به گزارش خبر‌گزاری «ایسنا»، وی ادامه داد: «آمریکا نیز از داخل عراق عملیات نظامی علیه ایران انجام داده و رژیم اشغالگر قدس نیز پایگاه‌‌‌های خرابکاری در عراق دارد. مکررا در این زمینه به دولت عراق تذکر داده شده، در این ارتباط صحبت شده که دولت عراق به این مسائل توجه کند.‌» سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: ‌‌‌«آنچه که به دولت عراق اعلام کرده‌‌‌ایم این است که «شرط دوستی» احترام به منافع و حاکمیت و مهم‌تر از همه حفظ پایداری این روابط است. متاسفانه تذکرات ما در این زمینه نادیده گرفته شد و در همین چارچوب یکی از کانون‌‌‌های دسیسه و خرابکاری علیه ایران به‌صورت مسوولانه مورد حمله قرار گرفت.‌»

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر اینکه آیا به‌نظر وی اقدام اخیر سپاه در این منطقه مانع ادامه فعالیت‌های خرابکارانه در مرز ایران و عراق می‌شود یا نه، توضیح داد: ‌‌‌«ما امیدواریم که پیام گرفته‌شده باشد. ما به‌صورت سیاسی، دیپلماتیک و غیراعلامی نیز قبلا پیام‌‌‌هایی را فرستاده بودیم ولی در نقطه‌‌‌ای قرار گرفتیم که به این پیام‌‌‌ها بی‌‌‌توجهی می‌شد و امنیت مرزهای ما خدشه‌‌‌دار شده بود.‌»

وی ادامه داد: «این روزها از سمت برخی از کشورهایی که در نقض مکرر حاکمیت دیگر کشورها از جمله کشور همسایه‌‌‌شان عراق نقش داشته‌‌‌اند و نیروهایی را فرستاده بودند و حاکمیت کشور همسایه خود را مورد تعرض قرار داده بودند برخی از اظهارات را می‌‌‌شنویم که من در اینجا توجه آنها را به این موضوع جلب می‌‌‌کنم که به مسوولیت خود بیش از پیش توجه کنند.‌»

خطیب‌‌‌زاده همچنین در واکنش به برخی از مسائل مطرح‌شده در این زمینه گفت: ‌‌‌«به هیچ‌وجه پذیرفته نیست که یکی از همسایگان ما که روابط عمیقی با ما دارد و در سطوح مختلف بین دو کشور تعامل وجود دارد، کانون ایجاد تهدید برای ایران باشد. این کانون تهدید‌شدن به یک کشور ثالث برنمی‌‌‌گردد. رژیم صهیونیستی بارها و بارها از داخل خاک عراق ناامنی ایجاد کرده است. برخی تجمعات ضد‌انقلاب در اقلیم کردستان و گروه‌های تروریستی در این منطقه صورت‌گرفته است. در یک سال‌گذشته چندبار به دولت مرکزی عراق در این زمینه تذکر داده شده است. در خفا و به‌صورت آشکارا تاکید شده که اجازه ندهند مرزهای عراق مرزهای ناامنی برای ایران باشد.‌»

وی با اشاره به اینکه ‌‌‌ایران تحمل نمی‌‌‌کند که کانونی در نزدیکی مرزهایش، کانون خرابکاری و اعزام گروه‌های تروریستی به داخل ایران باشد، گفت: «چه توسط گروه‌های ضد‌انقلاب و چه توسط رژیم صهیویستی در داخل منطقه اقلیم. بارها در ملاقات‌های مختلف این موضوع گفته شده است. انتظار جمهوری اسلامی ایران از دولت مرکزی عراق این است که یک‌بار برای همیشه به این وضعیت پایان دهد و اجازه ندهد که مرزهایش مورد سوءاستفاده قرار گیرد.‌» خطیب‌زاده در ادامه تاکید کرد: «رژیم اشغالگر قدس بداند که ما نسبت به تمامی نقاطی که حضور دارد، اشراف اطلاعاتی داریم و اگر امروز به‌صورت آشکارا اعلام می‌شود برای این است که پیام دقیق‌‌‌تری را دریافت کند وگرنه از موارد قبلی نیز آگاه است.‌»

جزئیات جدید از حمله موشکی سپاه

همچنین یک منبع آگاه، اطلاعات جدیدی درخصوص حمله موشکی اخیر سپاه به مرکز راهبردی رژیم صهیونیستی در اربیل اعلام کرد. به گزارش «ایسنا»، یک منبع آگاه اعلام کرد که در عملیات سحرگاه یکشنبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اربیل سه صهیونیست به هلاکت رسیدند و حداقل ۷ نفر شدیدا مجروح شدند. این منبع درخصوص عملیات موشکی سحرگاه یکشنبه در مقر رژیم صهیونیستی در اربیل عراق به شبکه العالم گفت: «این عملیات در واکنش به تعرض پهپادی چندی پیش رژیم صهیونیستی به منطقه «ماهیدشت» صورت‌گرفته است.‌» این منبع تاکید کرد: «مدت‌ها است برای پاسخگویی به این تعرض رژیم صهیونیستی برنامه‌ریزی شده بود اما مترصد شرایطی بودیم که به شکل دقیق و توام با حساسیت صرفا رژیم هدف قرار گیرد و پاسخ مناسب دریافت کند.‌» وی در پاسخ به این سوال که چرا اربیل عراق برای پاسخ‌دادن به این رژیم انتخاب شده است، تاکید کرد: «تعرض رژیم به ماهیدشت از اقلیم صورت پذیرفته بود، لذا باید از همان منطقه پاسخ دریافت می‌‌‌کرد.‌» این منبع آگاه خاطرنشان کرد که به فاصله ساعاتی محدود کشته‌شدگان و مجروحان عملیات سپاه در مقر صهیونیست‌‌‌ها در اربیل با آمبولانس هوایی از محل منتقل شدند و این در حالی است که حال برخی از مجروحان بسیار وخیم گزارش شده است. وی همچنین تاکید کرد: «طی چند مرحله و از مجاری مختلف نسبت به اقدامات رژیم صهیونیستی از داخل اقلیم علیه جمهوری اسلامی تذکر داده شده است اما متاسفانه این تذکرات مستند از سوی مقامات مربوطه محل‌اثر قرار داده نشد.‌» به گفته این منبع آگاه درحالی که مطابق قوانین عراق سفر اتباع رژیم صهیونیستی به این کشور و برعکس ممنوع است، اما متاسفانه در هیچ‌یک از کشورهای منطقه به اندازه و در حجم کردستان عراق عوامل این رژیم از فضای امنیتی برخوردار نیستند. این منبع آگاه گفته است که ساختمان هدف قرارگرفته به شکلی کاملا مقاوم و با کاربری خاص و از پیش تعیین‌شده ساخته شده است و این مکان محل تجمیع و تفریح نیروهای رژیم در اقلیم بوده و به شکلی مخصوص و با نیروهایی ویژه محافظت می‌شد.

حضور سفیر ایران در وزارت‌خارجه عراق

 در عین حال در پی حمله موشکی ایران به مرکز راهبردی رژیم صهیونیستی در اربیل، سفیر کشورمان در عراق در وزارت‌خارجه این کشور حضور یافت.  به گزارش «ایسنا» به نقل از السومریه نیوز، در پی حمله موشکی ایران به مرکز راهبردی رژیم صهیونیستی در اربیل، وزارت‌خارجه عراق روز یکشنبه ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد را احضار کرد و یادداشت اعتراضی به وی تحویل داد.  پیش از این وزارت‌خارجه عراق با انتشار بیانیه‌‌‌‌‌‌‌‌ای در سایت رسمی خود اعلام کرد که این وزارت حمله موشکی به استان اربیل در کردستان عراق را محکوم می‌کند. وزارت‌خارجه عراق مدعی شد که در این حمله موشکی مناطق مسکونی هدف قرار گرفته‌‌‌‌‌‌‌‌اند.