به گزارش «ایسنا» وی ادامه داد: اینکه چه مدت در قله بمانیم خیلی قابل پیش‌بینی نیست، ولی به نظر می‌رسد اگر اتفاق خاصی نیفتد در نیمه دوم اسفندماه وارد شیب نزولی شویم. البته افزایش سفرهای درون شهری، خریدهای شب عید، چهارشنبه سوری و... در نیمه دوم اسفند یک عامل تهدید است که می‌تواند بر پیش‌بینی ما اثرگذار باشد.

توکلی افزود: تعداد بستری‌ها بالا است و در حال حاضر تعداد ۴۱۰۰ بیمار بستری داریم و روزانه هم حدود ۷۰۰ بیمار بستری می‌شوند. تعداد موارد مراجعه سرپایی به مراکز درمانی حدود ۹هزار نفر است؛ البته طی روزهای گذشته این روند سینوسی بوده است.

معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران، همچنین گفت: موارد مرگ‌ومیر روزانه تهران حدود ۷۰ نفر (در یک هفته اخیر روزانه حدود ۵۰ تا ۷۰ نفر بوده است) و موارد بستری در ICU حدود ۱۱۰۰ نفر است که ۲۴۰ نفر هم پذیرش روزانه داریم.

ادامه ابتلا به دلتا در پایتخت

توکلی در ادامه تصریح کرد: همچنان موارد ابتلا به سویه دلتا در پایتخت به شکل واضح وجود دارد و تخمین ما این است که هنوز بین ۱۰ تا ۱۵ درصد موارد ابتلا از سویه دلتا است.

مراجعه کودکان همچنان بالاست

وی درخصوص موارد بستری کودکان نیز تصریح کرد: خوشبختانه موارد بستری کودکان کمتر شده است. سهم بستری کودکان زیر ۱۰ سال که در نیمه بهمن ماه به ۲۰ درصد رسیده بود اکنون به ۱۲ درصد رسیده است. توکلی همچنین گفت: البته حجم مراجعات سرپایی کودکان همچنان بالا است، ولی تعداد بستری‌ها کمتر شده است.

احتمال درگیری با ویروس جدید

ازسوی دیگر رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان با بیان اینکه در حال حاضر میزان مراجعان کرونا در حد ثابت باقی مانده است، گفت: البته تعداد موارد مرگ‌ومیر به این دلیل درحال بالا رفتن است که میزان ابتلاها در هفته اخیر ناگهان زیاد شده است.

شروین شکوهی درگفت‌وگو با «ایلنا» در ارتباط با علت برگشت علائم کرونا در برخی افراد مدتی بعد از بهبود بیماری گفت: اگر برگشت علائم در طول ۱۴ روز به صورت متناوب باشد، نگرانی چندانی وجود ندارد. درصورتی که ۱۰ تا ۱۴ روز بگذرد و علائم دوباره عود کند، به احتمال بسیار زیاد به عوارض کرونا برمی‌گردد مانند درگیری سینوس‌ها که برای افراد دارای آلرژی پیش می‌آید یا افرادی که سابقه حساسیت دارند، ممکن است سرفه‌های آنها باقی بماند. او افزود: اگر تب افراد برگردد وضعیت کاملا متفاوت خواهد بود و ممکن است نشانه التهاب تیروئید باشد اما اینکه دوباره تمام علائم فرد عود کند، به احتمال بسیار زیاد با یک ویروس دیگر در گردش مواجه هستیم. افراد حتما در اطرافیان پرس و جو کنند که آیا اطرافیان با برگشت علائم مواجه شده‌اند یا خیر و در صورتی که اطرافیان مبتلا شوند احتمال درگیری با ویروس جدید وجود دارد.

فوت ۲۲۷ تن دیگر

درهمین حال بررسی آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که طی ۱۰ روز اخیر (۲۵ بهمن تا ۴ اسفند ۱۴۰۰) به‌طور متوسط هر ساعت ۸۰۳ نفر در ایران مبتلا و ۸ نفر قربانی کرونا شده‌اند و در هر ساعت ۱۰۹۴ نفر نیز بهبود یافته‌اند. همچنین نمودار ابتلا به کرونا که براساس آمار رسمی کرونا ترسیم شده نشان می‌دهد موارد ابتلا به کرونا در کشور روبه کاهش گذاشته است. طی ۲۴ساعت گذشته نیز بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۵ هزار و ۳۴۰ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۳۳۳ نفر از آنها بستری شدند. درهمین بازه زمانی ۲۲۷ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند. سه هزار و ۹۸۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ نیز در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

عدم بررسی اثربخشی واکسن در بستری‌ها

همزمان محمد هاشمی، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در واکنش به انتشار خبری مبنی بر عدم اطلاع وزارت بهداشت از آمار درصد بستری‌شدگان و فوتی‌های کرونا که واکسن زده یا نزده‌اند در گفت‌وگو با خبرگزاری  تسنیم گفت: آمار متقن و مورد اعتماد درباره وضعیت واکسیناسیون افراد بستری و فوتی‌ها به سهولت گردآوری نمی‌شود و به پژوهشی عمیق نیاز دارد. ازسوی دیگر یونسیان، دبیر کمیته اپیدمیولوژی کرونا گفت: اهتمامی برای انتشار اطلاعات درباره اثربخشی واکسن‌ها در پیشگیری از بستری و فوت ناشی از کرونا در وزارت بهداشت نیست. نتیجه آن، این است که واکسیناسیون دز دوم از دز اول فاصله دارد؛ چند میلیون نفر نوبت دز دوم آنها رسیده است و دز دوم را تزریق نکرده‌اند. چند میلیون نفر هم که نوبت دز سوم آنها رسیده است؛ دز سوم تزریق نکرده‌اند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی گفت: این ایراد را به وزارت بهداشت وارد می‌داند که هنوز آمار بستری‌شدگان و فوتی‌های کرونایی که واکسن نزده یا زده‌اند؛ منتشر نشده است. درهمین ارتباط کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار کرد: پس از پایان موج ششم در قالب گزارش‌های مستند و علمی به مردم اعلام می‌کنیم که تاثیر واکسیناسیون در کاهش بستری و فوت، چه میزان بوده است. به گزارش خبرگزاری صداوسیما‌، وی تصریح کرد: مطالعات بر روی بستری‌ها و فوتی‌هایی که د‌ز اول، دوم و سوم واکسن کرونا را تزریق کرده بودند یا اصلا تزریق نکرده بودند، انجام شده است. افرادی که دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده بودند، حدود ۱۰ برابر کمتر بستری و فوت شده‌اند که درصد قابل توجهی است. بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۶۲ میلیون و ۶۴۰ هزار و ۴۶۴ نفر دز اول، ۵۵ میلیون و ۲۶۲ هزار و ۶۹۸ نفر دز دوم و ۲۲ میلیون و ۶۱۷ هزار و ۶۳۵ نفر دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. بر این اساس مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۰ میلیون و ۵۲۰ هزار و ۷۹۷ دز رسیده است.