مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: این طرح قصد دارد مانع‌زدایی از تولید برق و صادرات آن را داشته باشد و برخی خلأ‌‌های قانونی را پر و ضمانت قانونی برای آن ایجاد کند. همچنین درجریان بررسی ماده یک این طرح، مالک شریعتی‌نیاسر، عضو کمیسیون انرژی پیشنهاد داد تا عبارت «یک درصد از مصرف برق» به عبارت «یک درصد از شدت مصرف برق» به این دلیل اصلاح شود که شدت مصرف انرژی به میزان واحد تولید است و افزایش میزان انرژی به خودی خود مشکل ندارد و آنچه باید مد نظر باشد، شدت مصرف انرژی است که باید اصلاح شود. به گفته شریعتی، شدت مصرف انرژی در پایان برنامه ششم باید به یک‌دوم ۱۰ سال پیش می‌‌رسید که در این زمینه نیز کوتاهی شده است. با استناد به ماده یک این‌‌ طرح، دولت ازطریق وزارت نفت مکلف است سوخت صرفه‌‌جویی شده یا مصرف‌نشده حاصل از اجرای طرح‌های بهینه‌سازی را معادل متوسط بازدهی نیروگاه‌های حرارتی محاسبه کند و این سوخت را بر اساس‌سازوکار ماده۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور به سرمایه‌‌گذاران معرفی‌شده توسط وزارت نیرو تحویل دهد یا معادل ریالی آن را پرداخت کند. وزارت نیرو نیز مکلف است طرح‌های مذکور را با اولویت کولرهای آبی و گازی، سامانه‌های روشنایی و کاهش تلفات شبکه برق، به نحوی سیاستگذاری کند که سالانه حداقل یک درصد از شدت مصرف برق کشور را کاهش دهد.

ضرورت اصلاح ساختار بودجه‌ریزی و ساختار اداری

همچنین درخبری دیگر به نقل از خانه ملت شهریار حیدری، نماینده مردم قصرشیرین، اصلاح ساختار بودجه‌ریزی و ساختار اداری کشور را ضروری دانست و گفت: این ساختار کاملا ظالمانه و به دور از عدالت و انصاف است. به گفته وی، دولت و مجلس باید ساختار بودجه‌ریزی را اصلاح کنند؛ چراکه این ساختار کاملا ظالمانه است و عادلانه و منصفانه نیست، آیا رویکرد بودجه ۱۴۰۱ به سمت مناطق محروم است یا برخوردار؟ وی اصلاح ساختار اداری را نیز ضروری دانست و گفت: اگر امروز کسی پارتی نداشته باشد، کاری از او در ادارات پیش نخواهد رفت، بنابراین درخواست دارم دولت و مجلس هر ماه یک‌بار جلسه مشترک برگزار کنند تا اصلاح ساختار اداری و اصلاح ساختار بودجه‌ریزی محقق شود؛ چراکه در این شرایط خدمت بزرگی به مردم خواهد شد.

اثبات جابه‌جایی ردیف‌های استانی جایزه دارد

همچنین درخبری از «ایسنا» به نقل از حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه در پاسخ به تذکر نمایندگان نسبت به جابه‌جایی یا حذف جداول بودجه استانی اعلام کرد که اگر کسی اثبات کرد که در بودجه یک استانی یک ریال جابه‌جا شده است، جایزه دارد. او گفت: جدولی در مجلس منتشر شده است که من آن را بررسی کردم و اعلام می‌کنم که غلط است.