البوسعیدی طی سفر به ایران با ابراهیم رئیسی دیدار کرده و رئیسی در این‌باره تصریح کرد که کشورش و پادشاهی عمان، مواضعی متمایز از برخی دولت‌‌‌‌‌‌‌های منطقه اتخاذ کرده‌اند، به‌ویژه در دو مساله فلسطین و یمن و مسائل منطقه‌ای. این سفر در شرایطی صورت گرفت که دور هشتم مذاکرات وین بین دولت‌‌‌‌‌‌‌های غربی و تهران، با برخی موانع مواجه است، به‌ویژه درخصوص ضمانت‌‌‌‌‌‌‌هایی که ایران می‌خواهد و شروطی که ایالات‌متحده در مورد تعلیق برنامه‌‌‌‌‌‌‌های هسته‌‌‌‌‌‌‌ای ایران مطرح کرده است.

درخواست میانجی‌گری

تمام اشاره‌‌‌‌‌‌‌ها حاکی از آن است که عنوان سفر البوسعیدی، به‌صورت غیرعلنی، پرونده هسته‌‌‌‌‌‌‌ای ایران و دخالت پادشاهی به‌عنوان واسطه برای نزدیک‌کردن طرف‌هاست. بر کسی پوشیده نیست که ایرانی‌‌‌‌‌‌‌ها اعتماد زیادی به عمان دارند و این مساله در سفر وزیرخارجه ایران به قطر در ژانویه گذشته مطرح شد. در تاریخ ۱۰ ژانویه گذشته، امیرعبداللهیان به عمان رفت و این اولین سفر او به یک دولت خلیج‌فارس از زمان واگذاری منصب وزارت‌خارجه به وی بود. امیرعبداللهیان در جریان سفر به مسقط، با بدر بن‌حمد البوسعیدی دیدار کرده و دو طرف، مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و منطقه‌‌‌‌‌‌‌ای را مورد بررسی قرار دادند.

دوحه ایستگاه دوم اولین دور سفر‌‌‌‌‌‌‌های وزیرخارجه ایران بود و عبداللهیان به روزنامه‌نگاران گفت که در گفت‌وگوهایش در قطر مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌ای در وین و رفع تحریم‌ها را مورد بررسی قرار داد. وزیر ایرانی اعلام کرد که میانجیگری عمان در پرونده هسته‌‌‌‌‌‌‌ای بار دیگر فعال شده و عمانی‌‌‌‌‌‌‌ها نیت صادقی برای رساندن مذاکرات به یک نتیجه جدید و مداوم دارند و به تلاش‌های دیپلماتیک خود برای کمک به رسیدن گفت‌وگو‌‌‌‌‌‌‌ها به توافق خوب ادامه می‌دهند. عبداللهیان گفت که در گفت‌وگو با امیر قطر، آخرین تحولات در مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌ای وین و مسائل مربوط به پرونده‌‌‌‌‌‌‌ها منطقه مورد بررسی قرار گرفته است.

تهران تلاش می‌‌‌‌‌‌‌کند از طریق واسطه‌‌‌‌‌‌‌ها با دولت آمریکا تماس داشته باشد و برای این مهم، پادشاهی عمان را بهترین گزینه می‌داند، همان‌طور که دولت قطر هم نقش پر رنگی در رساندن پیام‌‌‌‌‌‌‌های دو طرف به یکدیگر داشت.

به گفته وزیرخارجه ایران، عمانی‌‌‌‌‌‌‌ها سابق بر این نقش مهمی را در رسیدن مذاکرات به توافق هسته‌ای، به‌ویژه در رابطه با برخی طرف‌‌‌‌‌‌‌های غربی ایفا کردند.

ایاد الدلیمی، تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است که سفر البوسعیدی به تهران، در زمانی انجام شد که اخبار رسیده از وین، نشان‌دهنده امکان واقعی رسیدن به توافق هسته‌‌‌‌‌‌‌ای جدید بین ایران و غرب، پس از‌ ماه‌ها مذاکرات سخت و طاقت‌فرساست. وی در گفت‌وگو با الخلیج آنلاین تصریح کرد: این توافق با توافق قبلی تفاوتی نخواهد داشت، اما می‌تواند غافلگیری‌‌‌‌‌‌‌هایی برای ایران داشته باشد که آن را خوشحال نمی‌‌‌‌‌‌‌کند، به این دلیل که احتمالا دربردارنده محدودیت‌های بیشتری نسبت به توافق قبلی است.

این تحلیلگر در ادامه مدعی شد:‌فشار‌‌‌‌‌‌‌های زیاد، ایران را مجبور می‌‌‌‌‌‌‌کند این محدودیت‌‌‌‌‌‌‌ها را بپذیرد. همچنین الدلیمی عقیده دارد سفر مسوول عمانی به تهران، به پرونده تنش در اوکراین نیز مرتبط است. وی می‌افزاید: به‌دنبال حمله روسیه به اوکراین که موجب بروز بحران انرژی شدیدی در اروپا می‌شود، اروپایی‌‌‌‌‌‌‌ها در اندیشه جدی برای یافتن جایگزینی برای تامین انرژی موردنیاز خود هستند که احتمالا ایران است.  از سوی دیگر، الدلیمی خاطرنشان می‌‌‌‌‌‌‌کند که تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران یمن هم ادامه دارد و ایران، بازیگر اصلی در این زمینه است، که در این‌باره با عمان نیز مشورت می‌‌‌‌‌‌‌کند، به‌ویژه آنکه صحبت‌‌‌‌‌‌‌هایی شنیده می‌شود مبنی‌بر اینکه گفت‌وگو‌‌‌‌‌‌‌هایی بین طرف‌‌‌‌‌‌‌های حوثی با عمان انجام شده که هدف از آن، زمینه‌سازی برای اقدامی بوده است که عمان یک طرف اصلی در آن است.