همزمان انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان از عمدی بودن اتفاقات مشهد از سوی برخی مسوولان خبر داد و گفت که بخشی از دلیل این کار غیر دولتی بوده و بخش مرتبط با دولت نیز مدیریت مناسب با سیاست‌های دولت را نداشته است. از سوی دیگر احمد وحیدی، وزیرکشور نیز از بررسی این موضوع خبر داد و گفت: موضوع مورد بررسی قرار گرفته و گزارش آن تهیه شده و برای رئیس‌جمهور نیز ارسال شده است. وی همچنین با تاکید بر اینکه قرار بود از ابتدا تنها آقایان در استادیوم حضور پیدا کنند در عین حال گفت: البته در فروش بلیت ظاهرا اشتباهی صورت گرفته بود که ۹ نفر از بانوان بلیت دریافت کرده بودند که البته ابهامی نیز در این زمینه وجود دارد که آیا به اسم آقایان بلیت دریافت شده و بعد در اختیار خانم‌ها قرار گرفته است؟

نتیجه بررسی از زبان وزیر کشور

احمد وحیدی، وزیر کشور، روز گذشته در پایان نشست قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا در جمع خبرنگاران گزارشی در خصوص موضوع ورزشگاه مشهد و حواشی بازی ایران و لبنان ارائه کرد. به گزارش «ایسنا» وی گفت: در این بازی پس از اینکه فدراسیون فوتبال محل برگزاری مسابقه را مشهد قرار داد ابتدا بحث این بود که تماشاگر نداشته باشد، اما با مطالبه مردم و وضعیت شیوع نزولی ویروس کرونا ستاد ملی مقابله با کرونا مجوزی داد تا تماشاگر به صورت محدود یعنی ۴۰ درصد ظرفیت که حدود ۱۰ هزار نفر تماشاگر می‌شود برگزار شود. براین اساس حدود ۸۵۰۰ بلیت در سامانه فروخته شد، اما مقداری بلیت خارج از سامانه توسط مسوولان فدراسیون در قالب کارت دعوتی حدود ۴ هزار نفر ارائه شد که به این ترتیب حجم مراجعه به استادیوم زیاد شد به شکلی که این استادیوم با ۲۳ هزار نفر جمعیت پر شد. وی ادامه داد: هنگامی که ازدحام جمعیت زیاد شد درهای استادیوم باز شدند و برخی افراد با بلیت و بدون بلیت وارد استادیوم می‌شوند و ظرفیت استادیوم به صورت کامل پر می‌شود موضوعی که مورد اعتراض AFC نیز قرار گرفت بر همین اساس درب‌های استادیوم بسته می‌شود. وزیر کشور تاکید کرد: عده‌ای مردم پشت دیوارها و درب‌ها حضور داشتند و برخی از آنها قصد بالارفتن برای ورود به استادیوم داشتند؛ بنابراین با توجه به خطر شکسته شدن درها و فروریختن دیوارها افشانه فلفلی مورد استفاده قرار می‌گیرد که چند نفری دچار مشکل می‌شوند. در این هنگام برخی از شهروندان پراکنده می‌شوند و در این بین افشانه دیگری برای پراکندگی جمعیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی ادامه داد: ممکن است تعدادی از دعوت‌نامه‌هایی که توسط فدراسیون داده شده با توجه به اینکه هولوگرام نداشته است از آنها کپی گرفته شده و برخی افراد با استفاده از دعوت‌نامه‌های کپی و غیراصل به استادیوم مراجعه کردند.

اخذ توضیح از کافی‌نت‌ها

وزیر کشور در خصوص موضوع تخلف «کافی‌نت‌ها» برای خرید و فروش بلیت این بازی نیز گفت: در گزارش‌های اولیه به این موضوع اشاره شد که در همین راستا دو کافی‌نت خواسته شدند و توضیحات لازم از آنها گرفته شد که مشخص شد چیز مهمی نبوده و نقش مهمی در ماجرا ایفا نکرده بودند.

اتفاقات عمدی از سوی برخی مسوولان

از سوی دیگر انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان در یک گفت‌وگوی‌ تلویزیونی درخصوص حواشی بازی ایران و لبنان در مشهد گفت: در مورد این واقعه ناگوار می‌شود گفت علاوه بر بد سلیقگی و بی‌تدبیری، به نظر می‌رسد نوعی برنامه‌ریزی غیر هوشمند یا نوعی تعمد از سوی برخی مسوولان در کار بود. به گزارش «ایرنا»‌ وی با بیان اینکه جهات مختلفی در این موضوع دخیل بودند گفت رئیس‌جمهوری در مورد این موضوع و خدشه‌دار شدن احترام بانوان خیلی حساسیت نشان دادند و بسیار متاثر شدند و خیلی سریع دستور پیگیری دادند. الان هم به‌طور مکرر پیگیر جمع‌بندی و معرفی مسببان و اهمال‌ها یا اعمال‌های غلط هستند. بخشی از این کار غیر دولتی است و بخش مرتبط با دولت نیز مدیریت مناسب با سیاست‌های دولت را نداشته است. خزعلی عنوان کرد: برخی خطاها کاملا مشهود است. انتخاب این ورزشگاه به دلیل نداشتن زیرساخت برای حضور محترمانه بانوان مناسب نبود و اینکه عنوان می‌کنند فکر می‌کردند به خاطر کرونا غیر‌حضوری برگزار می‌شود، قابل قبول نیست. به نظر می‌رسد همه این موضوعات سهوی نیست. فقط هم مساله زنان نبوده است. بحث عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تکمیل شدن تقریبی ظرفیت ورزشگاه هم بوده است. وی ادامه داد: برخورد با خانم‌ها در این بی‌مدیریتی بیشتر بود، چرا که قشر آسیب‌پذیر هستند. چند ماه پیش ورود بانوان به ورزشگاه را داشتیم که هم حرمت آنها حفظ شد و هم حضور با امنیت و آرامش آنها را شاهد بودیم. ما نمونه‌های از این دست را داشتیم و حالا چرا باید این مساله پیش بیاید. خزعلی تصریح کرد: امیدوارم این موضوع عامدانه نباشد، اما شواهد نشان می‌دهد که همه آن سهوی نبوده و حداقل بی‌تدبیری است. قطعا شأن زن‌ها باید حفظ شود.

لزوم ارسال مدارک تا ۴۸ساعت آینده

در همین حال روز گذشته روح‌الله نجابت، سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس تاکید کرد: قرار است ظرف ۴۸ ساعت آینده دستگاه‌ها همه مدارک، مستندات و صورت جلسات خود را پیرامون حادثه رخ داده در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد برای کمیسیون ارسال کرده و در صورت نیاز یک هیات تحقیق و تفحص به صورت میدانی از ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد نیز بازدید خواهد کرد. نجابت در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا‌وسیما نیز گفت: ناهماهنگی و سوء‌مدیریت برخی دستگاه‌ها عامل بروز حواشی بازی ایران و لبنان بود.

ورود زنان به ورزشگاه غیر‌شرعی نیست

ازسوی دیگر جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت در مجلس با اشاره به اتفاقات ورزشگاه مشهد گفت: مساله‌ای که می‌توانست به راحتی و بدون مشکل حل شود امروز تبدیل به چالش و معضلی برای نظام شده است؛ چطور می‌توانیم برای مسوولان در ورزشگاه‌ها جایگاه تعبیه کنیم، آیا نمی‌توانستیم برای بانوان نیز جایگاهی تعبیه کنیم؟ وی در گفت‌وگو با عصر ایران، گفت: امروز به دلیل عدم تدبیر ما در این مساله فشار بین‌المللی به ما وارد می‌شود. حق ورود زنان به استادیوم‌های ورزشی نه غیرقانونی و نه غیرشرعی است، نمی‌دانم چرا وقتی به موضوعاتی که مربوط به حوزه بانوان است می‌پردازیم عده‌ای موضع می‌گیرند و حرف‌های ناصواب و ‌نامربوط می‌زنند.