جو «وین» آماده توافق است

سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید کرد: آزادسازی منابع ایران و بازگشت پول‌‌هایی که از صادرات کالا و خدمات از ایران به کشورهای دیگر انجام شده ربطی به هیچ کشور ثالثی ندارد. سعید خطیب‌زاده با بیان اینکه جو وین منفی نیست و همچنان برای امضا و حصول توافق آماده است، گفت آنچه در وین در حال گفت‌وگو است با رعایت تمام مفاد برجام است و قرار نیست در برجام تغییری ایجاد شود. خطیب‌زاده همچنین افزود اقدام صورت گرفته توسط مسببان، عاملان و مشاوران ترور بزدلانه سردار سلیمانی بی‌کیفر نخواهد ماند.

به گزارش «ایسنا»، سخنگوی وزارت امور خارجه صبح دیروز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که یکی از وزرای دولت سابق گفته بود در مذاکرات قبلی در دولت روحانی موضوع FTO (فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی) درباره سپاه حل شده بود و آیا چنین موضوعی صحت دارد، گفت: موضوعات باقی‌مانده در گفت‌وگوهای وین برای همه به صورت روشن گفته شده است. او افزود: طی ۱۱ ماه مذاکرات همواره گفته‌‌ایم که تا زمانی که درباره همه‌چیز توافق نشود درباره هیچ چیز توافق نمی‌شود. امروز توافقی را در دسترس نداریم که درباره توافق صحبت کنیم. موضوعات باقی‌مانده نیز به محض اینکه تمام شود می‌توانیم بگوییم کل متن توافق شده است و تا آن روز هم هر بخشی از این متن امکان بالا و پایین شدن دارد.

قرار نیست در برجام تغییری ایجاد شود

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مذاکرات وین و برجام گفت: آنچه در وین در حال گفت‌وگو است با رعایت تمام مفاد برجام است و قرار نیست در برجام تغییری ایجاد شود. دو سند برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، سنجه و معیار حرکت ما بوده است از جمله تایم‌‌ها و زمان‌هایی که در این توافق مشخص شده است.

جو وین منفی نیست

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مذاکرات وین تصریح کرد: جو وین منفی نیست چون ایران و گروه ۱+۴ همه کارهای خود را انجام داده‌‌اند و منتظر پاسخ مناسب از سوی آمریکا هستیم. پاسخی که بتواند نگرانی‌‌هایمان را در دو حوزه‌‌ای که اشاره کردم مرتفع کند. هماهنگ‌‌کننده برجام و اتحادیه اروپا وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهد. ایران در جریان مذاکرات وین بیشترین ابتکارات را داشته و اکنون نیز با ابتکارات مناسب تلاش کرده‌‌ایم اطمینان لازم برای بازگشت صادقانه آمریکا (به معنای حقوقی آن) به همراه اجرای تعهدات از سوی این کشور صورت بگیرد. به نظر می‌‌آید واشنگتن سیاست تاخیر را در پیش گرفته است و هر زمان که آمریکا به چند موضوع باقی‌مانده پاسخ بدهد به وین برمی‌‌گردیم و جو وین همچنان برای امضا و حصول توافق آماده است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا به نظر وی مرور زمان ارزش توافق در وین را پایین نمی‌‌آورد، اظهار کرد: واقعیت این است که برجام سال‌هاست که برای ما کار نمی‌کند یعنی اینکه منافع اقتصادی ملت ایران نادیده گرفته شده و واقعا ادامه دادن این وضعیت، سوال اساسی درباره اینکه انتفاع اقتصادی مردم ایران از برجام چیست را بیشتر می‌کند. خطیب‌‌زاده گفت: حداقل بخشی از گروه ۱+۴ به بخش‌هایی از برجام پایبندی داشته‌‌اند و ما هم متناسب با آن پایبندی به برجام را داشته‌‌ایم و باید ببینیم که در آینده چه اتفاقی می‌‌افتد.

نه منتظر آمریکا و نه گفت‌وگوهای وین بوده‌‌ایم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که ایران تا چه زمانی قرار است منتظر پاسخ آمریکا باشد و از دیگر سو این روزها اخباری منتشر شده مبنی بر گفت‌وگو بین ایران و اروپا درباره خودروسازی و این گفت‌وگوها در چه چارچوبی انجام می‌شود، گفت: ایران نقشه دوم و سوم خود را از روز اول داشته و اقتصاد خود را منوط به گفت‌وگوها در وین نکرده است. روشن است که رفع تحریم موضوع مهمی است و وزارت خارجه با جدیت در این زمینه عمل کرده است. البته خنثی‌سازی تحریم‌ها نیز از جمله ماموریت‌‌های اصلی دولت و وزارت خارجه بوده است. وزارت خارجه همزمان که در حوزه رفع تحریم‌ها کار را جلو برده بر اساس نقشه‌های دوم و سوم خودش موضوع خنثی‌‌سازی تحریم‌ها و اقتصاد تاب‌‌آور نسبت به تحریم‌ها را به عنوان یک اصل مهم در سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی خود دنبال کرده است. خطیب‌‌زاده گفت: نه منتظر آمریکا و نه گفت‌وگوهای وین بوده‌‌ایم.سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره ادعاهای برخی از رسانه‌های آمریکایی مبنی بر اینکه واشنگتن بنا ندارد پاسخ ایران را بدهد و آیا توافق بین ایران و آمریکا از طریق آقای مورا در جریان است، اظهار کرد: روابط ما در چارچوب گفت‌وگوهایی که در وین انجام می‌شود با اتحادیه اروپا به صورت عادی انجام می‌شود و رفت و برگشت پیام‌‌ها بین تهران و واشنگتن از طریق آقای مورا هماهنگ‌‌کننده گفت‌وگوهای وین در حال انجام است.

بیش از یک موضوع باقی مانده

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره علت توقف مذاکرات و اینکه آیا بحث ماندن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی آمریکا عامل این توقف است، اظهار کرد: همان‌طور که هفته قبل نیز گفتم موضوعات باقی‌مانده بین ایران و آمریکا بیش از یک موضوع است و ما تاکید می‌کنیم که پیام‌‌هایی که از طریق آقای مورا طی چند هفته گذشته قبل و بعد از سفر ایشان به تهران انجام شده با راه‌‌حل‌‌های حداقلی که باید اتفاق افتد که توافقی را اعلام کرد، فاصله دارد. مسوول عقب انداختن، پاسخ مناسب واشنگتن است.

خطیب‌‌زاده گفت: همان‌طور که پیش از این تاکید کرده‌ایم باید تمامی عناصر و اجزای فشار حداکثری از بین برود. آمریکا نمی‌تواند تمام انرژی و وقت ما را صرف این موضوع بکند که بخشی از اجزای فشار حداکثری و میراث ترامپ را حفظ کند. اجزای این فشار حداکثری باید کلا از بین برود و نکته دوم مورد توجه ما این است که زنجیره انتفاع اقتصادی ملت ایران از برجام باید به صورت کامل دیده شود. وی ادامه داد: ‌‌آنچه بین ما و آمریکا باقی مانده است در هر دو این قسمت‌‌ها دچار نقص است.

آزاد‌سازی اموال بلوکه‌شده

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اخبار منتشر شده در ارتباط با روند آزادسازی بخشی از پول‌‌های بلوکه شده ایران در یکی از بانک‌های خارجی و اظهارنظر مقامات وزارت خارجه آمریکا از جمله سخنگوی وزارت خارجه این کشور در ارتباط با این موضوع گفت: آزادسازی منابع ایران و بازگشت پول‌‌هایی که از صادرات کالا و خدمات از ایران به کشورهای دیگر انجام شده ربطی به هیچ کشور ثالثی ندارد و اینکه دولت آمریکا امروز تلاش می‌کند در برابر هر موضوع مربوط به ایران مداخله کند نشان می‌دهد که این رفتارها چقدر با ادعاهای مطرح شده از سوی دولت بایدن فاصله دارد.

خطیب‌‌زاده ادامه داد: آنچه ما انجام می‌‌دهیم در چارچوب منافع قطعی ملت ایران است. تلاش می‌کنیم پول هر آنچه را که صادر می‌کنیم به کشور برگردانیم. کما اینکه تا به امروز نیز این اقدامات انجام شده است. وی همچنین درباره بحث پول‌‌های آزادشده و سفر هیاتی از یکی از کشورهای منطقه در این ارتباط نیز گفت: همان‌طور که آقای امیرعبداللهیان اشاره کردند سفری انجام شد و هیاتی آمد و درباره آزادسازی بخشی از منابع ایران توافقاتی انجام شد و این مسیر در حال پیگیری است و همان‌طور که پیش از این گفتم این موضوع نه به آمریکا مرتبط است نه اجازه می‌‌دهیم آمریکایی‌‌ها به جزئیات آن ورود کنند.

ترور بزدلانه بی‌کیفر نخواهد ماند

وی در پاسخ به سوال خبرنگار CNN مبنی بر اینکه آیا درخواست تضمین از ایران برای چشم پوشی از انتقام خون سردار سلیمانی و در مصونیت قرار گرفتن افرادی چون پمپئو و ترامپ در مذاکرات وین مطرح شده است و آیا ایران از این موضوع چشم می‌‌پوشد، گفت: اصلی اساسی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بعد از ترور بزدلانه سردار شهید قاسم سلیمانی، سردار رشید ایران و اسلام شکل گرفت که اقدام صورت گرفته توسط مسببان، عاملان و مشاوران این عمل بزدلانه بی‌کیفر نخواهد ماند. این یک اصل قطعی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است که این افراد باید به پیشگاه عدالت آورده شوند.

روابط ایران و عراق

خطیب‌‌زاده در پاسخ به سوال دیگری درباره روابط ایران و عراق و اخبار منتشر شده مبنی بر تصمیم الکاظمی نخست وزیر برای اعزام تیمی به ایران درباره انجام واردات گاز بین تهران و بغداد گفت: در روابط ایران و عراق موضوعات دوجانبه، منطقه‌‌ای و بین‌المللی زیادی وجود دارد. در حوزه روابط دوجانبه یکی از مهم‌ترین مسائلی که بین دو کشور در حال پیگیری است موضوع راه آهن شلمچه-بصره، برگزاری کمیسیون اقتصادی مشترک بین دو کشور و برخی از پروژه‌های مشترک است که در حال اجرایی شدن است.

وی افزود: درباره تسهیل تردد اتباع دو کشور و روان‌‌سازی صدور روادید و موضوعات دیگر گفت‌وگوها بین دو کشور به صورت روتین و مرتب در حال انجام است. عراق در حوزه منطقه‌‌ای نیز نقش قابل توجهی داشته و تلاش کرده در گفت‌وگوهای منطقه‌‌ای نقش ایفا کند از جمله در انجام گفت‌وگو بین ایران و عربستان.

سخنگوی وزارت خارجه درباره گفت‌وگوی امیرعبداللهیان و فواد حسین درباره مذاکرات ایران و عربستان نیز اظهار کرد: درباره ایران و عربستان گفت‌وگویی انجام شد و آمادگی داریم هر زمان عربستان به نکات مکتوب ما پاسخ دقیق بدهد نشستی داشته باشیم.

خطیب‌زاده افزود: در سفر فواد حسین به تهران درباره این مسائل صحبت شد. همچنین درباره نگرانی‌‌های ایران از حضور رژیم اشغالگر قدس و سوءاستفاده از خاک عراق برای انجام اقدامات علیه ایران نیز صحبت شد. نظرات ایران به طرف عراقی در این زمینه نیز اعلام شد. خطیب‌‌زاده تاکید کرد: روابط دو کشور ایران و عراق سقفی ندارد و هر چقدر دو طرف تلاش کنند می‌توانند این روابط را گسترش دهند.

افغانستان

خطیب‌‌زاده در پاسخ به سوال دیگری درباره توقف فعالیت‌‌های بخش‌های کنسولی اماکن دیپلماتیک ایران در افغانستان در پی تعرض صورت گرفته در آنها در کابل و هرات افزود: فعالیت‌‌های بخش‌های کنسولی ما در افغانستان بلافاصله بعد از تعدی صورت گرفته متوقف شد. البته در همان مقطع مقامات هیات حاکمه فعلی افغانستان تماس‌‌هایی با سفیر و سرکنسول ایران در کابل و هرات داشتند و اطمینان‌‌های لازم را درباره مسائل امنیتی دادند و به صورت تدریجی از همان روز فعالیت‌‌ها از سر گرفته شد. موضوع حضور اتباع افغانستانی در برابر نمایندگی‌‌های ایران با محدودیت روبه‌رو بود که با اطمینانی که هیات حاکمه سرپرستی افغانستان داد، ازسر گرفته شد.

خطیب‌‌زاده گفت: به صورت جدی وضعیت اماکن دیپلماتیک ایران در افغانستان و امنیت اتباع و دیپلمات‌‌های ایران برای ما از اهمیت برخوردار است و ما منتظر عمل مسوولانه‌‌تر هیات حاکمه افغانستان و معرفی آنهایی هستیم که این تحریک و اقدام را انجام دادند. وی گفت: همه باید هوشیار باشیم چرا که برخی می‌خواهند بر موج دروغین احساسی سوار شوند و روابط دو ملت را دچار سوءتفاهم‌‌های جدی کنند.

دیپلماسی آب

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با موضوع دیپلماسی آب گفت: کمیته دیپلماسی آب کشور چند روز پیش به ریاست معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه جلسه داشت. موضوع آب و محیط زیست در دو اداره جداگانه در معاونت حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه در حال پیگیری است. او ادامه داد: در جریان رایزنی‌‌هایی که چندی پیش بین وزیران خارجه ایران و ترکیه انجام شد قرار شد گفت‌وگوهایی بین دو کشور در ارتباط با این موضوع صورت بگیرد. در همین چارچوب اواخر سال گذشته هیاتی از وزارت خارجه و وزارت نیروی ایران به آنکارا رفت و گفت‌وگوهایی با طرف ترکیه در ارتباط با رودخانه‌های مرزی انجام داد. ما این گفت‌وگوها را با عراق و برخی دیگر از کشورها نیز داریم. با برخی دیگر از کشورها نیز مثل افغانستان در این زمینه دچار مشکلاتی هستیم. موضوع دیپلماسی آب موضوع جدی برای ما است. درباره موضوع ریزگردها نیز همان‌طور که هفته پیش گفتم بسیار مهم است که مراجع تخصصی اعلام کنند که منشأ این ریزگردها کجاست و این قدم اول است. برخی می‌گویند عراق است، برخی می‌گویند عراق و سوریه و برخی حتی می‌گویند سودان. فارغ از اینکه کدام پاسخ‌‌ها دلیل اصلی است ما باید به یک راهکار اجماعی و مرضی‌الطرفین بین کشورهای درگیر با این موضوع برسیم.

خطیب‌‌زاده ادامه داد: اینکه بگوییم برداشت از بالادست رودخانه دجله عامل اصلی است شاید در این گزاره فاکتورهای دیگر در نظر گرفته نشده باشد. عراق درخواست داد سیاست آبی نامناسبی داشته است. در دوران صدام سیاست‌های غلطی وجود داشته است و بهره‌‌برداری بسیار زیاد و خارج از عرفی از رودخانه‌ها شده است. شاهد سدسازی‌‌های زیاد ترکیه و تصمیمات یک‌جانبه در این حوزه بدون مشورت نیز بوده‌‌ایم.

نامه به دبیرکل سازمان همکاری اسلامی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره هتک حرمت مسجدالاقصی نیز گفت: متاسفانه بار دیگر شاهد هتک حرمت مسجدالاقصی بودیم. رژیم آپارتاید و نژادپرست جعلی صهیونیستی بار دیگر یورشی را به نمازگزاران و روزه‌داران انجام و تعداد زیادی را مجروح کرد. طی چند هفته گذشته روزانه شهدایی را ملت فلسطین تقدیم این آرمان بلند کرد و این در حالی است که شاهد سکوت مجامع بین‌المللی و کشورهای اسلامی هستیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: متاسفانه روند عادی‌سازی روابط سران برخی کشورهای عربی و اسلامی با این رژیم آن را بیشتر جری کرده که ددمنشی‌‌های خود را گسترش دهد. جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت شدید این اقدامات، اقدام خود را در سطح سازمان همکاری اسلامی و وزرای خارجه کشورهای اسلامی و سازمان‌های بین‌المللی پیگیری کرده است و امیرعبداللهیان نامه‌‌ای را به دبیرکل سازمان همکاری اسلامی فرستاده است و البته دبیرخانه هم متعاقبا در محکومیت این اقدام مطلبی را منتشر کرد.

وی به گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان با اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس نیز اشاره کرد و گفت: رایزنی‌‌های وزیر خارجه با مقامات دیگر در سفرهایی که به تهران داشتند از جمله سفر وزیر خارجه عراق و تماس‌‌های تلفنی ایشان ادامه دارد و ان‌‌شاءالله طی روزهای آتی این روند را ادامه می‌‌دهیم چون رژیم زیاده‌خواه و بحران‌آفرین صهیونیستی تنها و تنها با پاسخ محکم، دست از این اقداماتش برمی‌‌دارد.

سوئد عکس‌العمل نشان دهد

وی درباره هتک حرمت قرآن کریم در سوئد نیز اظهار کرد: آنچه در سوئد اتفاق افتاد بسیار منزجر‌کننده بود و جمهوری اسلامی ایران به اشد وجه این هتک حرمت را محکوم می‌کند و تکرار این موضوع در سوئد توسط اتباع سوئد جای تاسف عمیق دارد و منتظر هستیم سوئد به جای سوءاستفاده از آزادی بیان و فراهم کردن آزادی نفرت‌پراکنی به مسوولیت خودش عمل کرده و عکس‌العمل مناسب نشان دهد. خطیب‌‌زاده خاطرنشان کرد: جهان اسلام از این هتک حرمت‌‌ها که در سایه آرامش و امنیت کاذب برای این هتاکان در کشورهای غربی ایجاد شده، بسیار جریحه‌دار است.

جام جهانی قطر

سخنگوی وزارت خارجه درباره جام جهانی فوتبال در قطر بیان کرد: بحث فوتبال بحث جذابی است و از هر منظری نگاه کنید جذاب است. وزارت امور خارجه تلاش می‌کند هر آنچه دستگاه‌های متولی می‌خواهند انجام شود. کارگروهی زیرنظر معاون اول رئیس‌جمهور شکل گرفته و وزارت امور خارجه عضو آن است و سعی می‌کنیم در راستای دیپلماسی ورزشی هر کاری که ممکن است انجام دهیم. در سفری که به آفریقا داشتم با مقامات سنگال و غنا قبل از قرعه‌کشی صحبت کردم و هر دو به جام جهانی صعود کردند و به فدراسیون فوتبال هم اعلام کرده‌‌ایم. وی افزود: وزارت گردشگری و نهادهای دیگر اقداماتی را صورت می‌دهند و در آن حوزه نیز وزارت خارجه تلاش می‌کند. خطیب‌زاده بیان کرد: فکر می‌کنم در گروه کنونی در جام جهانی با قاطعیت صعود می‌کنیم.