همزمان با این اظهارات، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران نیز در جلسه‌‌‌‌‌‌ای ویژه با نمایندگان مجلس بر حل سریع چند موضوع باقی‌مانده در مذاکرات که هنوز درباره آن توافقی حاصل نشده تاکید کرد. دور هشتم مذاکرات احیای برجام که ۱۹ بهمن آغاز شده همچنان با نشست‌های دوجانبه و چندجانبه در کارگروه‌های مختلف ادامه دارد. طرف‌های برجامی همگی از رسیدن مذاکرات به آخر خط خبر داده‌اند. در همین خصوص «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان دیروز چهارشنبه در کنفرانس خبری مشترک با «نفتالی بنت» نخست‌‌‌‌‌‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه ضرب‌‌‌‌‌‌الاجل‌‌‌‌‌‌های ساختگی طرف‌‌‌‌‌‌های غربی مذاکرات وین گفت که «توافق هسته‌‌‌‌‌‌ای جدید ایران بیش از این نمی‌تواند به تعویق بیفتد.‌» شولتز به خبرنگاران گفت: آنچه ما دوست داریم ببینیم این است که توافقی در وین حاصل شود. اکنون زمان تصمیم‌گیری است. این را نباید بیش از این به تعویق انداخت و دیگر نمی‌توان آن را به تعویق انداخت. اکنون زمان آن است که در نهایت به چیزی که نشان‌دهنده یک راه‌‌‌‌‌‌حل خوب و معقول است، بله بگوییم. وی همچنین با اتهام‌‌‌‌‌‌پراکنی علیه برنامه صلح‌‌‌‌‌‌آمیز هسته‌‌‌‌‌‌ای ایران، بر تعهد به دفاع از امنیت رژیم صهیونیستی تاکید کرد. صدراعظم آلمان در فلسطین‌اشغالی گفت: وظیفه ما جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است، نمی‌‌‌‌‌‌دانیم قرار است چه اتفاقی بیفتد، اما متعهد به ممانعت از به‌خطر افتادن اسرائیل هستیم و بر روی این توافق داریم. این در حالی است که منابع نزدیک به هیات مذاکره‌‌‌‌‌‌کننده ایران در روزهای گذشته اعلام کردند که «اکنون دستیابی به توافق تنها با اتخاذ چند تصمیم سیاسی مشخص از سوی طرف‌‌‌‌‌‌های غربی ممکن است.» اظهارات شولتز درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین در حالی بیان‌شده که دور هشتم مذاکرات وین به‌منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران از روز سه‌‌‌‌‌‌شنبه ۱۹ بهمن‌ماه و بعد از تنفسی ۱۱ روزه برای مشورت هیات‌‌‌‌‌‌ها با پایتخت‌‌‌‌‌‌هایشان با حضور هیات‌‌‌‌‌‌های ایران و گروه ۴+۱ از سر گرفته شد و از آن زمان تاکنون در سطوح و قالب‌‌‌‌‌‌های مختلف در حال بر‌گزاری است.

جلسه ویژه شمخانی با نمایندگان مجلس

همزمان با این تحول، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران در جلسه‌‌‌‌‌‌ای ویژه با نمایندگان مجلس بر حل سریع چند موضوع باقی‌مانده در مذاکرات که هنوز درباره آن توافقی حاصل نشده تاکید کرد و گفت: راهبرد اصلی کشور در کنار تلاش برای رفع تحریم‌‌‌‌‌‌ها، تمرکز بر ایجاد سازوکارهای بی‌اثر‌کردن ابزار تحریم است. به گزارش خبر‌گزاری فارس، در جریان این جلسه، روند طی شده از ابتدای دور جدید مذاکرات در دولت سیزدهم و پیشرفت‌‌‌‌‌‌ها و چالش‌های موجود و همچنین اصلی‌‌‌‌‌‌ترین اولویت‌هایی که در دستورکار تیم مذاکره‌کننده ایران است، به اطلاع نمایندگان حاضر در جلسه رسید.  دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در این جلسه با تاکید بر ضرورت حل سریع چند موضوع باقی‌مانده در مذاکرات که هنوز درباره آن توافقی حاصل نشده، اظهار کرد: تجربیات تلخ ناشی از بدعهدی آمریکا و بی‌عملی اروپا، تامین الزامات شکل‌گیری توافقی قابل‌اتکا، متوازن و پایدار را اجتناب‌ناپذیر کرده است. شمخانی خاطرنشان کرد: راهبرد اصلی کشور در کنار تلاش برای رفع تحریم‌‌‌‌‌‌ها، تمرکز بر ایجاد سازوکارهای بی‌اثر‌کردن ابزار تحریم است و خوشبختانه در این زمینه اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.  نمایندگان حاضر در جلسه نیز با اشاره به عبور کشور از گلوگاه‌‌‌‌‌‌هایی که به دلیل تحریم‌های ظالمانه در اقتصاد کشور و معیشت مردم ایجاد شده بود، بر تداوم تلاش موثر تیم مذاکره‌کننده ایران به‌منظور استیفای حقوق از دست رفته ملت در توافق‌نامه برجام تا حصول نتیجه تاکید کردند.

متن توافق آماده شده است

در همین ارتباط، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: ما به فضاسازی رسانه‌‌‌‌‌‌ای و ضرب‌‌‌‌‌‌الاجل‌‌‌‌‌‌های غربی‌‌‌‌‌‌ها توجه نمی‌‌‌‌‌‌کنیم چراکه برای ما در مذاکرات، خط‌قرمزها مهم‌تر از ضرب‌‌‌‌‌‌الاجل‌‌‌‌‌‌هاست. ابوالفضل عمویی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره روند مذاکرات وین، اظهار کرد: برای ایران اخذ تضمین از طرف مقابل بسیار اهمیت دارد. ایران به تعهدات خود در برجام پایبند بود و مدیرکل آژانس بین‌‌‌‌‌‌المللی انرژی اتمی هم در همه گزارش‌‌‌‌‌‌های خود بر این مساله تاکید کرد.  نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بدعهدی آمریکا و کشورهای اروپایی عضو برجام، گفت: دغدغه فعلی ما این است که آیا این‌بار آمریکایی‌‌‌‌‌‌ها به‌صورت واقعی می‌خواهند به توافق بازگردند و به آن پایبند باشند یا اینکه بازهم می‌خواهند از توافق خارج شوند. بر این اساس آنان باید به ایران تضمین دهند.  وی تصریح کرد: آمریکایی‌‌‌‌‌‌ها سعی می‌کنند که با تعویق زمان و بدون ابتکارعمل ما را از خواسته منطقی خودمان منصرف کنند. در این موضوع راهکارهای مختلفی را ارائه دادیم. در وهله اول مقامات آمریکا باید تضمین سیاسی دهند و به صراحت اعلام کنند که می‌خواهند به این توافق پایبند باشند. عمویی تاکید کرد: مطالبه دیگر ما آن است که طرف مقابل باید به ایران تضمین اقتصادی دهد تا اگر بازهم از توافق خارج شدند و ما متضرر شدیم، امکاناتی در اختیارمان باشد تا بتوانیم از این طریق ضرر و زیان اقتصادی خود را کاهش دهیم.  عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: زمانی که توافق صورت گیرد، حتما مجلس شورای اسلامی در جریان قرار می‌گیرد، آن را مورد بررسی قرار می‌دهد و اعلام نظر می‌کند. وی با بیان اینکه متن مفصلی برای توافق آماده شده است، گفت: با وجود این، چند موضوع اساسی وجود دارد و تا زمانی که این موضوعات حل نشود، نمی‌توان گفت که به توافق رسیدیم. همیشه مرحله آخر مذاکرات، مهم‌ترین مرحله است چراکه موضوعات اساسی باید در این مقطع تعیین‌تکلیف شود.

توییت نماینده انگلیس در مذاکرات

از سوی دیگر و در ادامه رایزنی‌های برجامی در هتل کوبورگ وین، استفانی القاق، نماینده ارشد انگلیس در مذاکرات وین، در توییتی با انتشار دو تصویر به رایزنی فشرده هیات‌‌‌‌‌‌های دیپلماتیک در هتل کوبورگ اشاره کرد. مذاکرات بر سر بازگشت همه طرف‌‌‌‌‌‌ها به برجام از سه‌ماه پیش از سر گرفته شده و اکنون رایزنی‌‌‌‌‌‌ها به مرحله نهایی خود رسیده است. علی باقری، نماینده ایران در مذاکرات نیز روز دوشنبه پس از چند روز تنفس و مشورت در تهران به وین بازگشت.  پس از بازگشت علی باقری به وین و دیدار با هیات‌های مذاکره‌کننده ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپا برخی رسانه‌های غربی مدعی شدند که ایران درخواست‌های جدید مطرح کرده است، اما منابع ایرانی نزدیک به مذاکرات این اخبار را فرار رو به جلو از سوی طرف‌های غربی با ابزار رسانه‌ها اعلام و خاطرنشان کردند که «مذاکره‌کننده ارشد ایران روز دوشنبه در مذاکرات با ۱+۴ بر لزوم تصمیم‌گیری آمریکا و سه کشور اروپایی در مورد چند موضوع باقی‌مانده اما مهم تاکید کرد.» طبق گفته‌های سخنگوی وزارت امورخارجه ایران موضوعات باقی‌مانده و موردبحث از موضوعات اصلی و خط‌قرمز ایران محسوب می‌شوند.

گفت‌‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌‌گوی تلفنی وزرای خارجه ایران و قطر

در تحولی دیگر مرتبط با روند مذاکرات هسته‌ای، وزارت‌خارجه قطر اعلام کرد که وزیر امورخارجه این کشور و همتای ایرانی او درباره آخرین تحولات مربوط به مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین گفت‌‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌‌گو کرد‌‌‌‌‌‌ه‌‌‌‌‌‌اند. به گزارش خبر‌گزاری فارس، وزارت امورخارجه قطر روز چهارشنبه از گفت‌‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌‌گوی تلفنی میان «محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی» و حسین امیرعبداللهیان خبر داد. بنابر این اعلام، دو طرف در این گفت‌‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌‌گو به روابط دوجانبه پرداخته‌‌‌‌‌‌اند و آخرین تحولات منطقه‌‌‌‌‌‌ای و جدیدترین تحولات مربوط به مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین را موردبحث و بررسی قرار داده‌‌‌‌‌‌اند.


خوش‌بینی گروسی به حل مسائل پادمانی

مدیرکل آژانس بین‌‌‌‌‌المللی اتمی گفت که می‌توان با تهران در زمینه مسائل مهم پادمانی به پیشرفت دست یافت. به گزارش خبر‌گزاری فارس، رافائل گروسی بعداز‌ظهر چهارشنبه به وقت تهران در گفت‌وگو با خبرنگاران در این‌باره ابراز خوش‌بینی کرد و گفت می‌توان در زمینه مسائل مهم پادمانی با ایران به پیشرفت دست‌یافت. وی در زمینه احتمال سفر به تهران گفت، که احتمال هرچیزی وجود دارد. موضوعات پادمانی و حل و فصل مسائل باقی‌مانده میان ایران و آژانس در چارچوب برجام یکی از موضوعاتی است که طرف‌ها برای حل و فصل آن در تلاش هستند.