور به ۱۳۸ میلیون و ۱۹۷ هزار و ۹۰۵ دز رسید. ۲۱ میلیون و ۵۹۳ هزار و ۱۱ نفر نیز دز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند.