به گزارش خانه ملت، سید نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس از تشکیل جلسه غیر‌علنی با حضور نماینده دولت با محوریت بررسی ارز ترجیحی، مسائل اقتصادی و بودجه خبرداده است. بنا به اطلاعات موجود در جلسه غیر‌علنی امروز، روسای کمیسیون‌های اقتصادی و تعدادی از نمایندگان مجلس سخنرانی خواهند کرد و نظرات نماینده دولت درباره ارز ۴۲۰۰ نیز شنیده و سپس درباره حذف یا ابقای ارز ۴۲۰۰ تصمیم‌گیری خواهد شد.

با استناد به اطلاعات موجود قرار است کلیات بودجه از فردا در مجلس به صورت دو شیفته بررسی شود. مجلس در فصل بررسی بودجه در تمام روزهای هفته جلسات دو شیفت در صحن علنی برگزار می‌کند.

مخالفان حذف ۴۲۰۰ رانت‌خوارند

در این میان سید‌شمس‌الدین حسینی در گفت‌وگو با «ایرنا» سخنان یک گروه از مخالفان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را رمانتیک عنوان کرده که به‌ جای تحلیل اقتصادی، سخنان رمانتیک می‌گویند و گروه دیگر از مخالفان حذف ۴۲۰۰ را رانت‌خوارانی عنوان کرده است که هزینه می‌کنند تا اجماع ملی برای حذف ارز ۴۲۰۰ صورت نگیرد.

 به گفته رئیس کمیسیون جهش تولید، دیر یا زود دولت و مجلس باید ارز ۴۲۰۰ را حذف کنند، زیرا تعادل بودجه و اقتصاد کشور با مصوبه کمیسیون تلفیق به هم می‌ریزد.

 به گفته حسینی دوگروه مخالف حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند که بانیان و منفعت‌داران آن هستند و می‌گویند حذف این ارز تورم‌زا است. در این میان دولت سیزدهم ارز ۴۲۰۰ تومانی را در لایحه بودجه ۱۴۰۱ حذف کرد و در بند ۱۷ جدول تبصره ۱۴ لایحه، حدود ۱۰۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان منابع برای جبران اصلاح نرخ کالاهای اساسی، دارو، یارانه نان و خرید تضمینی گندم پیش‌بینی کرد، اما کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مصوب کرد تا ۹میلیارد دلار ارز ترجیحی با نرخ ۴۲۰۰ تومانی به ۵ قلم کالا تخصیص یابد.

هفته گذشته حمیدرضا حاجی بابایی، ‌رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال آتی در جمع خبرنگاران اعلام کرد که تصمیمات این کمیسیون سمت و سویی مردمی داشته و نمی‌توان ۸۵ میلیون نفر را با حذف ارز ۴۲۰۰ تنبیه کرد، زیرا حذف این ارز تورم‌زاست و فشار بیشتری به مردم وارد می‌کند. حاجی‌بابایی در همان نشست خبری اعلام کرده بود چون نمی‌توانند دزدان و دلالان را دستگیر کنند می‌خواهند ارز ۴۲۰۰ را حذف کنند.

دولت تحت تاثیر فشارها قرار نگیرد

از سوی دیگر عبداللهی، مدیر گروه اقتصاد کلان مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت‌وگو با «ایرنا» اعلام کرده است که اگر ارز ۴۲۰۰ در سال آینده حذف نشود، عملا منابع نفتی قابل توجهی برای بودجه عمومی باقی نمی‌ماند در حالی که دولت در حال حاضر برنامه‌ریزی کرده است تا بخش قابل توجهی از منابع نفتی سال بعد در بودجه عمومی هزینه شود که نیاز نباشد از بانک مرکزی قرض کند.

 به گفته عبداللهی با همین فرض ساده می‌توان پی برد که دولت به میزان قابل توجهی کسری بودجه خواهد داشت. عبداللهی همچنین خطاب به مجموعه دولت اعلام کرده است که برای انجام اصلاحات بودجه‌ای و اقتصادی تحت فشار‌های وارده قرار نگیرد و هرچند ممکن است این مجموعه اصلاحات مدنظر دولت مخالف‌ یا ذی‌نفعانی دارد، اما اگر دولت تصور می‌کند این اصلاحات ضروری است نباید تحت تاثیر این فشارها قرار گیرد و با برنامه‌ریزی منسجم این سیاست‌ها را عملیاتی کند.

به گفته مدیرگروه اقتصاد کلان مرکز پژوهش‌های مجلس، فشارهای تحمیل شده بر دولت و مسائلی که در مسیر اصلاحات ساختاری اجتناب‌ناپذیر است، به این منجر می‌شود که بانک مرکزی ناگزیر شود از منابع خود به دولت پرداخت کند و در نهایت پایه پولی و تورم بیشتر از گذشته رشد کند. زیرا بانک مرکزی ایران در همه ادوار تحت تاثیر فشار دولت‌ها قرار داشته است. مساله سلطه مالی به معنی چیرگی سیاست مالی بر سیاست پولی در اقتصاد ایران وجود داشته و مورد تایید ما و توافق همه دوستان است.