مساله مرز دوغارون حاصل برخی سوءتفاهم‌‌ها

احمد وحیدی وزیر کشور نیز درباره آخرین وضعیت مرز دوغارون گفت: «آنچه در مرز اتفاق افتاده حاصل سوءتفاهم برخی مسوولان محلی افغانستان درباره محدوده مرزی است و به آنها یادآوری شد که باید محدوده‌های مرزی را رعایت کنند. برادران ما در نیروهای مسلح و نیروی انتظامی تذکرات لازم را دادند و امیدواریم توجه کنند.» به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انتخاب وی همچنین گفت: «‌مسائل دوستی بین دو کشور را نباید افرادی بر اثر سوءبرداشت و سوءتفاهم خدشه دار کنند. چرا که ملت افغانستان از این موضوع حتما ضرر خواهند کرد. حمل و نقل جاده‌ای و تامین مایحتاج مردم افغانستان از طریق مرزها صورت می‌گیرد و تجار ما این کار را انجام می‌دهند از همین رو در صورت بروز هر مشکلی نخستین کسی که ضربه می‌خورد مردم عزیز افغانستان هستند.»

بررسی اتفاقات مرز دوغارون

 هم زمان معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان و رئیس کارگروه وزارت دفاع افغانستان درباره تامین و تحکیم امنیت مرزی گفت‌وگو کردند. به گزارش «ایسنا»، سفارت کشورمان در افغانستان در توییتی اعلام کرد: «سید‌حسن مرتضوی، معاون سفارت ایران در کابل با مولوی شبیر احمد، رئیس کارگروه وزارت دفاع افغانستان درباره ارتقای حسن همجواری در مرزهای مشترک با کشورمان دیدار و درباره اتفاقات پیش آمده در مرز دوغارون ـ اسلام قلعه گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. در این ملاقات، طرفین بر توسعه روابط دوستانه و برادرانه بین دو کشور و حل و فصل موضوعات پیش آمده از راه گفت‌وگو و مذاکره، تاکید و توافق کردند هیات دو کشور در روز جاری در مرز مشترک نشستی برگزار کنند و سوءتفاهمات پیش آمده را برطرف کنند. ضمنا مقرر شد هیات‌‌های تخصصی دو کشور پس از ماه مبارک رمضان، در تهران یا کابل با هدف تحکیم امنیت و ثبات در مرزهای مشترک اجلاسی را برگزار کنند. این در حالی است که اخیرا تنش‌‌های مرزی میان طالبان و مرزبانان ایرانی رخ داد که منجر به بسته‌‌شدن گذرگاه اسلام قلعه شد. یک روز پس از این تنش‌‌ها وزارت دفاع طالبان اعلام کرد تنش‌‌های مرزی پایان یافته و فعالیت گذرگاه اسلام‌‌قلعه بعد از یک روز توقف دوباره به حالت عادی برگشته است.

سفر یک مقام طالبان به ایران

از سوی دیگر وزارت مهاجرین دولت اسلامی طالبان اعلام کرده قرار است یک هیات به ریاست خلیل‌‌الرحمان حقانی؛ سرپرست این وزارت به ایران سفر کند. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری آوا، این سفر قرار است پیش از عید سعید فطر برای بررسی مشکلات مهاجران افغانستان در ایران و همچنین برای گفت‌وگو درباره تنش‌‌های مرزی میان نیروهای طالبان و ایران صورت بگیرد. خلیل‌‌الرحمان حقانی؛ سرپرست وزارت مهاجرین طالبان گفته است: «کوشش می‌کنیم به ایران سفر کنیم تا درباره تمامی مشکلاتی که افغانان در آنجا دارند به گونه کامل صحبت وآنها  راحل کنیم.» این در حالی است که اخیرا تنش‌‌های مرزی میان طالبان و مرزبانان ایرانی رخ داد که منجر به بسته‌‌شدن گذرگاه اسلام قلعه شد. یک روز پس از این تنش‌‌ها وزارت دفاع طالبان اعلام کرد تنش‌‌های مرزی پایان یافته و فعالیت گذرگاه اسلام‌‌قلعه بعد از یک روز توقف دوباره به حالت عادی برگشته است.