ارز 4200 به تلفیق عودت داده شد عكس: خانه ملت

همچنین مجلس روز یکشنبه یکم اسفند ماه به مدت سه ساعت و نیم جلسه غیر علنی با موضوع بودجه و ارز ترجیحی داشت. در آن جلسه غیر علنی رئیس سازمان اطلاعات سپاه هم حضور داشته است. به گزارش «دنیای اقتصاد» دو روز از بررسی بخش درآمدی بودجه در مجلس می‌گذرد و با آنکه مجلس تا پیش از این حداقل ۴ جلسه طولانی و جامع درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تشکیل داده بود، اما کمیسیون تلفیق با حذف این ارز به دلیل حمایت از معیشت مردم مخالفت کرد.

بند الحاقی تبصره یک چیست؟

معادل مبلغ ۹ میلیارد دلار موضوع ردیف (۱۸) جدول مصارف تبصره۱۴ این قانون برای تامین کالاهای اساسی دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی و براساس نرخ ارز ترجیحی اختصاص می‌یابد.

در حضور مردم تصمیم بگیرید

دیروز در جریان بررسی بخش درآمدی بودجه و ‌بندی که به تبصره یک لایحه بودجه سال آتی با موضوع ارز ۴۲۰۰ پیوست شده است، نمایندگان مجلس به برگشت این بند به کمیسیون تلفیق رای موافق دادند.

نمایندگان مردم در خانه ملت ردیف‌های هزینه‌ای و درآمدی بند الحاقی یک تبصره یک لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مرتبط با ارز ترجیحی را برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

 بر اساس این بند، مجلس دولت را مجاز کرد تا سقف ۹ میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی و سایر منابع برای تامین کالاهای اساسی برداشت کند و بقیه نیاز ارزی خود برای کالاهای اساسی را به نرخ ETS تامین کند.

هر چند دیروز پیشنهادهای متفاوتی از جمله حذف کل این بند در مجلس مطرح شد اما هیچ‌کدام از این پیشنهاد‌ها رای نیاورد. اگر پیشنهاد حذف این بند رای می‌آورد به منزله حذف ارز ۴۲۰۰ بود. از سوی دیگر اما‌ باقر‌زاده یکی از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه مخالف حذف این بند بود. او معتقد بود که کمیسیون تلفیق در زمان بررسی لایحه بودجه سال آتی، بیش از یک هفته برای موضوع ۴۲۰۰ وقت گذاشته و با توجه به سخنان مقامات امنیتی و مدیران اقتصادی کشور به این نتیجه رسیده است که ارز ۴۲۰۰ در شرایط فعلی کشور تداوم داشته باشد.

 به گزارش «دنیای اقتصاد» هنگام بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، پیشنهادی مطرح شد که مجلس به دولت مجوز برداشت ۱۵ میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی و سایر منابع موجود را بدهد تا هر گونه که راحت است نیازهای مردم به کالاهای ساسی را تامین کند، اما این پیشنهاد رد شد.  چندی پیش حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق نیز در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود تلفیق به این دلیل با حذف ۴۲۰۰ مخالفت کرد که قرار نیست ۸۵ میلیون نفر به دلیل ناتوانی دولت در دستگیری دزدان و دلالان تنبیه شوند.

 حاجی‌بابایی دیروز نیز مخالف حذف ارز ترجیحی بود. او خطاب به همکارانش گفت که مجلس باید تصمیم بگیرد و در مقابل ۸۵ میلیون نفر پاسخگو باشد. کمیسیون تلفیق شفاف عمل کرده است. معادل ۹ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی اختصاص داده‌ایم و تخصیص بقیه ارز مورد نیاز را به شکل ETS پیش‌بینی کردیم و حذف این موارد یعنی ۶ برابر کردن قیمت‌ها.  به گفته حاجی‌بابایی سناریوی پیچیده کردن ۹ میلیارد دلار یعنی مجلس را روبه‌روی مردم قرار دهند، مجلس با گرانی‌ها مخالف است و سال آینده، سال معیشت مردم است و ما با گرانی مخالفیم. رئیس کمیسیون تلفیق بودجه از مجلس درخواست کرد تا با مردم شفاف و روشن سخن بگوید.

 او گفت: نمی‌شود طوری با مردم سخن بگوییم و طور دیگری بنویسیم. حذف ۹ میلیارد دلار یعنی یک ریال یارانه پرداخت نشود و به قیمت آزاد جنس بفروشیم. ما نمی‌خواهیم در بازار سوءاستفاده شود و مصوبه کمیسیون تلفیق شفاف است و برگشت به کمیسیون معنایی ندارد و باید همین جا و در مقابل مردم تصمیم‌گیری شود.

شعار سیاسی دادن یعنی حذف کمیسیون تلفیق

قالیباف، رئیس مجلس در واکنش به سخنان رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ که گفته بود با مردم صادقانه و شفاف سخن بگویید، گفت: آیین‌نامه اجازه حذف کل را داده است و این پیشنهاد مطرح شده است، اما یک بند این پیشنهاد مربوط به موضوعات هزینه‌ای است و یک بند نیز بند سیاستی است و لازم است توجه شود که این بند سیاستی نرخ مبادله منابع ارزی براساس ETS پیش‌بینی شده و اگر ما به حذف این بند الحاقی رأی بدهیم این بند نیز حذف می‌شود و همه درآمدها و بودجه بر هم می‌ریزد.

به گفته رئیس مجلس، قرار نیست اینجا حرف سیاسی زده شود، بلکه باید کار کارشناسی و علمی انجام شود. اینکه شعار دهیم در مقابل ملت تصمیم بگیریم یعنی کمیسیون را جمع کنیم و این سخن صحیحی نیست. مجلس براساس آیین‌نامه و قانون حرکت می‌کند. بارها گفته‌ام معیشت خط قرمز مجلس است و در این موضوع شکی نداریم.

وی تاکید کرد: همه درآمد و هزینه‌های ما بر مبنای ارز ETS است و پیشنهاد حذف ارز ETS همه مبناها را به هم می‌ریزد، اما بند مربوط به اختصاص معادل ۹ میلیارد دلار جزو موضوعات اختلافی است که قرار شد آقای مصری از سوی هیات رئیسه با حضور رئیس کمیسیون تلفیق مجددا بررسی کند و هر آنچه مصوبه تلفیق بود مجددا بارگذاری شود.

دیروز پس از اظهارات قالیباف، علی‌اکبر کریمی که پیشنهاد حذف این بند را مطرح کرده بود، پیشنهاد داد تا این بند به کمیسیون تلفیق برگشت داده شود و در دو بند مجزا مربوط به ارز ۴۲۰۰ و ارز ETS بررسی و مصوب شود، زیرا تصمیم‌گیر‌ی درباره ارز ۴۲۰۰ حق مجلس است.

 قالیباف، ‌رئیس مجلس نیز اعلام کرد که این بند برای تصمیم‌گیری و بررسی مجدد به کمیسیون ارجاع داده شود.

به رئیس‌جمهور توهین نشود

 «نباید به رئیس‌جمهور و مجلس توهین شود که دنبال گرانی هستند.» این جملات بخشی از تذکر شفاهی سید‌غنی نظری، ‌نماینده خلخال و کوثر است که در جریان بررسی تبصره یک بودجه عنوان شد. در جریان بررسی بند الحاقی تبصره یک برخی از نمایندگان اعلام کرده بودند که دولت آگاهانه دنبال گران کردن اجناس و کالاها است. او گفت: برخی دوستان می‌خواهند قهرمان‌پروری کنند، ما باید در تریبونی که در اختیار داریم از حقوق مردم دفاع کنیم، نباید به رئیس‌جمهور و مجلس توهین شود که دنبال گرانی هستند.

به گفته وی تصمیمات باید به نفع مردم باشد، مجلس به دنبال گرانی کالاهای اساسی نیست، بلکه به دنبال وفور کالا با قیمت مناسب است. اینکه ۵۰۰ نفر رانت‌خوار ارز ترجیحی دریافت کرده و هر کاری که می‌خواهند انجام دهند، قابل قبول مجلس نیست.

وی افزود: نمایندگان باید از مردم حمایت کنند و به عده‌ای نفوذی که علاقه‌مند هستند کشور از نظر اقتصادی در وضعیت مناسبی نباشد، پاسخ کوبنده دهند. اجازه ندهیم در این موضوع اساسی که با سرنوشت مردم گره خورده دچار بازی سیاسی و قهرمان‌پروری افراد شویم.