علیرضا‌بیگی افزود: ابهاماتی وجود دارد که وزارت امور خارجه درباره بهره‌‌مندی‌‌هایی که کشورهای همسایه از آب‌‌های مرزی دارند، اقدامات لازم را انجام نمی‌دهد که این جلسه غیرعلنی در همین راستا تشکیل شده بود. نماینده تبریز در مجلس ادامه داد: توضیحات وزیر امور خارجه حکایت از این می‌کند که به دلیل اینکه نه ما و نه کشور ترکیه هیچ‌‌کدام عضو کنوانسیون‌‌های بین‌المللی در ارتباط با حقابه‌ها نیستیم، از این جهت نمی‌توانیم علیه یکدیگر شکایتی داشته باشیم، بلکه باید در چارچوب روابط دو‌جانبه موضوعات خودمان را بر‌طرف کنیم. علیرضابیگی در همین راستا ادامه داد: طی صحبت‌هایی که بین مسوولان دو کشور انجام شده، دولت ترکیه به وزارت خارجه ما اطمینان خاطر داده که هدف ما از سدسازی‌‌ها، بیشتر بهره‌‌گیری از انرژی برقابی است و برای ذخیره‌‌سازی آب برنامه‌‌ای نداریم؛ البته کاملا مشخص است که دولت ترکیه منافع خود را دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه در رابطه با آب‌‌های مرزی عراق و افغانستان پیمان دو‌جانبه داریم، گفت: متاسفانه هیات حاکمه افغانستان در این رابطه به تعهدات خود پایبند نبوده، البته حق ما را به رسمیت می‌‌شناسد اما بهانه‌هایی را از جمله لایروبی نشدن مسیر رودخانه مطرح و هزینه لایروبی را از ما طلب می‌کند که ما هم حاضر شدیم این هزینه‌ها را خودمان تامین کنیم. نماینده تبریز در مجلس اضافه کرد: در رابطه با آب‌‌های مرزی با عراق هم قرارداد ۱۹۷۵ بین ما و بغداد حاکم است و ما در این چارچوب اقدام می‌کنیم. علیرضا‌‌بیگی تاکید کرد: توضیحات وزیر امور خارجه در جلسه غیرعلنی پیرامون عملکرد و ابهامات مطرح شده، قانع‌‌کننده و منطقی بود.

مجلس بحث حقابه‌‌ را پیگیری می‌کند

همزمان رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه موضوع آب در کشورمان و در منطقه از اولویت‌های مهم است و ما نسبت به بحث آب، نگاه امنیت ملی داریم، گفت: وزارت امور خارجه و سایر سازمان‌های مربوطه باید کمک کنند تا مشکل و بحث حقابه‌های موجود را پیگیری کنیم. به گزارش «ایرنا»، محمدباقر قالیباف در نشست علنی سه‌شنبه، ۲۰ اردیبهشت مجلس شورای اسلامی بعد از بررسی سوال جلال محمودزاده نماینده مهاباد از وزیر امور خارجه درباره دلیل عدم اعلام نظر رسمی و عدم اعتراض در رابطه  با سدسازی بی‌رویه دولت ترکیه روی رودخانه‌های مرزی دجله و ارس گفت: موضوع آب مخصوصا در کشورمان و در منطقه از اولویت‌های مهم است و ما نسبت به بحث آب نگاه امنیت ملی داریم. رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نه تنها مجلس، بلکه تمام قوا و مردم شاهد شرایط محیط زیستی و کمبود آب هستند و وزارت امور خارجه و سایر سازمان‌های مربوطه باید کمک کنند تا مشکل و بحث حقابه‌های موجود را پیگیری کنیم.

قانع شدن نماینده مهاباد از پاسخ‌‌های وزیر

از سوی دیگر، نماینده مهاباد از پاسخ‌‌های وزیر امور خارجه درباره سدسازی بی‌‌رویه ترکیه بر رودخانه‌های مرزی دجله و ارس قانع شد. به گزارش «ایرنا»، سوال جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد از پاسخ حسین امیرعبداللهیان درباره سدسازی بی‌‌رویه دولت ترکیه بر رودخانه‌های مرزی دجله و ارس و عدم اعتراض نسبت به آن مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت پس از توضیحات وزیر خارجه، محمودزاده از توضیحات  او در این خصوص قانع شد. وزیر امور خارجه ایران پیش‌تر با اشاره به تشکیل کمیته مشترک بین وزارتخانه‌های خارجه، کشور و نیرو برای پیگیری تخصصی موضوعات مرتبط با رودخانه‌های مرزی و سدسازی در برخی کشورهای همسایه گفت: در طول فعالیت دولت سیزدهم دیدارهای دو‌جانبه‌‌ای هم با ترکیه، عراق و افغانستان برای پیگیری حقابه‌های مرزی داشتیم. به گزارش «ایرنا» از خانه ملت، حسین امیرعبداللهیان پیرامون اقداماتی که وزارت امور خارجه دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی آب انجام داده است، گفت: در وزارت امور خارجه کمیته‌‌ای را تشکیل دادیم که تاکنون دو یا سه جلسه آن برگزار شده است، با وزیر نیرو نیز هماهنگی‌‌هایی داشته‌‌ایم.

وزیر امور خارجه در ادامه اظهار کرد: کمیته‌‌ای هم بین وزارتخانه‌های خارجه، کشور و نیرو تشکیل شده است تا به‌طور تخصصی موضوعات مرتبط با رودخانه‌های مرزی و سدسازی در برخی کشورهای همسایه، مورد بررسی قرار گیرد. وی افزود: از سوی دیگر در مدتی که مسوولیت دستگاه دیپلماسی را به عهده گرفتم، به طور دوجانبه با وزیر خارجه ترکیه درباره سدهایی که بر روی رودخانه ارس زده شده و می‌تواند تاثیرگذار باشد، گفت‌وگو کردیم، همچنین با طرف عراقی نیز گفت‌وگوهایی در این زمینه داشتیم.