احتمال حذف سپاه پاسداران از فهرست گروه‏‏‌های تروریستی

کریس مورفی، سناتور دموکرات آمریکایی نیز بامداد پنج‌شنبه در برنامه پرسش ‌‌‌‌‌‌و پاسخ خبری در شبکه ام‌‌‌‌‌‌اس‌‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌‌بی‌‌‌‌‌‌سی اذعان کرد که جنجال‌‌‌‌‌‌ها و ملاحظات سیاسی در آمریکا مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات وین شده است. به گزارش خبرگزاری‌فارس مورفی به دولت جو بایدن توصیه کرد با حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی، راه را برای حصول توافق با ایران باز کند. پیش‌تر واشنگتن فری‌بیکن اعلام کرده ‌‌‌بود که دولت بایدن در حال بررسی امتیازی در توافق هسته‌‌‌‌‌‌ای جدید ایران است که سپاه را از لیست تروریستی آمریکا حذف می‌کند. این در حالی است که جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه از اتفاق نظر جو بایدن با مارک میلی در خصوص سپاه پاسداران خبر داد. پورتر اعلام کرد رئیس‌‌‌جمهور بایدن و مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در این خصوص که نیروی قدس سپاه پاسداران گروه «تروریستی» است هم‌‌‌نظر هستند. مارک میلی روز پنج‌شنبه در کمیته نیروهای مسلح سنا آمریکا ادعا کرد: «من باور دارم که «نیروی قدس» سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران یک گروه تروریستی است و از خروج آنها از لیست حمایت نخواهم کرد.» خبرگزاری فرانسه در گزارشی در این باره نوشت: «این واقعیت که مارک میلی و دولت آمریکا ظاهرا بین نیروی قدس و سپاه پاسداران تمایز قائل شد‌‌‌ه‌‌‌اند شاید نشانی از پیشنهاد برای مصالحه در خود داشته باشد.»

حصول توافق قطعی نیست

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از صحبت‌‌‌های خود تاکید کرد که فراتر از این درخصوص مذاکرات هسته‌‌‌ای اظهارنظر نمی‌‌‌کنیم. به گزارش «ایسنا»، به نقل از العربیه، وی در عین حال مدعی شد که حصول توافق هسته‌‌‌ای با ایران «قطعی» نیست و هیچ تحولی پیرامون گفت‌‌‌وگوهای هسته‌‌‌ای ایجاد نشده است‌‌‌. وی ادامه داد: «حصول توافق در وین در حال حاضر «نه قریب‌‌‌الوقوع و نه حتمی» است.»

این موضع‌‌‌گیری‌‌‌ها در حالی انجام می‌شود که اخیرا گزارش‌هایی درخصوص خروج احتمالی نام سپاه پاسداران از لیست گروه‌‌‌های «تروریستی» آمریکا به عنوان بخشی از مذاکرات وین منتشر شده است. آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا هفته گذشته در گفت‌‌‌وگویی با شبکه ان‌‌‌بی‌‌‌سی در پاسخ به این سوال که «آیا سپاه پاسداران همچنان قرار است گروه تروریستی باقی بماند؟» عنوان کرد: «من وارد این جزئیات که در کجای مذاکرات قرار داریم، نمی‌‌‌شوم. تنها می‌‌‌گویم که من چندان به حصول نتیجه در مذاکرات خوش‌بین نیستم؛ با وجود تمام تلاش‌‌‌هایی که برای این مذاکرات انجام گرفته و با وجود این حقیقت که امنیت ما با وجود این توافق در وضعیت بهتری قرار خواهد گرفت، ما به نقطه توافق نرسیده‌‌‌ایم. ما باید ببینیم آیا می‌توانیم به آن (توافق) برسیم یا نه.» همچنین سعید خطیب‌‌‌زاده سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز دوشنبه گذشته درباره توقف به وجود آمده در مذاکرات وین تصریح کرد: «آنچه در دو هفته گذشته بیش از پیش برای ما روشن شده، این است که بایدن و کاخ سفید هنوز تصمیم خود را نگرفته‌‌‌اند و متاسفانه کل یک توافق را گروگان مسائل حزبی و داخلی آمریکا کرده‌اند و آنها همان رویکردی را در پیش گرفته‌اند که منجر به شکست بسیاری از توافقات بین‌المللی شده است. یعنی منوط کردن یک توافق بین‌المللی به زد و بندهای داخلی خودشان.»

درخواست تجهیز رژیم صهیونیستی

همزمان با این تحولات تعدادی از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا با انتقاد از سیاست‌های رئیس‌جمهور کشورشان در قبال ایران ادعاهای خود علیه ماهیت برنامه هسته‌‌‌ای ایران را تکرار کردند. به گزارش «ایسنا»، چند عضو جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا در نامه‌‌‌ای خطاب به جو‌بایدن رئیس‌جمهور این کشور ادعاهایی را علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند و از او خواستند تا به رژیم صهیونیستی تسلیحات لازم برای دفاع از خود در برابر آنچه ایران مجهز به سلاح هسته‌‌‌ای عنوان کرده‌‌‌اند، بدهد. بنابر گزارش وب‌سایت اطلاع‌‌‌رسانی سنای آمریکا، مارکو روبیو، تد‌کروز، تام کاتن، جیم ریش، لیندسی گراهام، بیل هاگرتی و راگر ویکر که همگی جمهوری‌خواه هستند، امضا‌کنندگان این نامه به شمار می‌‌‌آیند. این سناتورها در نامه خود ضمن انتقاد از سیاست‌های بایدن در قبال کشورمان مدعی شده‌‌‌اند که حصول توافق هسته‌‌‌ای جدید با ایران راه را برای دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای هموار می‌کند و چنین چیزی موجودیت اسرائیل، کشورهای متحد واشنگتن در منطقه و نیروهای آمریکایی در خاورمیانه را به خطر می‌‌‌اندازد. آنها در ادامه ادعاهای ضد ایرانی‌‌‌ خود از جو بایدن خواستند تا رژیم صهیونیستی را به توانمندی‌‌‌های نظامی لازم برای دفاع از خودش در برابر آنچه ایران مسلح به سلاح‌‌‌های هسته‌‌‌ای عنوان کرده‌‌‌اند، مجهز کند. به گزارش «ایسنا»، این ادعاها در حالی به‌‌‌طور مکرر از سوی مقامات آمریکایی مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است که به دنبال دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌‌‌ای نیست و بمب اتم هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی ایران ندارد.

به‌روزرسانی فهرست تحریمی آمریکایی‌ها

از دیگر سو وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در اجرای قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» ۱۵ نفر از مقامات آمریکا را به لیست تحریمی خود اضافه کرد.وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز شنبه ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۱ درباره به‌روزرسانی فهرست تحریمی اشخاص آمریکایی دخیل در اقدامات تروریستی و ضد حقوق بشری در بیانیه‌‌‌ای نوشت: «وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اجرای قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه، به‌ویژه مواد ۴ و ۵، اشخاص آمریکایی ذیل الذکر (۱۵ نفر از مقامات آمریکایی) را به دلیل اقدامات تروریستی، ترویج و حمایت از تروریسم و نیز نقض فاحش حقوق بشر، تحت تحریم‌های مندرج در قانون فوق قرار می‌دهد.» به گزارش خبرگزاری‌فارس در این بیانیه ذکر شده است: «اشخاص مذکور، حسب مورد، در حمایت، سازماندهی، اعمال و تشدید اقدامات زورمدارانه یکجانبه (تحریم‌های جنایتکارانه) آمریکا علیه ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران، تامین مالی و حمایت از گروه‌‌‌های تروریستی و اقدامات تروریستی و همچنین حمایت از اقدامات سرکوبگرانه رژیم صهیونیستی در منطقه به‌ویژه علیه ملت مظلوم فلسطین، نقش داشته‌‌‌اند.»

ایده جدید کاخ سفید؟

همزمان لارا روزن در خبرنامه «دیپلماتیک» نوشت: «منابع دیپلماتیک به من می‌‌‌گویند که انتظار می‌‌‌رفت ایالات متحده در روزهای اخیر پیشنهادی جدید به ایران ارسال کند، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.» به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: «روز جمعه ۸ آوریل یک دیپلمات غربی به من گفت که به نظر می‌رسد ما هنوز منتظر پاسخ‌‌‌های ایالات متحده هستیم. اما همه چیز دارد گیج‌کننده می‌شود.» منابع مطلع  گفتند، پیشنهاد ایالات متحده در پاسخ به پیشنهادی از سوی ایران است که انریکه مورا، هماهنگ‌‌‌کننده اتحادیه اروپا در اوایل هفته گذشته به واشنگتن ارائه کرد، که ایالات متحده آن را کاملا غیرقابل قبول خواند. پیشنهاد ایران، از طریق مورا، به دنبال عدم‌پذیرش ایده ایالات متحده توسط تهران بود. بر اساس طرح آمریکا، قرار بود در ازای حذف سپاه از لیست سازمان‌های تروریستی، دو طرف توافق کنند که مقامات یکدیگر را هدف قرار ندهند.