درخواست برجامی مجلس از آمریکا

 اسفندماه سال گذشته نیز کریمی‌قدوسی، عضو جبهه پایداری در توییتی ضمن اعلام خبر تشکیل این کمیته اعلام کرد که اعضای این کمیته خواستار تشکیل جلسه‌ای با رئیس‌جمهور در مخالفت با تیم مذاکره‌کننده در وین شده‌اند. هرچند در نهایت خبری مبنی بر موافقت دولت با این دیدار منتشر نشد.  در همین راستا روز ۱۱فروردین ماه سیدمحمود نبویان، نماینده تهران در مجلس طی یادداشتی اعلام کرد که در توافق احیای برجام در وین «خطوط قرمز ترسیم‌شده نظام– حتی بر این فرض که محور مذاکرات و نیز سقف مطالبات ما برجام باشد- رعایت نشده است.» به گفته او، در این توافق، آمریکا مجاز شده ایران را تحریم مجدد کند و احتمال اعمال مکانیسم ماشه هم وجود دارد. او همچنین در آن مطلب از ادامه فعالیت تیم قبلی مذاکره‌کننده انتقاد کرد و نوشت: مسوولان فعلی تیم مذاکرات عینا همان مسوولان اصلی تیم مذاکراتی آقای ظریف هستند.  او در نشست علنی روز ۷اسفند ماه سال گذشته مجلس نیز با ارائه گزارشی از روند توافق هسته‌ای، از عدم رعایت نکاتی از مصوبه مجلس در این توافق انتقاد کرده بود.  در کنار او علی خضریان، نماینده اصولگرای مجلس نیز در یک پست اینستاگرامی با اشاره به متن ۲۷صفحه‌ای پیش‌نویس توافق از عدم تضامین عملی و واقعی برای رفع تحریم‌ها انتقاد کرد و نوشت: آمریکا تضمینی برای رفع تحریم‌ها و وضع تحریم جدید علیه ایران نداده و ایران حق دخالت در راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها را ندارد؛ امکان تامین منافع ملی در انتفاع اقتصادی مردم از این توافق نیز فراهم نشده است.

دفاع از نبویان

به دنبال این سخنان، روز گذشته فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با «ایلنا»، در پاسخ به این سوال که برخی نمایندگان از جمله آقایان نبویان و خضریان مطالبی را مطرح می‌کنند که در مخالفت با مذاکرات تعبیر می‌شود و این شائبه در جامعه ایجاد می‌شود که گروهی از نمایندگان که بیشتر نزدیک به جبهه پایداری محسوب می‌شوند، در مسیر مانع‌تراشی برای مذاکره هستند، گفت: اینها آدم‌های عاقلی هستند و مانع‌تراشی هم نمی‌کنند، حرف دارند برای گفتن. این افرادی که نام بردید افراد متفکری هستند، اینها شخصیت‌هایی نیستند که خیلی راحت بشود آنها را از سر راه برداشت. ربطی هم به جبهه پایداری ندارد، البته ممکن است که یک وابستگی فکری هم داشته باشند، ولی خودشان به صورت شخصیتی افراد مستقلی هستند و بر مبنای منطق و استدلال حرف می‌زنند.

عباسی تاکید کرد: من که نه عضو جبهه پایداری‌ام نه جای دیگری، موضع‌ام این است که برای من مبهم است چون هیچ اطلاعات درستی از تیم مذاکره‌کننده به ما نرسیده است. او در عین حال گفت که من پیش‌نویس رسمی در مورد متن توافق احتمالی وین میان ایران و کشورهای مقابل که نامه رسمی هم روی آن باشد و به دست رئیس مجلس بدهند که ایشان به دو کمیسیون امنیت ملی و انرژی برای بررسی، ارجاع بدهند، ندیده‌ام.

بیانیه ۲۵۰نماینده

با این حال روز گذشته هیات رئیسه مجلس بیانیه‌ای با امضای بیش از ۲۵۰ نفر از نمایندگان پیرامون مذاکرات هسته‌ای خطاب به رئیس‌جمهور را قرائت کرد. به گزارش «ایرنا»، در بخشی از این بیانیه آمده است: در مذاکرات جدید لازم است آمریکا تضمین قانونی دهد که از برجام خارج نمی‌شود و به شکل کاملا قانونی موضوع در نهادهای تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر آن کشور مانند کنگره نیز مصوب شود که در آینده مانعی برای اجرای آن ایجاد نکند.  در ادامه این بیانیه آمده است: متاسفانه در حین مذاکرات، آمریکا تحریم‌های جدید را علیه اشخاص، نهادها و دستگاه‌ها تصویب کرد که بیانگر نیت تخریبی در مسیر مذاکرات است. بنابراین ضروری است مشخصا در مذاکرات تصویب و اعمال تحریم‌های جدید ممنوع ‌شود و همچنین قید شود که تحریم‌های برداشته شده مجددا وضع نخواهد شد.  در بخش دیگری از بیانیه این نمایندگان آمده است: جمهوری اسلامی ایران حق دارد در چارچوب سهمیه تعیین شده توسط اوپک قبل از اعمال تحریم‌ها و با توجه به وضعیت و جایگاه جمهوری اسلامی ایران به هر کشور و به هر میزان که مورد توافق طرفین قرار می‌گیرد نفت صادر کند و از طریق سیستم بانکی مبالغ مربوطه را دریافت کند.  این بیانیه می‌افزاید: انتقال منابع و منافع مالی جمهوری اسلامی ایران از جمله منابع حاصل از فروش نفت و منابع بلوکه شده و مسدود شده از همه کشورها حق جمهوری اسلامی است و کشورهای طرف مذاکره باید موانع موجود در این مسیر را رفع کنند و در این راستا هرگونه ایجاد مانع در تبدیل ارز و ممانعت در جذب سرمایه‌گذاری در جمهوری اسلامی ممنوع است و مورد پذیرش ملت ایران نیست و حق راستی‌آزمایی در اختیار دولت ایران است.  در ادامه این بیانیه آمده است: یکی از شرایط اصلی مذاکره؛ فقدان تهدید بعد از توافق است و وجود مکانیسم ماشه عملا به معنای حفظ تهدید و شکست مذاکره است، بنابراین لازم است تضمین‌های لازم به شکلی اخذ شود که در صورت ورود آمریکا به برجام، مکانیسم ماشه به بهانه‌های مختلف اعمال نخواهد شد.

مخالفت با قرارگرفتن سپاه قدس در لیست تروریستی

این بیانیه درحالی صادر شده است که براساس گزارش‌ها، خروج سپاه از لیست تروریستی آمریکا به مهم‌ترین گره مذاکرات احیای برجام تبدیل شده است. مقامات آمریکایی پیش از این به صورت تلویحی از خروج سپاه پاسداران از فهرست تروریستی آمریکا سخن گفته بودند، اما طی روزهای گذشته اظهارات مقامات سیاسی آمریکا از جمله نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره و برخی دموکرات‌ها در مخالفت با چنین اقدامی افزایش پیدا کرده است. به دنبال این مخالفت‌ها بود که طرح آمریکا برای جایگزینی سپاه قدس به جای کلیت سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی مطرح شد که ظاهرا با مخالفت ایران روبه‌رو شده است.  در همین خصوص محمود عباس‌زاده، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با انتخاب تاکید کرد: ما فعلا به دنبال رفع همه تحریم‌ها هستیم.  این نماینده مجلس، تاکید کرد: غربی‌ها یک استاندارد دوگانه دارند؛ نیرویی که به تعبیری در خط اول مقابله با داعش بوده را در لیست حامیان تروریست قرار می‌دهند اما آنهایی که واقعا تروریسم هستند، همچون داعش و دنیا هم جنایت‌شان را می‌شناسد را تجلیل می‌کنند و پول می‌رسانند. این استاندارد دوگانه غربی‌هاست که در مقابل چشم جهانیان قرار دارد. محمدرضا صباغیان، نماینده مردم یزد نیز در مورد این موضوع گفت: ایران نباید این امر را بپذیرد. یک قراردادی امضا شده و ایران هم به تعهداتش عمل کرده است، طرف مقابل هم باید این کار را انجام دهد و کل تحریم‌ها را بردارد. وی افزود: با قبول اینکه سپاه قدس در این فهرست بماند، گویی ما هم نیروهای سپاهی را تروریست محسوب کرده‌ایم.