روز شنبه عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن اعلام اینکه شرط سفرهای نوروزی واکسیناسیون کامل است، گفته بود: مردم می‌توانند برای سفرهای نوروزی به شرط واکسیناسیون کامل (مگر به دلیل عدم گذشت فاصله زمانی سه ماه با دز قبلی) برنامه‌ریزی کنند.در همین حال روز گذشته حسین قاسمی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا‌و‌سیما گفت: بر اساس طرح مدیریت هوشمند، محدودیت‌های گذشته مانند منع تردد پلاک‌های غیر بومی به شهر‌های قرمز و نارنجی نداریم. ما پلاک خودرو‌های شخصی را در این طرح ملاک عمل قرار می‌دهیم و بر اساس کد ملی متصل به پلاک خودرو؛ یعنی صاحبان خودرو‌هایی که پلاک به نام‌شان است، با هماهنگی پلیس راهنمایی و رانندگی در سامانه کد ملی کنترل می‌کنیم.

دبیر کمیته امنیتی اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا افزود: صاحبان پلاک‌هایی که واکسیناسیون کامل انجام نداده‌اند، منع تردد دارند و اجازه تردد بین شهری به آنها داده نخواهد شد، اگر این افراد منع تردد را نقض کنند مشمول جریمه یک میلیون تومانی خواهند شد.

وی ادامه داد: مبنای تردد را واکسیناسیون و بیمار نبودن صاحب پلاک خودرو قرار می‌دهیم، شاید این سوال پیش بیاید که ممکن است خودرویی به نام من باشد، ولی فرد دیگری از آن استفاده کرده باشد، به علت همین مساله، ما پلاک خودرو و کد ملی متصل به آن را ملاک قرار داده‌ایم. وی گفت: برای تردد بین شهری این طرح از ۲۰ اسفند اجرا می‌شود، بر اساس مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا شرط تردد بین شهری خودرو‌های شخصی، دریافت سه دز واکسن است؛ افرادی که دو دز واکسن دریافت کرده‌اند اگر سه ماه از زمان دز دوم واکسن‌شان گذشته باشد، ۲۰ روز فرصت دارند که دز سوم واکسن را دریافت کنند.

قاسمی افزود: ما بر اساس دوربین‌های سطح جاده‌ای که متعلق به وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری است، اطلاعات را در سامانه دریافت می‌کنیم و در اختیار پلیس راهنمایی و رانندگی قرار می‌دهیم، بر اساس اطلاعات مندرج؛ افرادی که واکسن نزده‌اند مشخص و جریمه می‌شوند. وی افزود: این طرح حتی بعد از تعطیلات نوروز نیز اجرا خواهد شد.

درهمین ارتباط ایمان قربانی، رئیس روابط عمومی فرمانداری تهران گفت: بر اساس ابلاغ ستاد ملی کرونا مسافران نوروزی حتما باید دز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده باشند تا امکان تردد بین شهری داشته باشند و ملاک سفر نوروزی بر ثبت پلاک خودرو بوده و سرنشینان خودرو ملاک نیستند.

ازسوی دیگر جانشین پلیس راهور ناجا با اشاره به شرط سفر نوروزی برای خودروهای شخصی گفت: برای سفر نوروزی نیاز به ثبت پلاک خودرو در هیچ سامانه‌ای نیست. به گزارش خبرگزاری فارس، سردار سید‌تیمور حسینی گفت: دوربین‌های هوشمند جاده‌ای شماره پلاک خودروها را ثبت کرده و اگر مالک خودرو ۳ دز واکسن را تزریق نکرده باشد تردد و سفرش غیرمجاز تلقی شده و روزانه یک میلیون تومان جریمه خواهد شد. بنابراعلام مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، طی شبانه‌روز گذشته ۶۲۳۴ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند که هزار و ۲۷۲ نفر از آنها بستری شدند. همچنین ۲۰۳ تن براثر ابتلا به کرونا جان باختند.