ایران آغازگر هیچ جنگی نخواهد بود عکس: president.ir

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه هرگونه تحرک رژیم صهیونیستی علیه کشورمان، پاسخ قاطع نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را به دنبال خواهد داشت، به سران این رژیم گوشزد کرد: بدانید قدرت عظیم و مهیب نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران لحظه‌‌ای شما را آرام نخواهد گذاشت.

وی با تاکید بر اینکه ایران هیچ‌گاه آغازگر جنگی نخواهد بود؛ اما هرگونه تعرض را با پاسخی پشیمان‌‌کننده و قاطع مواجه خواهد ساخت، از آمادگی بالای قوای نظامی کشور و اشراف اطلاعاتی بالای این نیروها نسبت به تحولات منطقه‌‌ای و بین‌‌المللی خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری رئیسی ادامه داد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در جنگ با صدامیان در واقع با تمام جبهه کفر می‌‌جنگیدند؛ چراکه همه جبهه کفر به پشتیبانی از صدامیان برخاسته بودند. کسانی که سودای رویارویی با نظام جمهوری اسلامی ایران را دارند، باید از سرنوشت صدامیان عبرت بگیرند و از سوی دیگر اعتراف سردمداران کاخ سفید را ببینند که صراحتا معترف هستند که در مقابل نظام جمهوری اسلامی ایران متحمل شکست مفتضحانه شده‌‌اند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز چهره‌‌ای از یک نیروی مسلح مجرب، مجهز و آماده از خود به نمایش گذاشته است، اظهار کرد: ارتش به واسطه کارنامه درخشان خود مورد وثوق عموم قرار گرفته و مردم به این نیرو به‌عنوان یک پشتوانه و نقطه اتکا در روز مبادا نگاه می‌‌کنند.

صنایع نظامی دربهترین وضعیت

رئیس‌جمهور دربخش دیگری ازسخنانش با بیان اینکه ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز چهره‌‌ای از یک نیروی مسلح مجرب، مجهز و آماده از خود به نمایش گذاشته است، اظهار کرد: ارتش به واسطه کارنامه درخشان خود مورد وثوق عموم قرار گرفته است و مردم به این نیرو به عنوان یک پشتوانه و نقطه اتکا در روز مبادا نگاه می‌‌کنند.

رئیسی با بیان اینکه امام راحل ما حکیمانه امروز را به‌عنوان «روز ارتش» نام‌‌گذاری کردند، گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران نیرویی خداخواه، مردم‌‌دوست، مکتبی، دارای روحیه انقلابی و با بصیرت است که بهترین جلوه بصیرت خود را در بهمن۵۷ و در بیعت با امام راحل، همراهی با مردم و دفاع از ارزش‌های انقلاب به یادگار گذاشت.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس نیز بسیار خوش درخشید، افزود: ارتش جمهوری اسلامی ایران چهره‌های نامداری نیز از خود در میان شهدا به یادگار گذاشته است که مایه افتخار همه ما هستند و آنچه از ارتش در اذهان باقی مانده و برای عصرها و نسل‌‌ها به الگویی ماندگار تبدیل شده و هیچ‌‌گاه از یادها نمی‌‌رود، روحیه حماسه‌‌آفرینی، اخلاص، مردم‌‌داری، شهامت، شجاعت، صلابت و ایستادگی در برابر دشمن است. رئیسی با اشاره به یکپارچگی همه قوای نظامی تحت لوای رهبر انقلاب اسلامی اظهار کرد: همدلی، پیوستگی و صمیمیت ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ما به عنوان دو بازوی توانمند فرمانده معظم کل قوا و همکاری این دو و دیگر اجزای نیروهای مسلح ما در عرصه‌های مختلف در کشور مثال زدنی است. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران توانمندی‌‌های چشمگیر و بسیاری دارند، تصریح کرد: محوری‌‌ترین توانمندی نیروهای مسلح کشورمان، داشتن نیروهایی مخلص، خداخواه، معنویت‌‌محور و خطرپذیر در میدان مواجهه با دشمن است. نیروهای مسلح ما کارآزموده، دارای مهارت، منضبط، انقلابی، مکتبی و دارای روحیه ارزشمند دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی و اطاعت از فرامین فرماندهی معظم کل قوا هستند.

رئیسی مردم دلداده به خدا و نیروهای مسلح آموزش دیده، مخلص و انقلابی کشور را مهم‌ترین مولفه‌های قدرت و قوت نظام جمهوری اسلامی ایران برشمرد و خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح کشور بعد از جنگ تحمیلی به بازسازی خود پرداختند؛ به‌نحوی‌که امروز توانایی نظامی جمهوری اسلامی ایران نه تنها در منطقه بلکه در سطح جهان زبانزد است.

رئیس جمهور ادامه داد: ارتش سرافراز کشورمان از فرصت تحریم به بهترین شکل برای خودکفایی و توانمند شدن استفاده کرد و امروز صنایع نظامی کشورمان از جمله در ارتش در بهترین وضعیت قرار دارد.

آمادگی ارتش و پیام بازدارندگی

رئیس‌جمهور افزود: ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران همه‌‌گیری کرونا تمام ظرفیت‌‌های بهداشتی و درمانی خود را برای خدمت به مردم به میدان آورد و همواره در هنگام وقوع بلایای طبیعی یا مشکلات دیگر در کنار و در خدمت مردم آسیب‌‌دیده بوده است. ارتش همواره جزو اولین گروه‌هایی بوده که در مناطق آسیب‌‌دیده در خدمت مردم حضور داشته و میدان را تا هنگام کسب اطمینان از رفع مشکلات مردم ترک نکرده است و این رویکرد حقیقتا شایسته قدردانی است.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش آمادگی ارتش جمهوری اسلامی ایران را حاوی دو پیام مهم برای دوستداران انقلاب اسلامی و دشمنان این نظام و انقلاب دانست و تصریح کرد: آمادگی ارتش سرافراز کشورمان برای دوستداران انقلاب اسلامی پیام امید و برای دشمنان، پیام بازدارندگی و پشیمانی از هرگونه اقدام و حرکتی علیه مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران دارد.

رئیس‌جمهور قدرت نیروهای مسلح و صلابت نظام جمهوری اسلامی ایران را متعلق به همه محرومان و مستضعفان عالم دانست و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران نقطه امید مظلومان جهان است؛ چراکه حمایت از مظلومان عالم یکی از اصول اساسی سیاست‌‌های ما در سال‌های پس از انقلاب بوده است. رئیسی با سپاسگزاری و قدردانی صمیمانه از فرماندهان و نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: امروز ارتش در دل مردم جای داشته و تحت فرمان فرماندهی معظم کل قوا آماده انجام ماموریت‌‌های محوله بوده و این آمادگی توفیقی بزرگ برای نظام جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌‌آید.

رونمایی از دو نوع پهپاد جدید

 پس از سخنان رئیس‌جمهور یگان‌‌های برگزیده نیروهای زمینی، دریایی و هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از مقابل جایگاه رژه رفتند. به گزارش «ایرنا» مراسم رژه ۲۹ فروردین سالروز ارتش جمهوری اسلامی ایران در جوار مرقد مطهر حضرت امام‌خمینی(ره) با حضور یگان‌‌های محمول و خودرویی ارتش برگزار شد که طی آن برخی از جدیدترین دستاوردها و تجهیزات ارتش جمهوری اسلامی ایران به نمایش درآمد.

در این مراسم دو نوع پهپاد برای نخستین بار به نمایش درآمد. مهاجر ۶، مهاجر ۴، مهاجر ۲، رعد ۸۵، آرش، ابابیل ۴، یسیر، کرار، ناصر، کیان۱، کیان۲، امید، کمان ۱۲، کمان ۲۲ و پهپاد صادق از جمله پهپادهایی بودند که در این مراسم در حجم انبوه و چند فروندی از مقابل جایگاه عبور کردند. همچنین دو نوع پهپاد جدید نیز در این مراسم برای نخستین‌بار به نمایش در آمد که یکی از آنها پهپاد ابابیل۵ نام دارد. ابابیل ۵ نسخه‌‌ای کوچک‌تر از پهپاد مهاجر۶ است که قابلیت حمل ۶ بمب هوشمند و نقطه‌‌زن سری قائم را دارد.

دیگر پهپادی که در این مراسم برای نخستین‌‌بار به نمایش در آمد، پهپادی انتحاری مشابه پهپاد هاروپ است که برای هدف قرار دادن انواع اهداف به کار گرفته می‌‌شود. پهپاد کمان۲۲ نیز به‌عنوان بزرگ‌ترین پهپاد رزمی ارتش در این مراسم پیشاپیش سایر پهپادها از مقابل جایگاه عبور کرد. کمان۲۲ با مداومت پروازی بیش از ۲۴ ساعت و برد عملیاتی ۳۰۰۰کیلومتر قابلیت حمل انواع محموله‌های رزمی، اپتیکی و جنگالی را دارد.

موشک‌‌های زمین به زمین فتح۳۶۰ دیگر سلاحی بود که نمایشش در این رژه خبر از تجهیز نیروی زمینی ارتش به این موشک‌‌های تاکتیکی می‌‌داد. فتح۳۶۰ موشکی تاکتیکی و جدید است که اخیرا در سازمان رزم نیروهای مختلفی از جمله نیروی زمینی سپاه، نیروی دریایی سپاه و اخیرا هم نیروی زمینی ارتش مشاهده شده است.

دزفول نام سامانه پدافندی جدیدی است که در واقع نسخه ایرانی همان سامانه تور-ام۱ است که بر روی شاسی چرخ‌‌دار سوار شده است؛ این سامانه پدافندی برد کوتاه می‌‌تواند با انواع اهداف هوایی اعم از موشک‌‌های کروز، پهپاد و جنگنده‌های دشمن در برد ۱۲ کیلومتر و حداکثر ارتفاع ۶ کیلومتر درگیر و آنها را منهدم کند. از دیگر سامانه‌هایی که برای نخستین‌بار در رژه ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ با حضور رئیس‌جمهوری به نمایش در آمد، سامانه پدافندی «صیاد تاکتیکی» بود که نسخه جدیدی از سامانه شهید صیاد است که در آن رادار و لانچر موشک هر دو روی یک شاسی قرار دارند که به تحرک بیشتر سامانه منجر می‌‌شود. همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، در رژه سراسری روزگذشته جنگنده بمب‌‌افکن‌‌های صاعقه، کوثر، میگ ۲۹، اف ۴، اف ۱۴، همچنین تانکرهای سوخت‌‌رسان ۷۴۷ و ۷۰۷ از پایگاه‌های تبریز، مهرآباد، همدان و اصفهان به پرواز درآمدند.

08-01
 عکس: president.ir