تاکید رئیسی  بر سامان‌دهی کولبری

وی بامداد شنبه در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه استان آذربایجان غربی نیز تصریح کرد: تجارت مرزی به معیشت بخشی از مرزنشینان کشور پیوند خورده و بنابراین نمی‌توان آن را تعطیل کرد. تجارت مرزی و کولبری باید بر اساس مقررات تجاری کشور سامان‌دهی شود. آیین‌نامه ساماندهی تجارت مرزی در آینده نزدیک از سوی دولت ابلاغ می‌شود، اما چند بند آن نیاز به طرح در مجلس دارد که امیدوارم سریع‌تر به تصویب برسد.  رئیس‌جمهور در ادامه گفت: مقرر شد در جهت توسعه تجارت در مرزهای استان آذربایجان غربی، بازارچه‌های مرزی هر چه سریع‌تر فعال شوند و همزمان وضعیت کولبری نیز ساماندهی شود تا با تسهیل مسیرهای قانونی تجارت، جلوی تجارت از مسیرهای غیرمتعارف گرفته شود.

رئیسی جمعه شب نیز در دیدار جمعی از نخبگان، علما‌، خانواده شهدا و ایثارگران و اقشار مختلف مردم استان آذربایجان غربی، با تاکید بر اینکه باید تبادلات مرزی فعال و کولبری و ته‌لنجی سامان‌دهی شود، گفت: آیین‌نامه‌های این موضوع در دولت در حال قطعی شدن است. یک عده از این طریق امرار معاش می‌کنند، اما باید مشخص شود چه چیزی را صادر و چه چیزی را وارد می‌کنند.  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه توسعه صادرات در گرو این است که فرآیندهای گمرکی با سرعت و به لحظه انجام شود، گفت: علاوه بر آن فعالیت دستگاه‌های مختلف در گمرک باید با مدیریت متمرکز صورت گیرد و لازم است استاندار به عنوان نماینده عالی دولت در استان این موضوع را مدیریت کند. رئیس‌جمهور تصریح کرد: عدم ثبات مقررات و صدور بخشنامه‌های متفاوت به نحوی که صادرکننده و تولیدکننده نتوانند درباره آینده فعالیت خود پیش‌بینی داشته باشند به‌شدت به زیان تولید و صادرات است.

احیای دریاچه ارومیه

رئیس‌جمهور با بیان اینکه آذربایجان غربی به نوعی یکی از قطب‌های کشاورزی، معدن و گردشگری کشور است، افزود: یکی از اولویت‌های مهم این استان و البته استان‌های همجوار احیای دریاچه ارومیه است که اقداماتی قبلا در این راستا انجام شده، اما هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است.  

همکاری بخش خصوصی در خنثی‌سازی تحریم‌ها

ابراهیم رئیسی روز جمعه در نشست با فعالان اقتصادی، تجار و بازرگانان این استان نیز با اشاره به ضرورت همکاری بخش خصوصی با دولت افزود: خنثی کردن تحریم‌ها به دست بخش خصوصی خوب پیش رفته است، اما می‌تواند بهتر از این نیز پیش برود. رئیس‌جمهور همچنین تاکید کرد: خام‌فروشی معادن به ضرر کشور است و باید به جای خام‌فروشی برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر و در کنار آن ایجاد اشتغال تلاش کرد.

بازدید از نمایشگاه کتاب تهران

در همین حال روز گذشته ابراهیم رئیسی در آخرین روز از برگزاری سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران وارد مصلای امام خمینی‌(ره) شد و از بخش‌های مختلف آن بازدید کرد.