با استناد به گزارش خانه ملت، دیوان محاسبات کشور درباره پرونده ۱۵ هزار میلیارد تومانی حقوق دولتی معادن بلاوصول نیز احکامی را صادر کرد که به وصول ۱۳هزار میلیارد تومان حقوق دولتی معادن و واریز به حساب خزانه منجر شد.  همچنین این دیوان احکامی درباره واردات غیرقانونی خودرو ۳۰۰ خودرو هایلوکس دو کابین را صادر کرد. بنا به اعلام این دیوان تاکنون برای تعداد هزار و ۸۱۶ فقره گزارش تخلف، احکام مهمی صادر شده است. گزارش عملکرد این دیوان شامگاه یکشنبه ۲۸ فروردین با حضور مسوولان سازمان برنامه، بودجه و محاسبات درکمیسیون برنامه، ‌‌بودجه و محاسبات مجلس ارائه شد. یکی از محورهای مهم این گزارش، عملکرد دیوان در بخش دادسرا و هیات‌‌های مستشاری است.

مجازات‌های اداری و جبران ضرر برای ۳۲۵پرونده

بنا به اطلاعات موجود ازگزارش ۱۲ بندی دیوان محاسبات، برای مسوولانی که در تعداد هزار و ۲۷۵ فقره پرونده دخالت داشتند، دادخواست صادر شده و پرونده آنها بررسی شده است.  همچنین برای تعداد ۳۰۵ فقره از آنها قرار مقتضی صادر شده و پرونده این مدیران برای ادامه رسیدگی به هیات‌‌های مستشاری ارسال شده است. در این میان برای تعداد ۹۷۰ فقره پرونده نیز نه تنها قرار مقتضی صادر شده، بلکه با تذکرات لازم پرونده به سرانجام رسیده است. این گزارش حاکی است که تعداد ۳۲۵ پرونده در اجرای احکام دادسرا و اجرای آرای قطعی تعیین تکلیف شده است و احکامی برای مجازات‌‌های اداری، جبران ضرر و زیان یا انجام تکالیف مقرر بر عهده مسوولان صادر شده است.

 رشد دو برابری واریزی‌ها به خزانه

در این میان دیوان محاسبات گزارش داده است که بر اثر اجرای احکام صادره از سوی دیوان مجموعا مبلغ ۱۰هزار میلیارد ریال به حساب‌‌های خزانه‌‌ای اعم از حساب رابط مربوط به رسیدگی‌‌های دیوان و سایر حساب‌‌های خزانه‌‌‌ای و حساب‌‌‌های دولتی واریز شده که این رقم نسبت به پارسال افزایش دو برابری داشته است. همچنین این دیوان به موضوع خصوصی‌سازی و واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی رسیدگی کرده و در قالب چند پرونده موضوعات قراردادهای حوزه نفت و انرژی و میادین نفتی را نیز بررسی کرده است. این گزارش حاکی است که موضوع استقرار ۲۳ سامانه دولت الکترونیک که باید در سال پایانی برنامه ششم توسعه (سال جاری) به‌صورت صددرصد عملیاتی شود نیز پیگیری و بررسی شده است.

رسیدگی به ارز ۴۲۰۰ نهاده‌ها در دیوان

همچنین دیوان به موضوع توزیع نهاده‌های دامی با ارز ترجیحی نیز رسیدگی کرده است. بنا به اعلام مدیران دیوان، هیات‌‌های مستشاری و محکمه تجدیدنظر دیوان محاسبات کل کشور مجموعا در سال ۱۴۰۰ درباره پرونده‌های بررسی شده، ۶۳۳ رای صادر کرده‌اند که برای ۴۲۰ پرونده قرار و برای ۸ پرونده تصمیم صادر شده و ۸۰ رای نیز برای اعاده دادرسی صادر شده است.

افزایش انفصال ازخدمت مدیران دولتی

با استناد به گزارش دیوان ومقایسه آرای صادره توسط هیات‌‌های مستشاری و محکمه تجدیدنظر در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ میزان توبیخ کتبی با درج در پرونده استخدامی، کسر از حقوق و مزایا به مدت  یک ماه تا یک سال، انفصال موقت یک ماه تا یک سال، انفصال دائم و جبران ضرر و زیان و خسارت وارده در سال گذشته نسبت به سال ۹۹ افزایش داشته است.