9 تغییر اساسی در لایحه بودجه 1401 عكس: خانه ملت

لایحه بودجه سال آتی در کمیسیون تلفیق تغییرات بنیادی و مهمی کرده است. بنا به اعلام اخیر دیوان محاسبات، بیشترین تغییرات ایجاد شده در لایحه بودجه درتبصره ۷ اعمال شده است.

دیوان محاسبات کشور گزارش تطبیقی از احکام قانون بودجه ۱۴۰۰ را نسبت به لایحه بودجه ۱۴۰۱ و آخرین تغییرات این لایحه در کمیسیون تلفیق مجلس را منتشرکرده است که می‌تواند به مثابه نقشه راه برای دولت و مجلس باشد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» و با استناد به گزارش اخیر دیوان محاسبات، بیشترین تغییرات در بند (ه) ‌ازتبصره ۷ لایحه بودجه اعمال شده است.

توقعات غیرقابل تحقق ایجاد نشود

 متغیرات بودجه و تکالیفی که مجلس برای بانک‌ها و ‌دولت ایجاد کرده است باعث بروز گلایه برخی از مسوولان شده است. تاکنون سه مصوبه از صحن علنی به تلفیق برگشت داده شده است تا دوباره ارزیابی و اصلاح شود. موضع تبصره ۱۶ بخش هزینه‌ای دولت و موضوع ارز ترجیحی از جمله این مصوبات بود. در این میان «ایسنا» در خبری به نقل از حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، دیروز اعلام کرده بود که مصوبه نهایی بودجه گره‌گشای تنگناهای کشور باشد و توقعاتی ایجاد نکند که تحقق آنها میسر نباشد. وی همچنین به وضعیت بررسی بودجه در مجلس اشاره کرد و گفت: بودجه ۱۴۰۱ نخستین سند مالی مهم دولت است که ریل‌گذاری جدیدی را برای اداره کشور ایجاد می‌کند. نمایندگان صدها پیشنهاد درخصوص بودجه مطرح کرده‌اند و کمیسیون تلفیق نیز الحاقیه‌های متعددی اضافه کرده است از جمله برخی تسهیلات تکلیفی برای بانک‌ها که رهبر معظم انقلاب به رئیس محترم مجلس یادآور شدند مراقبت شود که تکلیف بمالایطاق صورت نگیرد. بر این اساس همکاری کنیم که مصوبه نهایی بودجه گره‌گشای تنگناهای کشور باشد و توقعاتی ایجاد نکند که تحقق آنها میسر نباشد.

تعرفه۱۲ درصدی واردات گوشی خارجی

کمیسیون تلفیق بودجه از سکوت لایحه در موضوع وضع تعرفه واردات گوشی خارجی استفاده کرد و ۱۲درصد تعرفه را برای واردات این محصول وضع کرده است. بنا به مصوبه کمیسیون تلفیق، یک ‌بندی مشابه ردیف ۲ از تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۰، به این تبصره پیوست شده است که بر آن اساس حقوق ورودی واردات گوشی‌های همراه خارجی بالای ۶۰۰ دلار به میزان ۱۲ درصد تعیین شده است.

 اختلاف سقف ۵۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی مالیات بر درآمد

 با استناد به گزارش دیوان محاسبات، مقایسه سقف در‌آمد مالیاتی در بودجه سال آتی با امسال نشان می‌دهد که دولت برای سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی کرده بود تا سقف این نوع مالیات ۱۲ میلیون تومان نسبت به پارسال به ۶۰ میلیون تومان برسد حال آنکه تلفیق این رقم را به ۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش داد.

فروش اموال مازاد وزارت جهاد

 اگرچه در لایحه بودجه ۱۴۰۰، هیچ حکمی درخصوص فروش اموال و دارایی‌های مازاد وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و جهادکشاورزی مطرح نشده بود اما در لایحه بودجه ۱۴۰۱، مجوز فروش دارایی‌ها و اموال غیرمنقول مازاد تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان برای وزارت ارتباطات و تا سقف ۲۰ هزار میلیارد تومان برای وزارت جهادکشاورزی داده شده است.

وام دانشگاهیان، بدهی دولت تلقی نشد

با استناد به گزارش دیوان محاسبات، دولت در لایحه بودجه سال آتی، اصل و سود تسهیلات بانکی که در بخش آموزش و پژوهش و فرهنگ و در راستای اعطای تسهیلات بانکی به دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی و پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری اعم از دولتی و غیردولتی را به عنوان بدهی خود تلقی نکرده است در حالی که در بودجه سال جاری این ردیف اعتباری، ‌بدهی دولت به سیستم بانکی بدهی تلقی می‌شد.

در این میان، کمیسیون تلفیق مجلس با اصلاح تبصره۹ لایحه بودجه پیشنهادی دولت درباره هزینه تحصیلی دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی، مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان را از محل درآمد حاصل از قانون هدفمندی یارانه‌ها به این موضوع اختصاص داده است.

تخصیص ۲درصد از هزینه دستگاه‌ها برای تولیدات قرآنی

یکی دیگر از تغییرات لایحه بودجه سال آتی در قیاس با قانون بودجه سال جاری، نوشتن بندهای (ز) و (ح) در تبصره ۹ لایحه بودجه ۱۴۰۱ است. پارسال در بودجه دولت، هیچ حُکمی در این موضوع لحاظ نکرده بود.

 بر این اساس، دستگاه‌های اجرایی مجازند تا ۲ درصد از بودجه هزینه‌ای خود را به ارتقای تولیدات فرهنگی در بخش‌های قرآنی، نمایشی، مطبوعاتی، نشر و گردشگری اختصاص دهند. شرکت‌های دولتی نیز اجازه دارند با هماهنگی با وزارت آموزش‌وپرورش، تا یک درصد از درآمد شرکت‌ها و سود خالص بانک‌ها و موسسات انتفاعی را برای احداث مدرسه در روستاهای فاقد مدرسه و توسعه عدالت آموزشی صرف کنند.

شرط رضایت معلمان در تعویق بازنشستگی

در عین حال، در بند (ی) از تبصره (۹) لایحه بودجه ۱۴۰۱ صراحتا قید شده است که وزارت آموزش‌وپرورش مجاز است بازنشستگی معلمان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر را تا سن ۶۵ سالگی و در صورت رضایت معلمان به تعویق بیندازد.

در حوزه قضایی، انتظامی و دفاعی، افزایش تکلیف شرکت‌های بیمه‌ای از ۴۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱، پیرامون واریز وجوه بیمه شخص ثالث به خزانه‌داری کشور برای در اختیار قرار دادن منابع حاصله در راستای کاهش تصادفات، مرگ‌و‌میر و حوادث رانندگی، از دیگر تغییرات احصا شده از سوی دیوان محاسبات کشور است.

۱۵هزار یورو هزینه معافیت سربازان خارج از کشور

همچنین در بند (۳) الحاقی کمیسیون تلفیق به تبصره (۱۰) لایحه بودجه ۱۴۰۱، عنوان شده است که مشمولین نظام وظیفه عمومی مقیم خارج از کشور که حداقل پنج سال از زمان فراخوان آنها به خدمت وظیفه عمومی گذشته باشد، می‌توانند با پرداخت معادل ریالی ۱۵ هزار یورو، کارت معافیت از خدمت سربازی دریافت کنند. گفتنی است در بخش دیگری از همین بند الحاقی، در راستای توجه به استحکام خانواده و امر فرزندآوری، معافیت رایگان از خدمت وظیفه عمومی برای مشمولین متاهل و بالای ۳۰ سال دارای ۲ فرزند در نظر گرفته شده است.

افزایش سقف پاداش پایان خدمت کارکنان

بررسی‌ها از تغییرات بخش «پاداش پایان خدمت کارکنان دولت» در لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که با وجود تعیین سقف ۴۴۵ میلیون تومان از سوی دولت سیزدهم، اما کمیسیون تلفیق با ملاک عمل قرار دادن پاداش پایان خدمت مندرج در قانون بودجه ۱۴۰۰، همان سقف پیشین ۴۷۲ میلیون تومان را تصویب کرده است.