نگرانی مجلس از توزیع نادرست کالابرگ

به گفته وی، متاسفانه جلسات این شورا عملا تعطیل شده است؛ درحالی که جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در سطوح ملی و استانی و با مشارکت فعال اصناف و به صورت زمان‌بندی شده باید برگزار شود و مانند جلسات سخنرانی هم نباشد، بلکه خروجی آن در قالب مصوبات و‌ سازو‌کارهای نظارتی باعث آرامش و انسجام بازار شود.

زنگنه همچنین به موضوع ایجاد اخلال ساختاری توسط ارز ترجیحی اشاره کرده و گفته که ممکن است مردم بگویند به جای آزاد کردن قیمت ارز، جلوی رانت‌خواران را بگیرید، اما واقعیت این است که در این سال‌ها که ارز ۴۲۰۰ تخصیص یافت تولید تمام ۲۵ قلم کالایی که در ابتدای سال ۹۷ از سوی دولت وقت مشمول ارز ترجیحی اعلام شدند، دچار مشکل شد و قیمت آنها هم دائم بالا رفت و ارز ۴۲۰۰ اخلال ساختاری ایجاد کرد.

 تورم انتظاری و محاسبه تبعات اجتماعی

به‌گفته‌ زنگنه، دولت مراقب باشد تا به بهانه حمایت از مصرف‌کننده به تولیدکننده و عرضه‌کننده واقعی اجحاف نشود. او همچنین گفته است که اقتصاد مانند یک برکه است که تکان خوردن آب در هر گوشه از آن باعث ایجاد موج در تمام سطح برکه می‌شود، بنابراین وقتی قیمت کالاهای اساسی تغییر می‌کند در همه حوزه‌های خدماتی و تولیدی و حتی حوزه‌های به ظاهر غیرمرتبط نیز اثرگذار خواهد بود.  به گفته وی امروز باید به افزایش هزینه‌هایی مانند حمل و نقل، حقوق کارگر و سایر هزینه‌های مرتبط که ناشی از افزایش هزینه‌های زندگی اشخاص است، توجه داشته باشیم و آن را مدیریت کنیم.

نگرانی از توزیع کالابرگ

در این میان معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار نیز به «ایلنا» گفته است‌ که اصلاح ساختار اقتصادی با روش فعلی دور از ذهن است. در برخی از حوزه‌ها شاهد تورم بالای ۴۰۰ درصد در کالاهای اساسی هستیم و نگرانیم که مشکلات ارائه یارانه نقدی در توزیع کالابرگ تکرار شود.  به گفته سعیدی، این نگرانی وجود دارد که همین اتفاق برای کالابرگ الکترونیک رخ دهد.

به گفته سعیدی، دوستان ما (دولت) می‌گویند افزایش قیمت در حوزه «مرغ» «تخم مرغ» و «لبنیات» بوده و در دولت گفته می‌شود اثر تورمی‌اش حداکثر ۱۰ درصد است؛ در صورتی که علم اقتصاد می‌گوید چنین اتفاقی نخواهد افتاد، زیرا شما زمانی که شوک تورمی را تجربه می‌کنید این شوک ادامه دارد و دیگر مسائل اقتصادی را در بر می‌گیرد و همین امروز در حوزه قیمت ارز شاهد تاثیر این افزایش قیمت هستیم.  سعیدی گفته است که همه باید به دولت برای اصلاح ساختار اقتصادی کمک کنیم، اما اصلاح ساختار اقتصادی با این روش بسیار دور از ذهن است. بنابراین نمایندگان نگرانی خود را در قالب نامه‌ای تنظیم کرده و در جلسه‌ای که با آقای قالیباف داشتند ایشان هم مطرح کردند که برای اینکه مشکلات این طرح به حداقل کاهش پیدا کند اهرم‌های نظارتی مجلس اعمال خواهد شد که این اتفاق به درستی رخ دهد.  به گفته سعیدی، منسجم نبودن تیم اقتصادی دولت کاملا مشخص است، نحوه عملکرد و گزارش‌هایی که داده می‌شود، نشان از یک عدم انسجام دارد. اگر کسی با الفبای اقتصاد آشنا باشد، هنگامی که ما در برخی از حوزه‌ها تورم بالای ۴۰۰درصد را در کالای اساسی شاهدیم طبیعتا نباید انتظار داشته باشیم این موضوع شامل دیگر کالاها و خدمات نشود؛ گفته می‌شود ممکن است تنها ۱۰ درصد تورم داشته باشیم، اما این با علم اقتصاد هم‌خوانی ندارد و طبیعتا تاثیر گران شدن کالاهای اساسی بر تورم کلی بسیار بیشتر از این خواهد بود.  وی گفت: انتظار می‌رود همان‌طور که مقام معظم رهبری گفتند به تیم اقتصادی کمک شود اما پیش‌نیازش انسجام تیم اقتصادی دولت است که در حال حاضر خلأهای بسیاری دارد.

شأن مجلس ورود به بن‌کارت نیست

درحالی که مجلس از زمان بررسی و تصویب بودجه سال جاری، ‌مدام بر چگونگی تامین معیشت مردم پس از حذف ارز ۴۲۰۰ و نظارت دولت در اجرای این طرح تاکید می‌کرد، اما شهریار حیدری، نایب‌ رئیس کمیسیون امنیت ملی به «ایلنا» گفته است که در شأن مجلس نیست که به بن‌کارت ورود کند. اساسا کار مجلس تصمیم‌گیری‌های کلان است و متاسفانه مجلس را به دلیل شرایط اقتصادی درگیر کارهای روزمره کرده‌اند و اختیارات دولت ارتباطی به مجلس ندارد.  شهریار حیدری درباره اعتراضات معیشتی که طی چند روز اخیر بر اثر افزایش قیمت‌ها شکل گرفته است، گفت: این‌گونه اعتراضات نتیجه تصمیمات غلط دولت‌هاست هنگامی که دولت درباره معیشت و اقتصاد تصمیم می‌گیرد، این تصمیمات به دلیل آنکه کارشناسی نیست، منجر به اعتراضات مردمی می‌شود.

به گفته نماینده مردم قصر شیرین، مردم، حساب دولت‌ها را با نظام جدا می‌دانند. مردم معتقد به نظام، انقلاب، کشور و رهبری هستند، اما معیشت، اقتصاد و زندگی می‌خواهند.  وی از اتخاذ تصمیماتی در موضوع آزاد‌سازی ارز ترجیحی  ابراز تاسف کرد و گفت: باید ساختار اقتصادی درست شود چراکه جوابگوی انتظارات مردم نیست.

این نماینده مجلس گفته است که قرار بود ظرف ۵ سال ارز ترجیحی به جای ریال تامین شود، اما هنوز تامین نشده است، دولت مسوول اجرایی کردن تصمیمات فعلی است و وضع موجود هیچ ارتباطی با مجلس ندارد؛ مجلس هم موافق وضعیت موجود نیست و امیدوارم دولت تجدیدنظر کند.

مردم گرانی را تاب نمی‌آورند

در این میان جلیل رحیمی جهان‌آبادی، ‌عضو کمیسیون امنیت ملی و نماینده تربت‌جام گفته است که مردم کشش اقتصادی و روحیه تاب‌آوری این گرانی‌ها را ندارند و واقعا نمی‌توانند دیگر ادامه دهند.  به گفته وی، مردم دیگر نمی‌توانند موازنه‌ای بین دخل و خرج خود داشته باشند که این باعث به وجود آمدن شرایط زجرآور شده است. ما نمایندگان مجلس به عنوان نماینده مردم، بیشتر از مسوولان با مردم در ارتباط و کاملا مطلع هستیم.

او گفته است که نمی‌دانم چه کسی و در چه بخشی باید تصمیم بگیرد، اما هر شخصی قرار است تصمیم بگیرد، تصمیم بگیرد و به مردم کمک کند تا یک توازن بین دخل و خرج خود داشته باشند. وقتی یک‌شبه قیمت یک حلب روغن از حدود ۹۰هزار به ۳۶۰هزار تومان افزایش پیدا می‌کند، سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا درآمد یک کارگر هم به همین میزان افزایش پیدا کرده است؟

چند‌صدایی در حذف ارز ۴۲۰۰

از سوی دیگر کاظم دلخوش اباتری، نماینده صومعه‌سرا و عضو کمیسیون حقوقی، قضایی مجلس نیز به ایسکا‌نیوز گفته است که دولت برای اجرای حذف ارز ترجیحی تیم اقتصادی خود را سامان‌دهی کند تا یک‌صدا، از درون دولت شنیده شود.  به گفته وی، ۶ ماه است به دلایل مختلف به نحوه عملکرد دولت در حذف ارز ترجیحی نقد داریم. آقای رئیسی زحمت زیادی می‌کشند. دل‌مان می‌خواهد دولت موفق باشد، اما معتقدیم زیر‌مجموعه‌ها خصوصا در بخش‌های اقتصادی باید تقویت شوند.  به گفته دلخوش، ملاک و معیار در دهک‌بندی‌ها درست نیست. سه سال در هدفمندی یارانه‌ها کارکردیم، باز هم نتوانستیم آن‌گونه که باید به صورت کامل دهک‌ها را سامان‌دهی کنیم. هرچند معتقدیم جراحی برای اقتصاد کشور لازم است، اما شرایط جراحی برای بیماری که ضریب هوشی پایینی دارد باید با ملاحظات بسیار زیاد صورت گیرد و اقتصاد کشور در چنین شرایطی قرار دارد و دولت در این زمینه عجله کرد.

طرح اقتصادی دولت و رونق تولید

در این میان اما «ایرنا» با  رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت‌وگو کرده و او بدون اشاره به نارضایتی مردم از چگونگی اجرای طرح اقتصادی دولت، چشم‌انداز اجرای این طرح را مثبت ارزیابی کرده و گفته است که سامان‌دهی یارانه‌ها، موجب رونق تولید و عدالت در پرداخت یارانه‌ها می‌شود. موسی غضنفر‌آبادی تغییر شیوه پرداخت ارز ترجیحی را اقدامی برای شفافیت جدی در پرداخت یارانه‌ها عنوان کرده است. به گفته نماینده مردم بم، طرح کالا‌برگ‌های الکترونیکی نیز پیامدهای مثبتی دارد. هر چند ممکن است در ابتدای این طرح نقص‌هایی وجود داشته باشد، اما ناگزیر از طی کردن این مسیر هستیم. دولت، مردم و کشور باید این مسیر را طی کنند، در شرایط فعلی قابل پذیرش نیست که ۳۰۰هزار میلیارد تومان به عنوان یارانه پرداخت شود، اما به دست مردم نرسد.