خبرگزاری مهر به نقل از علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت که در برنامه تلویزیونی صف اول شبکه خبر حضور داشت، اعلام کرد که قیمت نان برای مردم تا پایان سال تغییر نمی‌کند و رئیس‌جمهور اجازه گران شدن قیمت نان را نمی‌دهد.  به گفته بهادری‌جهرمی، مردم باید صادقانه در جریان امور قرار گیرند. اقتصاد ما بیمار است و سال‌های سال است که مردم این بیماری را لمس می‌کنند و این تبعیض‌ها را در حوزه اقتصادی می‌چشند و رانت‌ها و بیکاری‌ها را سال‌هاست که می‌بینند و همزمان با این هجمه اقتصادی دشمن و جنگ اقتصادی علیه مردم که به واسطه تحریم‌های ظالمانه رخ داده آثار آن را مردم می‌بینند.  دراین میان خبرگزاری مهر به نقل از احمد وحیدی، وزیر کشور اعلام کرده است که کمبودی در کالاهای اساسی به ویژه روغن و ماکارونی وجود ندارد و با هرگونه احتکار و قاچاق کالا برخورد می‌شود. وزیر کشور در رابطه با افزایش قیمت ماکارونی نیز گفته است که در حال حاضر ماکارونی موجود بر اساس نرخ سابق آرد ارائه می‌شود، ولی با توجه به افزایش قیمت آرد در بخش صنف و صنعت اگر بنا شد اضافه بر آن قیمت، این محصول عرضه شود در آینده دولت آن را از طریق تامین یارانه‌ها جبران خواهد کرد.

وزیر کشور در رابطه با افزایش قیمت ماکارونی نیز گفته است که در حال حاضر ماکارونی موجود بر اساس نرخ سابق آرد ارائه می‌شود، ولی با توجه به افزایش قیمت آرد در بخش صنف و صنعت اگر بنا شد اضافه بر آن قیمت، این محصول عرضه شود در آینده دولت آن را از طریق تامین یارانه‌ها جبران خواهد کرد.

همچنین «ایسنا»، به نقل از سید صولت مرتضوی، معاون اجرایی رئیس‌جمهور خبر داد که اگر قیمت‌ها اصلاح نشود، سرمایه ملی به تاراج خواهد رفت. مرتضوی گفته است که قیمت جهانی بسیاری از اجناس از ۳۰ تا ۷۰ درصد افزایش داشته و جنگ اوکراین باعث شده امنیت غذایی جهان به مخاطره افتد، علاوه بر آن دولت سیزدهم میلیاردها تومان بدهی را از دولت قبل به ارث برده است، صلاحدید دولت دوازدهم فروش اوراق خزانه که پول آن آینده پرداخت می‌شود، بود و تقریبا اصل و فرع آن برای دولت سیزدهم به ارث رسیده است که بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

همچنین درخبری دیگر از انتخاب، «ایرنا»، خبرگزاری دولت ا‌ز آزاد‌سازی نرخ آرد دفاع کرده و نوشته است اقدام دولت در این زمینه «جسورانه» است.  دراین میان احمد توکلی، اقتصاددان و عضو مجمع تشخیص

مصلحت نظام، مصطفی میرسلیم، رحیم زارع، مالک شریعتی، محسن زنگنه، احد آزادی‌خواه و علی‌اکبر عباسی نمایندگان مجلس واکنش‌های متفاوتی به آزادسازی نرخ نان نشان دادند.

 به گزارش خبرگزاری فارس، احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به دولت گفته است که باید پیش از حذف یارانه از مواد اولیه‌ای مانند آرد صنعتی که در تولید ماکارونی و انواع شیرینی و بیسکوئیت استفاده می‌شود، یارانه آن را به مردم پرداخت می‌کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته که لازم است تا دولت برای مهار تورم، مخارج و توزیع ارز را محدود و کنترل کند. همچنین لازم است‌ سیاست دولت در قبال ارز مشخص باشد نه آنکه ارز به عنوان دارایی دولت محسوب شود.

به گفته توکلی، ارز موجود ناکافی است و اگر کنترل نشود پاسخگوی نیاز جامعه نخواهد بود‌. لازم است نرخ ارز تثبیت و مصرف آن سهمیه‌بندی شود. توکلی گفته است در زمان جنگ نیستیم که نتوانیم عرضه را در بازار کنترل کنیم. هر کالایی را از مسیر شبکه اطلاعاتی از ورود تا توزیع می‌توان کنترل کرد. به کمک صنعت دیجیتال کنترل بازار مقدور است و می‌توان جلوی رانت را گرفت.

از سوی دیگر به گزارش الف، مصطفی میرسلیم، نماینده مجلس نیز در توییتر نوشته است که گرانی‌‌ها کمر مردم را شکسته‌ است و دولت قول داده‌ بود با اتکا به سامانه رفاه ایرانیان و در اختیار قراردادن کارت کالابرگ به ویژه به دهک‌های آسیب‌پذیر برای تامین مهم‌ترین کالاهای ضروری به نرخ شهریور ۱۴۰۰ و استفاده از یارانه متناسب با نیازمندی هر دهک، اقدام کند. همچنین محسن زنگنه، نماینده مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس نسبت به نقش دلالان در عرضه آرد در بورس کالا اشاره کرده و علت گرانی آرد صنعتی را عرضه نیاز مصرف داخلی در بورس کالا از اواسط فروردین ‌ماه اعلام کرده و گفته است که در این کار، به نقش دلال‌ها و بازارسازها توجه نشده است.

به گفته زنگنه در رابطه با آرد از سوی دولت اعلام شد با توجه به قیمت خریداری شده از کشاورز، قیمت تمام شده این محصول کنترل خواهد شد، اما به محض ورود به بورس قیمت آن از کیلویی ۵ هزار تومان به ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان رسید. سازوکار بورس به گونه‌ای تعریف نشده که هر کسی متناسب با نیازش کالای عرضه شده را خریداری کند و خریدها معمولا به صورت بلوکی انجام می‌شود و در این میان، برای عرضه محصول به جامعه در اختیار چند واسطه قرار می‌گیرد.

ا‌زسوی دیگر رحیم زارع، دیگر نماینده مجلس نیز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اطمینان داده است که نان مصرفی مردم گران نمی‌شود، زیرا منابع یارانه‌ای آن در بودجه امسال دیده شده است. به گفته زارع، در تبصره ۱۴ بودجه سال ۱۴۰۱، معادل ۷۹ هزار میلیارد تومان برای یارانه گندم پیش‌بینی شده است.

از سوی دیگر علی‌اکبر علیزاده، دیگر نماینده مجلس نیز حذف یارانه پنهان آرد را اقدامی شجاعانه و قابل تقدیر عنوان کرده و به «ایرنا» گفته است که یارانه پنهانی که برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه به آرد و نان اختصاص می‌یابد در ظاهر به نفع اقشار ضعیف اما در اصل به نفع قاچاقچیان و همچنین اتباع بیگانه است.

او گفته است که قاچاقچیان از یارانه پنهانی که متعلق به ملت ایران است نهایت استفاده را ببرند بدون آنکه سهمی در پرداخت مالیات و عوارض در کشور داشته باشند. از سوی دیگر به دلیل شرایط خاص کشورهای همسایه، افراد سودجو، آرد را با قیمت ارزان خریداری کرده و به قاچاق این محصول به کشورهای همسایه اقدام می‌کنند و سود زیادی به دست می‌آورند.

 به گفته علی‌اکبر علیزاده، با توجه به حذف یارانه نان لازم است، هرچه زودتر معادل ریالی این یارانه به جامعه هدف که اقشار ضعیف جامعه هستند، پرداخت شود تا جلوی التهابات در جامعه گرفته شده و زمینه برای سوءاستفاده دشمنان از فضای جامعه فراهم نشود.

 همچنین مالک شریعتی، دیگر نماینده مجلس نیز به خبرگزاری مهر گفته است که هنوز دولت برنامه جایگزین ارز ترجیحی را ارائه نداده است و باید در این باره به مجلس گزارش دهد.

به گفته شریعتی، مجلس کاملا دست دولت را در این زمینه باز گذاشته است تا بر اساس سیاست‌هایی که دارد و اقتضائاتی که مورد بررسی قرار می‌دهد، نسبت به حذف کامل یا تدریجی ارز ترجیحی که از منابع غیردولتی تامین خواهد شد، تصمیم‌گیری کند.

همچنین احد آزادی‌خواه، دیگر نماینده مجلس نیز به «ایرنا» گفته است که مجلس از تصمیم دولت برای شفافیت یارانه آرد حمایت می‌کند. در ماجرای گرانی ماکارونی مشخص شد که آرد خریداری شده با ارز ترجیحی سر از کارخانه‌های ماکارونی در می‌آورده است.

به گفته وی، حذف یارانه پنهان آرد به معنای حذف یارانه آن نیست بلکه در این فرآیند یارانه پنهان به یارانه شفاف تبدیل شده و قرار است این یارانه در اختیار جامعه هدف قرار گیرد.