به گزارش سایت دیپلماسی ایرانی، این منابع می‌‌‌افزایند این بحران تا حدی ناشی از امتناع ونزوئلا و کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس از پر کردن جای خالی روسیه در بحث تامین انرژی مورد نیاز بازارهای جهانی به دلایل متعدد از جمله تعهدات بین‌المللی‌‌‌ای است که امروز قابل تغییر نیستند؛ اما علت اصلی دیگر ناتوانی اسرائیل و آمریکا در جلوگیری از پیشرفت هسته‌‌‌ای ایران و شکست آنها در جلوگیری از افزایش سطح غنی‌سازی و توسعه سانتریفیوژهای ایران است که در حال حاضر افزایش ۶۰‌درصدی غنی‌سازی را شاهد است.

تهران درخواست کرده بود که یک‌باره ۵۰ میلیون بشکه نفت به بازار عرضه کند؛ اما واشنگتن با این مساله مخالفت کرد و به این ترتیب روی ۱۵‌میلیون بشکه توافق صورت گرفت و کشورهایی که آن را دریافت می‌کنند بهای آن را مستقیما پرداخت می‌کنند بدون اینکه آمریکا مخالفت کند. ایران این گام آمریکا را ابراز حسن نیت به حساب می‌‌‌آورد به علاوه اقدام دیگر در راستای آزادسازی ۷‌میلیارد دلاری که کشورهای بدهکار به ایران پرداخت خواهند کرد.

منابع یاد شده فاش کردند که مطلع شده‌‌‌اند آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در پاسخ به بنت گفته «ایران بیش از هر زمان دیگر به ساخت بمب اتم نزدیک شده و توانمندی تکنولوژیکی و علمی آن را دارد، او سپس پرسیده است آیا راه‌حل دیگری در اختیار داریم؟ آیا می‌‌‌خواهی به تنهایی به جنگ ایران بروی زیرا آمریکا در کنارت نخواهد ایستاد.» در ادامه این منابع گفتند در اینجا اسرائیل متوجه شده جنگ علیه ایران ناممکن است؛ زیرا آمریکا تمایلی برای این کار ندارد و توانمندی‌‌‌های ایران به اسرائیل و اهداف دیگر در منطقه خواهد رسید و این امر تاثیر زیادی بر امنیت غذایی و امنیت انرژی خواهد گذاشت به‌ویژه که جنگ اقتصادی علیه روسیه پیامدهای اقتصادی‌‌‌ای داشته که بر تورم و قیمت کالاها و مواد غذایی تاثیر مستقیمی گذاشته است.

این منابع تاکید می‌کنند که ایران با درخواست آمریکا برای دست برداشتن از ایده گرفتن انتقام ترور[و شهادت] سرلشکر سلیمانی مخالفت کرده و به مسوولان اروپایی پیام‌‌‌رسان تاکید کرده که آماده قربانی کردن تمام توافق هسته‌‌‌ای است؛ اما از حق خود دست بر نخواهد داشت و بر سر موضوعات دیگر یعنی روابط با متحدان، مناطق نفوذش در خاورمیانه و برنامه موشکی‌‌‌اش مذاکره نخواهد کرد.

تهران توانسته است بیشتر شروط خود را تحمیل کند و ضمانت‌‌‌های سیاسی و نه قانونی را به دست آورد؛ چراکه دولت بایدن نمی‌تواند ضمانتی قانونی را فراهم کند. تهران همچنین موفق شده است واشنگتن را به میدان بازی ایران بکشاند و در این راه به توسعه توانمندی‌‌‌های هسته‌‌‌ای خود، جنگ اوکراین و توانمندی‌‌‌های نظامی خود مجهز شده است. توانمندی‌‌‌هایی که اسرائیل چند بار در دریا با آن روبه‌رو شد و تازه‌ترین مورد آن حمله موشکی به مرکز موساد در کردستان عراق است.

منابع ذکر شده تایید می‌کنند که «به نظر می‌رسد چند هفته فقط با انعقاد توافق هسته‌‌‌ای فاصله داریم. توافقی که تاثیر مثبتی بر ایران و متحدانش در خاورمیانه خواهد داشت.» اما ایران می‌‌‌داند این توافق احتمالا موقتی است درصورتی که دونالد ترامپ یا فردی مثل او دوباره به قدرت برگردد؛ چرا که جمهوری‌خواهان قصد حمایت مطلق از اسرائیل و به شکست کشاندن توافق هسته‌‌‌ای را  دارند.

از این رو ایران توانمندی‌‌‌های خود را به منظور آمادگی برای اتفاقات بد حفظ خواهد کرد و روی احیای اقتصاد خود بعد از امضای نهایی توافق کار خواهد کرد؛ گویی این توافق برای همیشه است و در عین حال گویی آمریکا فردا آن را پاره خواهد کرد.