نگاه واشنگتن به مذاکرات

از سوی دیگر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در سخنانی ضمن تاکید دوباره بر این موضوع که واشنگتن همچنان باور دارد بازگشت به پایبندی‌‌های توافق هسته‌‌ای بین‌المللی، بهترین راه برای رسیدگی چالش هسته‌‌ای ارائه شده توسط ایران است، گفت رسیدن به توافق هسته‌‌ای با ایران از توانایی واشنگتن برای رسیدگی به دیگر فعالیت‌‌های ایران کم نخواهد کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز سه‌‌شنبه درباره احتمال خروج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست گروه‌های تروریستی خارجی آمریکا، نیز گفت: «تنها در صورتی ممکن است این اتفاق بیفتد که ایران گام‌‌های لازم برای توجیه خروج از این لیست را بردارد. ایران می‌‌داند که باید چه کاری انجام دهد.» وزیر خارجه آمریکا همچنین مدعی شد در گذشته و حتی در حال حاضر، تهدیدی از سوی سپاه پاسداران علیه مقامات آمریکایی وجود دارد. به گفته بلینکن، دولت بایدن تاکنون ۸۶ تحریم علیه سپاه پاسداران اعمال کرده است. همزمان ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز تاکید کرد: «‌ما همچنان امید داریم توافق انجام شود اما تنها در صورتی می‌توان به آن دست یافت که ایران آماده نهایی کردن توافق بدون مطرح کردن به‌طور مثال، مسائلی باشد که خارج از چارچوب برجام هستند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک‌‌ کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که وضعیت فعلی مذاکرات وین چگونه است و چه چیزی موجب تداوم وقفه پیش آمده در روند آن شده است، با طرح این ادعا که می‌توان به توافق دست یافت اگر ایران خواهان مطرح کردن مسائلی خارج از برجام نباشد، گفت: «اگر این طور باشد، ما بر این باوریم که می‌توانیم در زمانی نسبتا کوتاه به بازگشتی دوجانبه به برجام دست بیابیم و به چند دلیل، هدف ما هنوز همین است. شما امروز اظهارات وزیر امور خارجه را شنیدید.»

به گزارش «ایسنا» به نقل از وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا، پرایس در ادامه با مطرح  کردن ادعاهایی درباره اقدامات ایران بعد از کاهش تعهدات برجامی‌‌اش، توضیح داد: «‌ارزیابی‌‌مان این است که بازگشت دوجانبه به برجام می‌تواند تا حد زیادی به نفع ما باشد و تا زمانی که به نفعمان باشد، دنبال این بازگشت دوجانبه خواهیم بود.»

پرایس همچنین در پاسخ به این سوال که آمریکا حاضر است تا چه مدت دیگر برای رسیدن به این مقصود منتظر بماند، گفت: «ما طرح بازگشت دوجانبه به برجام را تا زمانی که این کار به نفعمان باشد، ادامه خواهیم داد.»

از سوی دیگر سخنگوی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری با تکرار ادعایی درباره پیشرفت برنامه هسته‌‌ای ایران، بار دیگر از سیاست دولت قبلی آمریکا در قبال توافق هسته‌‌ای انتقاد کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از وبگاه کاخ سفید، جن ساکی، سخنگوی‌‌ کاخ سفید در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که با توجه به اظهارات اخیر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که اخیرا مدعی شده است زمان گریز هسته‌‌ای ایران چند هفته است، آیا این موضوع باعث نگرانی کاخ سفید است، گفت: «بله قطعا این موضوع ما را نگران می‌کند. می‌توانم بگویم اگر به عقب برگردیم، برنامه هسته‌‌ای ایران تحت توافق هسته‌‌ای به‌شدت محدود شده بود و توسط بازرسان بین‌المللی بر آن نظارت می‌شد. از زمانی که دولت دونالد ترامپ به مشارکت آمریکا در توافق پایان داد، ایران فورا به سرعت [پیشروی] برنامه هسته‌‌ای‌‌اش افزود و همکاری با بازرسان بین‌المللی را با عدم اجرای تعهدات هسته‌‌ای‌‌اش، کاهش داد.»

درخواست قانون‌‌گذاران آمریکایی از بایدن

در تحولی دیگر گروهی از قانون‌گذاران کنگره خواستار پایان دادن به آنچه دیپلماسی محرمانه دولت بایدن با ایران و امتناع از اطلاع‌‌رسانی به مردم آمریکا خوانده‌‌اند، شدند. به گزارش خبرگزاری فارس، وبگاه آمریکایی «واشنگتن فری بیکن» نزدیک به محافظه‌‌کاران در این کشور گزارش داد قانون‌گذاران جمهوری‌خواه در کنگره از دیپلماسی محرمانه دولت بایدن با ایران و امتناع از اطلاع‌‌رسانی به مردم آمریکا درباره امتیازاتی که به ایران به عنوان بخشی از توافق هسته‌‌ای جدید اعطا می‌شود، خسته شده‌‌اند.

 به نوشته این رسانه آمریکایی، در شرایطی که مذاکرات در مرحله نهایی خود و در میان خواسته‌های ایران مبنی بر برداشته شدن تمامی تحریم‌های آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دارد، سران سیاست خارجی جمهوری‌خواه، مقامات ارشد دولت بایدن را تحت فشار قرار می‌دهند تا کنگره را به‌طور علنی درباره وضعیت گفت‌وگوهای دیپلماتیک توجیه کند.

به ادعای این رسانه محافظه‌‌کار، در ماه‌های اخیر مشخص شده که دولت بایدن اجرای تحریم‌های ایالات متحده بر صادرات نفت ایران را متوقف کرده و میلیاردها دلار درآمد برای آن پیش از انجام توافق فراهم می‌کند. در ادامه ادعا شده که چین به عنوان نمونه، از زمان روی کار آمدن جو بایدن رئیس‌‌جمهور آمریکا، ۲۲ میلیارد دلار نفت خام تحریم شده ایران را وارد کرده است.

بر اساس این گزارش، ایالات متحده همچنین برخی از تحریم‌های هسته‌‌ای را کنار گذاشته و به کشورهایی مانند چین و روسیه اجازه داده بخش‌هایی از زیرساخت‌‌های هسته‌‌ای تهران را بسازند؛ اقدامی که به ادعای واشنگتن فری بیکن، به عنوان امتیاز پیش از توافق برای ترغیب ایران به آن ارائه شده است.

شرط نجات برجام

همزمان علی‌‌اکبر صالحی، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی کشورمان در بیست و دومین کنفرانس آمالدی با موضوع «کنترل تسلیحات و مخاطرات هسته‌‌‌ای»  که در رم برگزار شد درباره برجام گفت: «‌خروج دولت قبلی آمریکا از برجام، این توافق را در آستانه فروپاشی قرار داد. اگر واکنش معقول و موضع منطقی ایران نبود، این توافق تاکنون فسخ شده بود. با این حال، جهت یادآوری اعلام می‌‌‌‌دارم که ایران، در هیچ شرایطی هرگز دست از حقوق تعیین شده خود برنمی‌‌دارد.» به گزارش «ایسنا» صالحی ادامه داد: «‌اگر برجام بخواهد از بن‌بست فعلی جان سالم به در ببرد، باید اعتماد متقابل بازسازی شود. اگر چنین شود، راه برای حل سایر مسائل جدی باقی‌مانده هموار خواهد شد. امیدواریم تحت این شرایط، عقل سلیم و بصیرت لازم حاکم باشد.»