رفع ابهام از یک مکان مورد نظر آژانس

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران صبح دیروز چهارشنبه در نشست خبری تشریح شانزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای که روز شنبه هفته آینده با حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌شود، گفت: شاکریم که در ۱۴۰۱ روز ملی هسته‌ای را در قرن جدید در حالی آغاز می‌کنیم که سال تولید دانش‌‌بنیان و اشتغال‌‌آفرین نام‌گذاری شده است و اقتصاد ما نیازمند تولید بر پایه دانش و پژوهش است.

سند جامع راهبردی توسعه انرژی

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت: سند جامع راهبردی توسعه انرژی اتمی تدوین شده و مراحل تصویب خود را طی کرده تا افق ۱۴۲۰ را نشان دهد و اینکه سازمان به کدام سمت می‌رود و اهدافش چیست و در قالب این سند، محور حرکت ما را معرفی می‌کند. با رونمایی از این سند اقدام بعدی ما این است که سی پی اف ایران - که کشورها چارچوب برنامه خود را در سایت آژانس اعلام می‌کنند- را در سایت آژانس قرار دهیم تا هم رفع ابهام و شفاف‌سازی شود و هم کیفیت و چگونگی برنامه‌های ایران معرفی شود که این بخش اولی است که در ۲۰ فروردین و در روز ملی فناوری هسته‌‌ای به آن خواهیم پرداخت.

رونمایی از دستاوردهای جدید

وی گفت: بخش دوم مسیری است که در گذشته نیز طی شده است. تاکنون ده‌ها فناوری بزرگ و کوچک جزو دستاوردهای سالانه بوده که شامل ۲۵ دستاورد بوده است. برای سال جدید ۹ دستاورد جدید در روز ۲۰ فروردین رونمایی خواهد شد که این ۹ دستاورد، شامل سه دستاورد در حوزه رادیوداروهاست که در بخش تشخیصی و درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد که با مجوزهای وزارت بهداشت وارد تست‌‌های بالینی خواهد شد. دو دستاورد در حوزه پلاسما است که شاید برای نخستین بار است که کشور از فناوری پلاسمای سرد استفاده می‌کند که یکی در بحث پلاسماتراپی است برای درمان سرطان که با توجه به کثرت بیماران سرطانی یک شیوه بدون آسیب و موثر است که در یک دوره زمانی با تجویز پزشکان استفاده می‌شود و این فناوری در خدمت مردم قرار می‌گیرد که فاز آزمایشگاهی را طی کردیم و از این به بعد وارد آزمایش‌‌های بالینی می‌شود.

وی اضافه کرد: در بحث پلاسما بحث سم‌زدایی با تکنولوژی پلاسماست که به ویژه برای محصولاتی مثل پسته که آفت‌‌هایی که رایج است و باعث شده در بازارهای جهانی هم به محصولات ایرانی آسیب وارد کند، این دستاورد نیز رونمایی می‌شود. با تکثیر تجهیزات آن‌که با مشارکت شرکت‌‌های دانش‌بنیان در اختیار تولید‌کنندگان قرار خواهد گرفت که آفت‌زدایی صورت بگیرد.اسلامی گفت: چهار دستاورد دیگر در حوزه صنعتی در بخش مربوط به لیزر است که برای قطعات ‌های‌تک و پیچیده است که به کمک لیزر انجام می‌شود و سه دستاورد دیگر در حوزه سیستم‌‌های کنترلی و عکسبرداری است که در حوزه صنعتی و در حوزه انرژی اتمی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت که اینها ۲۰ فروردین توسط رئیس‌جمهور رونمایی خواهد شد.

مذاکرات احیای برجام

محمد اسلامی در بخش دیگری از نشست خبری خود درباره مذاکرات احیای برجام گفت: مذاکرات توسط تیم مذاکره‌کننده ایرانی انجام شده و مراحل خودش را طی می‌کند. موضوع حائز اهمیت، اراده جمهوری اسلامی ایران است که همواره پیشگام بوده برای اینکه اعتمادسازی کرده و ابهامات را برطرف کند، ولی هیچ زمان ملت ایران حرف غیرقانونی و زور را نپذیرفته و نمی‌‌پذیرد. برای حسن نیت خود در زمانی که برجام تصویب شده بود، سازمان انرژی اتمی عینا براساس برجام عمل کرد و هیچ‌کدام از اطراف موضوع به تعهداتشان به بهانه‌هایی عمل نکردند، ولی الان که اراده کردند که برگردند و تعهداتشان را انجام دهند، اقدامات و تعهدات همان‌طور که در مذاکرات صورت گرفته، متناظر است. یعنی هر گامی که برداشته می‌شود یک گام متناظر است که هم از جنس راستی‌آزمایی است و هم پشتوانه‌‌ای است که بتواند وارد گام بعدی شود. وی گفت: گفت‌وگوها در حال نهایی شدن بوده امیدواریم طرف مقابل که از توافق خارج شده، به تعهداتی که عینا بوده برگردد و پایبند باشد.

معاون رئیس‌جمهور درباره اینکه آیا تحریم‌های آمریکا علیه روسیه بر همکاری ما با روسیه اثر می‌‌گذارد نیز اظهار کرد: وزیر خارجه روسیه رسما اعلام کرد نامه‌‌ای از وزارت خارجه آمریکا دریافت کرده و نگرانی برای تضمین را بیش از این دنبال نمی‌کند.رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی درباره بحث تحقیق و توسعه در مذاکرات در وین نیز اظهار کرد: تحقیق و توسعه عمدتا درباره ماشین‌‌هاست و آنچه گفت‌وگو شده در چارچوب نظرات سازمان انرژی اتمی است و امیدواریم متناظر تعهدات طرف مقابل تحقق یابد. در بحث تحقیق و توسعه چهار سال مدت محدودیت ما کاهش یافته و از ۱۵ سال به ۱۱ سال کاهش یافته و امیدواریم سریع‌‌تر این مراحل طی شود که با اما و اگر و اشاره صحبت نشود.

سفر نمایندگان آژانس به ایران

معاون رئیس‌جمهور درباره توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اماکن ادعایی مطرح شده و خوش‌بینی به حل مسائل بین ایران و آژانس نیز اظهار کرد: با توافقی که صورت گرفت، مراحلی برای حل و فصل چهار مکان اعلام شد که اعلام کردند ابهامشان درباره یک مکان رفع شده و سه مکان را طبق زمان‌بندی باید تا پایان خرداد پایان دهند و موضوع آن بسته شود. چون ادعایی است و باید بسته شود و خودشان می‌‌دانند حقیقت آن چیزی نیست که رژیم صهیونیستی دنبال می‌کند.اسلامی خاطرنشان کرد: اسنادی که ۲۹ اسفند باید می‌‌فرستادیم، در اختیار آژانس قرار گرفته است و احتمالا نمایندگان آژانس برای مرور پاسخ‌‌ها باید به ایران بیایند و بعد گزارش نهایی را تهیه کنند و امیدوارم بدون نفوذپذیری از دشمنان ما کار خود را در چارچوب کارشناسی و منطقی رسیدگی کرده و جمع‌بندی نهایی و گزارش آن را ارسال کنند.

ذخایر اورانیوم

اسلامی در پاسخ به اینکه آیا ایران مقداری از اورانیوم ۶۰ درصدش را در چارچوب مذاکرات وین نگه می‌دارد؟ گفت: بله. این انجام شده است. امروز مقدار مورد نظر اورانیوم ۶۰ درصدی به عنوان تارگت تبدیل شده که حدودا ۵/ ۲ کیلوست و ظرفیتی برای تولید رادیوداروست. وی درباره میزان ذخایر ۵/ ۳ درصدی و ۲۰ درصدی و ۶۰ درصدی اظهار کرد: مواد ما همان است که در رسانه‌ها اعلام شده است. اسلامی درباره پروژه پیشران هسته‌ای تصریح کرد: این پروژه در حال انجام است و امیدواریم طبق زمان‌بندی بتوانیم آن را پیش ببریم.

مذاکره با روس اتم

وی‌‌ درباره مذاکرات با روس اتم برای تبادل مواد هسته‌ای در صورت توافق در وین نیز گفت: این مذاکرات نوعی آماده‌سازی است چون طبق توافق باید ترتیبات و هماهنگی برای مبادله مواد را انجام دهیم و مذاکرات با روس اتم بیشتر فنی است و درباره مقدار و چگونگی ‌‌حمل‌‌ مواد و مابه‌ازایی که باید دریافت کنیم، است. این مذاکرات ادامه دارد و در حال پیشرفت است.

انتقال تجهیزات ساخت قطعات سانتریفیوژ به نطنز

در تحولی دیگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران تمامی تجهیزات مربوط به ساخت قطعات سانتریفیوژ را از کارگاه کرج به تاسیسات نطنز منتقل کرده است. به گزارش خبرگزاری فارس، طبق ادعای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران این اقدام را شش هفته بعد از ساخت سایت دیگری در اصفهان برای ساخت همان قطعات انجام داده است. آژانس اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بازرسان آژانس تایید می‌کنند که این دستگاه‌ها در نطنز مهر و موم هستند و بنابراین کار نمی‌کنند.»