روایت متفاوت از دلیل برکناری رضایی و مرتضوی

سه روز پیش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیات دولت خبر داد که هیات وزیران در جلسه مورخ ۷ فروردین ۱۴۰۱، به استناد اصل (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب کرد، معاونان اجرایی و اقتصادی رئیس‌جمهور از ترکیب کمیسیون اقتصاد دولت موضوع بند (۱) ماده (۶) اصلاحی آیین‌نامه داخلی هیات دولت، حذف شوند. بر این اساس محسن رضایی و سید صولت مرتضوی، معاونان اقتصادی و اجرایی رئیس‌جمهور از ترکیب کمیسیون اقتصادی دولت حذف شدند. خبری که به گمانه‌ها درخصوص وجود اختلاف در تیم اقتصادی دولت به خصوص اختلاف نظر میان محسن رضایی و محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری دامن زد. پس از آن بود که علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت در حساب کاربری خود در توییتر، تغییر در ترکیب کمیسیون اقتصادی را بنا به درخواست خود این اعضا و به دلیل اشتغالات متعدد و عدم امکان حضورشان در جلسات کمیسیون، اعلام و تاکید کرد: «چنین تغییراتی عادی بوده و قبلا نیز سابقه داشته است.» پایگاه اطلاع‌رسانی دولت نیز در توضیحی تاکید کرد: «در تیم اقتصادی دولت هیچ تغییری ایجاد نشده و معاون محترم اقتصادی رئیس‌جمهور همچنان عضو ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا خواهند بود.» در این میان شاید عجیب‌ترین دلیل برای این تغییر خبر «ایرنا» رسانه دولت بود که روز ۴اردیبهشت اعلام کرد: «برخلاف گمانه‌هایی که درباره مصوبه دولت برای خروج دو معاون رئیس‌جمهور از ترکیب کمیسیون اقتصادی دولت مطرح شده، این تصمیم مهم را می‌توان گام مهمی در راستای چابک‌سازی این کمیسیون دانست.»اما دامنه حواشی خروج یا حذف محسن رضایی و سیدصولت مرتضوی از کمیسیون اقتصادی دولت به قدری زیاد بود که روز گذشته مرتضوی را به توضیح در این خصوص واداشت. به این ترتیب وی با انتشار یک ویدئو توضیحاتی را در خصوص کناره‌گیری خود و محسن رضایی از کمیسیون اقتصادی دولت ارائه کرد.

به گزارش «ایسنا» وی در این توضیح اظهار کرد: در پی انتشار متنی درباره اصلاح ساختار کمیسیون اقتصادی دولت، متاسفانه گمانه‌زنی‌های سلیقه‌ای و ناروایی از سوی برخی از رسانه‌های داخلی و خارجی در این رابطه مطرح شد که لازم است شرح ماوقع را به اطلاع مردم برسانم. وی افزود: در یکی از جلسات دولت، بحث حضور اعضای دولت در کمیسیون‌های مربوطه صورت گرفت که من پیشنهاد دادم به نظر می‌رسد تعداد اعضای کمیسیون‌ها یک مقدار زیاد است و ضرورت دارد که اعضای کمیسیون‌ها اصلاح شوند. من عضو دو کمیسیون زیربنایی و اقتصادی دولت بودم. لازمه حضور در کمیسیون‌ها و اظهارنظر کارشناسی مطالعه پیش جلسه و وقت‌گذاری کافی در کمیسیون‌هاست به همین دلیل من درخواست کردم که از عضویت کمیسیون اقتصادی خارج شوم. آقای محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس‌جمهور هم درخواست خروج از کمیسیون اقتصادی را نظر به مشغله فراوان کار و نبود امکان برای حضور در جلسات کمیسیون اقتصادی مطرح کرد.

مرتضوی ادامه داد: اصلاح آیین‌نامه به مصوبه هیات وزیران نیاز داشت و آقای مخبر این مصوبه را ابلاغ کردند، ولی متاسفانه برخی رسانه‌ها استفاده ناصوابی از این مصوبه کردند. وی همچنین گفت: همچنان آقای رضایی با تمام قوا در حوزه معاونت اقتصادی ریاست‌جمهوری و هم دبیری شوراها و جلساتی که بر عهده وی است، حضور دارد و دولت حداکثر استفاده را از وی خواهد داشت.

همچنین به گزارش جماران وی در این ویدئو گفت: دکتر رضایی از ابتدای دولت با تمام توان و پرانگیزه در معاونت اقتصادی رئیس‌جمهور و دبیری شوراهای اقتصادی فعال بوده است.

 تکذیب مجدد تغییر در تیم اقتصادی دولت

علی بهادری‌جهرمی، سخنگو و دبیر هیات دولت نیز دوشنبه شب در گفت‌وگویی با رد تغییر در تیم و تصمیمات اقتصادی دولت با تاکید بر اینکه آقایان محسن رضایی و صولت مرتضوی مانند سایر اعضای هیات دولت همچون گذشته حق حضور در تمام کمیسیون‌های دولت از جمله کمیسیون اقتصادی را دارا هستند، اظهار کرد: هیچ تغییری در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که به‌طور منظم از سوی رئیس‌جمهور و به ریاست ایشان برگزار می‌شود رخ نداده، همه اعضای تیم اقتصادی دولت کمافی‌السابق در آن حضور دارند، همه بحث‌ها و تصمیمات اقتصادی لازم و اجرایی در آنجا طرح می‌شود و آقای محسن رضایی هم دبیر این ستاد هستند.

به گزارش «ایسنا» وی افزود: آقای محسن رضایی، طبق روال ۸ ماه گذشته به عنوان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و دبیر ستاد اقتصادی دولت مشغول فعالیت هستند. دبیر هیات دولت یادآور شد: در ۷ کمیسیون دولت بحث و تبادل نظر مقدماتی و پیشینی پیرامون موضوعات مطروحه در صحن هیات دولت صورت می‌پذیرد. تصمیم نهایی و بدون اطلاع اعضای هیات دولت در کمیسیون‌های فرعی هیات دولت اخذ نمی‌شود. بهادری‌جهرمی با تشریح علت حذف معاون اقتصادی و معاون اجرایی رئیس‌جمهور از ترکیب کمیسیون اقتصادی هیات دولت تصریح کرد: پس از انتخاب و تعیین اعضای کمیسیون از بین اعضای هیات دولت و مطابق آیین‌نامه، جلسات کمیسیون با حضور دو‌سوم اعضای انتخاب شده رسمیت می‌یابد. در خصوص برخی کمیسیون‌ها و خصوصا کمیسیون اقتصادی این موضوع از مدتی قبل مطرح بود که به دلیل مشغله اعضا و وجود جلسات ستاد اقتصادی دولت، گاهی جلسات کمیسیون به نصاب لازم نمی‌رسد و عملا برای معطل نماندن بررسی موضوعات، جلسات بدون حد نصاب قانونی تشکیل می‌شد. وی افزود: این مشکل باعث شده بود موضوعات ارسالی از کمیسیون به هیات دولت، مجدد به کمیسیون ارجاع شود تا مطابق روال قانونی بررسی شود. سخنگوی دولت ادامه داد: به‌طور خاص در مورد کمیسیون اقتصادی، آقایان صولت مرتضوی و محسن رضایی برای برون‌رفت از این مشکل، پیشنهاد دادند که از عضویت در کمیسیون اقتصادی حذف شوند. البته نمایندگان ایشان در کمیسیون اقتصادی حضور داشته و ایشان را از مباحث مورد نیاز مطلع خواهند کرد.

بهادری‌جهرمی تاکید کرد: علاوه بر همه اینها، بنا بر قاعده کلی، هر زمان که نیاز باشد، آقای محسن رضایی و صولت مرتضوی خواهند توانست در جلسات کمیسیون اقتصادی ‌مانند سایر اعضای هیات دولت حضور یابند.  

دلیل عدم حضور رضایی در جلسه ستاد اقتصادی دولت

در این میان روز دوشنبه انتشار خبر عدم حضور محسن رضایی در جلسه ستاد اقتصادی دولت یک بار دیگر شایعات در مورد فروپاشی تیم اقتصادی دولت و حتی قهر محسن رضایی با دولت را به دلیل حذف از کمیسیون اقتصادی با دستور مخبر تقویت کرد که با توضیح یک منبع آگاه در دفتر محسن رضایی همراه شد. به گزارش «ایرنا»، این منبع آگاه علت غیبت رضایی در آخرین جلسه ستاد اقتصادی دولت را گذراندن دوران نقاهت بعد از بیماری بیان کرد و گفت: چند روز پیش محسن رضایی به‌خاطر بیماری در بیمارستان بستری شده بود و گمانه‌زنی‌ها و ادعاها درباره کناره‌گیری یا برکناری از مسوولیت‌هایش در دولت صحت ندارد.