به گزارش «ایسنا»، سید کمال خرازی در نخستین کنفرانس «ایران و عرب؛ گفت‌‌وگو پیرامون بحران‌های منطقه» که روز شنبه به ابتکار موسسه «الدراسات الجزیره» در دوحه برگزار شد، گفت: هدف از این نشست رسیدن به درکی مشترک از چالش‌ها و فرصت‌‌های موجود در روابط بین ایرانیان و اعراب، در دنیای به شدت متحول کنونی است.  او با تشریح اینکه سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا بر این استوار است که «امنیت» و «توسعه» مفاهیمی پیوسته به هم و غیرقابل تفکیک هستند، ادامه داد: سیاست بر سه رویکرد اساسی استوار است: اول اینکه، امنیت امری به هم پیوسته است و ارتباط مستقیمی با امنیت سایر کشورهای منطقه دارد؛ دوم اینکه، امنیت کالایی نیست که قابل خریداری باشد، بلکه در فرآیند تعامل و همکاری جمعی به دست می‌‌آید؛ و بالاخره سوم اینکه، روابط اقتصادی با کشورهای منطقه عامل مهمی در تامین امنیت منطقه‌‌ای است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، وجود عوامل تنش‌‌زای بسیاری در منطقه غرب آسیا و محیط جغرافیایی ایران و اعراب را «واقعیتی تاسف‌‌برانگیز» توصیف و تصریح کرد: تنها راه‌حل رسیدن به همگرایی منطقه‌‌ای تغییر نحوه برخورد با مشکلات و منازعات منطقه‌‌ای است. جمهوری اسلامی ایران همواره بر گفت‌وگو به عنوان روشی کارآمد برای رفع سوءتفاهمات، حل منازعات و تقویت اشتراکات تاکید دارد و به همین جهت بهترین راه‌حل مشکلات امنیتی در منطقه غرب آسیا و خلیج فارس را افزایش گفت‌وگوهای برادرانه، اما صریح و بی‌‌پرده میان کشورهای منطقه، بدون حضور و دخالت بیگانگان می‌‌داند.  خرازی اعلام ابتکاراتی چون طرح صلح هرمز از سوی ایران یا اولویت‌‌بخشی به سیاست همسایگی را «نشانه‌‌هایی از عزم، اراده و جدیت جمهوری اسلامی ایران در تقویت و گسترش روابط خود با همسایگان جنوبی ‌‌و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس» خواند و افزود: نشانه‌‌هایی از چنین علاقه متقابلی در کشورهای منطقه نیز وجود دارد که از جمله می‌توان به تلاش‌‌های صلح‌‌جویانه دولت‌‌های قطر، عمان و عراق اشاره کرد. 

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در ادامه، به تشریح روابط ایران و عربستان، بحران یمن، نگاه ایران به عراق و مساله فلسطین به عنوان چهار مساله محوری در روابط ایران و جهان عرب پرداخت.  وی در خصوص روابط ایران و عربستان گفت: جمهوری اسلامی ایران اهمیت بالایی برای کشور عربستان سعودی که قبله مسلمانان و حرمین شریفین در آن قرار دارد و به عنوان یک کشور بزرگ منطقه، قائل است. ایران و عربستان نمی‌توانند نگاه حذفی نسبت به یکدیگر داشته باشند و به عنوان دو قدرت اصلی منطقه می‌توانند مکمل ظرفیت‌‌های یکدیگر جهت تامین صلح و ثبات و توسعه منطقه باشند. به هر صورت، اخیرا دو کشور با شرکت در پنج دور مذاکره که با مساعی جمیله دولت عراق میسر شده است، راه گفت‌وگو را برای رفع اختلافات خود انتخاب کرده‌اند.  خرازی درباره مساله یمن نیز تصریح کرد: بحران یمن یکی از مهم‌ترین دغدغه‌‌های این منطقه است.

این بحران صرفا ناشی از تنازعات داخلی یمن نیست و جمهوری اسلامی ایران همواره بر این اعتقاد بوده است که یمن راه‌حل نظامی ندارد، حقیقتی که اکنون پس از هفت سال جنگ و ویرانی، همگی به آن اذعان دارند. ما تلاش‌‌ وافری داشته‌ایم تا از کشتار مردم بیگناه یمن جلوگیری و راه‌حل‌‌های مسالمت‌‌آمیز را جایگزین این نزاع خونبار کنیم. برقراری آتش‌‌بس، رفع محاصره، فراهم ساختن فضای گفت‌وگوهای یمنی – یمنی و نهایتا تشکیل دولتی برخاسته از خواست و اراده مردم آن، موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بروز جنگ در یمن بوده است و همچنان برای تحقق آن تلاش می‌کند.  رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در خصوص سومین مساله محوری ایران و جهان عرب گفت: جمهوری اسلامی ایران از تشکیل یک دولت قوی مردمی در عراق حمایت می‌کند، چرا که امنیت عراق و ایران به یکدیگر وابسته است.  وی در خصوص مساله فلسطین نیز تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که باز کردن پای رژیم صهیونیستی به منطقه خلیج فارس، موجب ثبات و امنیت نخواهد شد، زیرا رژیم صهیونیستی هدفی جز ایجاد تنش در منطقه خلیج فارس و دورساختن اعضای این منطقه از یکدیگر ندارد. به هر صورت، جمهوری اسلامی ایران اجازه نخواهد داد رژیم اشغالگر قدس در این منطقه لانه کند.

افتتاحیه کنفرانس «ایران و عرب؛ گفت‌‌وگو پیرامون بحران‌های منطقه» شنبه یکم اردیبهشت‌‌ماه ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۰ با سخنرانی کمال خرازی و یوسف بن علوی در دوحه برگزار ‌‌شد. همچنین نشست‌‌های بررسی بحران‌های منطقه با حضور ۳۰ نفر از صاحب‌‌نظران ایران و عرب در دو روز متوالی با موضوعات زیر برگزار خواهد شد: بحران سوریه، بحران در عراق، بحران یمن، بحران در لبنان، پرونده هسته‌‌ای ایران، مساله فلسطین و پروژه‌‌ عادی‌‌سازی روابط اعراب و اسرائیل و عامل خارجی و تاثیر آن بر بحران‌های منطقه.  مرکز مطالعات الجزیره و شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به درک مشترک از ماهیت بحران‌های منطقه و بررسی تاثیرات آن بر دنیای واقعی امروز و همچنین ارزیابی روابط آینده ایران و عرب نیاز به اتخاذ رویکردی هوشیارانه را احساس می‌کنند که بتواند زمینه‌‌ساز گفت‌‌وگوهای موثر در این زمینه باشد.

غرب نمی‌تواند ایران را از حق هسته‌‌ای محروم کند

وزیر امور خارجه پیشین عمان نیز در این کنفرانس خاطرنشان کرد: ایران با بومی‌‌سازی فناوری هسته‌‌ای و بر مبنای حقوق ملی به دستاوردی رسیده که غرب نمی‌تواند ایران یا دیگرانی را که مانند ایران باشند، را از حق هسته‌‌ای‌‌شان محروم کند. به گزارش «ایسنا»، یوسف بن علوی وزیر امور خارجه پیشین عمان در نشست ایران و جهان عرب در دوحه با بیان اینکه همه ما سوالات زیادی درباره مسائل منطقه داریم که هنوز برایش پاسخی نیافته‌‌ایم، بر تلاش‌‌های متعدد در دوران فعالیت حرفه‌‌ای‌‌اش در سمت وزیر امور خارجه تاکید کرد و گفت: مشکلات و موانعی هست که ممکن است دیگر طرف‌‌ها پیش روی ما بگذارند، چرا که نمی‌‌خواهند مسیر پیش رو هموار باشد.  وی همچنین توجه به منافع کشورها در روابط با یکدیگر را عاملی برای استحکام روابط بین آنها دانست و درباره نقش اعراب در به نتیجه رساندن برجام گفت: این پرونده بسیار مهم است. ایران با بومی‌‌سازی فناوری هسته‌‌ای و بر مبنای حقوق ملی به دستاوردی رسیده که غرب نمی‌تواند ایران یا دیگرانی را که مانند ایران باشند، مجبور کند از چنین حقی دست بکشند.