سخنی از سازش به میان  نیامد

صفر تا صد یک خبر اشتباه

از روز شنبه با ارجاع به یک خبر شبکه الجزیره درباره دیدار اخیر امیر قطر با رهبر معظم انقلاب اسلامی، این ترجمه از خبر مذکور دست به دست می‌شود که وزیر خارجه قطر گفته است رهبری ایران به هیات قطری اعلام کرده که «آماده سازش درباره پرونده ایران است.» به گزارش خبرگزاری تسنیم، آنچه به‌‌شکل فوق و با کلماتی مثل رهبر ایران و سازش بیان می‌شود در واقع اشاره به این جمله از خبر سایت الجزیره است: ‌the Iranian leadership told us they were ready for a compromise.

حال آنکه یک نگاه ساده نشان می‌دهد این ترجمه کاملا معیوب و شیطنت‌آمیز و با مقاصد سیاسی انجام شده است. الجزیره در خبر خود این سخن را به‌‌نقل از رهبر معظم انقلاب اسلامی درج نکرده بلکه از کلمه Leadership  استفاده کرده است که در عرف دیپلماتیک از آن به «مقامات» تعبیر و ترجمه می‌شود، لذا ترجمه آن به رهبر ایران کاملا غلط است. ضمیر They به‌‌معنی «آنها» در جمله هم نشان می‌دهد که منظور نه یک فرد، بلکه جمعی از مقامات است. همچنین این شبکه از کلمه «Compromise» استفاده کرده که غالبا به‌‌معنای مصالحه است. برخی ترجمه‌های شیطنت‌آمیز تعمدا از کلمه سازش برای آن استفاده کرده‌‌اند تا پیام خاصی را مخابره کنند، حال آنکه سازش در عرف فارسی با آنچه compromise در انگلیسی توصیف می‌شود کاملا متفاوت است، سازش به‌‌معنی عقب‌‌نشینی از مواضع، نسبتی با ترجمه Compromise ندارد.

تکذیب وزارت خارجه

در همین باره سعید خطیب‌‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه به خبرگزاری تسنیم گفت: «‌اولا چنین روایتی از دیدار کاملا غلط است و ثانیا به‌‌نظر می‌‌رسد حتی در ترجمه از الجزیره هم دقت کافی صورت نگرفته و یک شیطنت‌‌ رسانه‌‌ای و تبلیغاتی نیز در میان است.» خطیب‌‌زاده با تاکید بر این موضوع که رهبر معظم انقلاب هیچ سخنی از سازش به میان نیاورده‌‌، گفت: «‌بلکه ایشان به امیر قطر فرمودند؛ ما همیشه گفته‌‌ایم که مذاکرات باید نتیجه‌‌دار باشد نه وقت تلف‌‌کردن. آمریکا‌‌یی‌‌ها می‌‌دانند که برای این کار باید چه اقدامی انجام بدهند.» سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: «از مضمون فرمایش رهبر معظم انقلاب کاملا مشخص است که توپ در زمین آمریکاست که باید برای اجرای تعهداتش تصمیم سیاسی عاقلانه بگیرد.»

استقبال قطر از ورود نفت ایران به بازار

همچنین محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر پس از سفر امیر قطر  به تهران در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی هندلزبلات اعلام کرد ورود نفت ایران به بازار می‌تواند به ثبات قیمت نفت خام و کاهش تورم در این زمینه کمک کند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی تاکید کرد: «رهبری ایران به ما خبر داد آمادگی دارد با هدف کمک به تامین ثبات در منطقه خلیج فارس، به راه‌‌حل میانه‌‌ای برسد.» در عین حال وزیر خارجه قطر از شکل‌‌گیری بلوک‌بندی بین شرق و غرب ابراز نگرانی کرده و گفت: «قطر به دنبال راهبردی متوازن و روابطی خوب با همه طرف‌‌ها است.» به گفته آل ثانی، قطر به عنوان یکی از کشورهای عضو شورای همکاری، خواهان حفظ روابط خود با ایالات متحده و اروپا از یک سو و در عین حال به دنبال روابط متوازن با چین، روسیه و بقیه کشورها از سوی دیگر است. این مقام قطری ادامه داد: «‌ما در پی آنیم که ببینیم چگونه می‌توانیم همه این موارد را در کنار هم داشته باشیم و در عین حال به عاملی برای چند‌دستگی تبدیل نشویم.»

تحرکات دوحه

در ادامه رایزنی‌‌های طرف قطری با کشورهای غربی درباره مسائل مختلف از جمله مساله هسته‌‌ای ایران، وزیر خارجه قطر بیست و چهارم اردیبهشت جاری با جوزپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت‌وگو کرد. محور این مذاکرات روابط دوجانبه میان دوحه و بروکسل و همچنین آخرین تحولات مربوط به توافق هسته‌‌ای ایران و برخی مسائل دوجانبه مشترک بوده است. به دنبال سفر امیر قطر به ایران برخی منابع خبری از رایزنی وی با سران کشورمان درباره روند فعلی مذاکرات وین خبر داده بودند. پیش از این اندیشکده آمریکایی واشنگتن درگزارشی به تحلیل سفر «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر که روز پنج‌شنبه گذشته به ایران سفر کرده بود، اشاره کرد و نوشت که احتمالا وی به دنبال ایفای نقش در احیای توافق هسته‌‌ای و جلب کمک ایران برای پذیرایی از طرفداران جام جهانی در اواخر سال جاری خواهد بود.

بورل: گذشت زمان رسیدن به برجام را دشوارتر می‌کند

از دیگر سو مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شنبه شب در توییتی روایت خودش از گفت‌وگوی تلفنی با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را ارائه و به لزوم تلاش برای احیای برجام اشاره کرد.  به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از منابع خبری؛ جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی در این زمینه نوشت: «با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران درباره رسیدگی به مسائل دوجانبه ضروری و اتخاذ گام‌‌های بعدی برای احیای برجام گفت‌وگو کردیم. مهم است که حرکت کنیم. هرچه بیشتر منتظر بمانیم به سرانجام رساندن مذاکرات دشوارتر می‌شود.» امیرعبداللهیان روز جمعه در تماس تلفنی جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره آخرین تحولات مربوط به مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها و مهم‌ترین تحولات بین‌المللی از جمله بحران اوکراین گفت‌وگو و تبادل نظر کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگو، با اشاره به سفر اخیر «انریکه مورا» معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین به تهران گفت: «در سفر انریکه مورا ابتکاراتی مورد بررسی قرار گرفته است.»

سعید خطیب‌‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران پیش از این گفته بود ایران در سفر مورا به تهران ابتکاراتی را پیشنهاد داده است. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مذاکرات انریکه مورا در تهران را بسیار جدی و معطوف به نتیجه و همراه با ابتکارات خاص از سوی ایران عنوان کرد و گفت: «برخی راه‌‌حل‌‌ها پیشنهاد شد و اگر آمریکا پاسخ دهد می‌توانیم به وین برگردیم.» امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با بورل با اشاره به جدی بودن جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافق قوی و پایدار گفت: «ایران حسن نیت و اراده لازم را برای رسیدن به یک توافق داراست.» وزیر امور خارجه کشورمان در همین زمینه از تلاش‌‌های سازنده جوزپ بورل و انریکه مورا تشکر کرد. انریکه مورا اخیرا و در پی توافق تلفنی بورل و امیرعبداللهیان به تهران سفر و با علی باقری مذاکرات مفصلی داشت. پس از این سفر بورل مذاکرات مورا در تهران را مثبت خواند و از تداوم گفت‌وگوها خبر داد. مذاکرات در وین بین هیات‌‌های ایران و گروه ۴+۱ به همراه آمریکا برای لغو تحریم‌های یکجانبه علیه ایران و احیای برجام، از تاریخ ۲۰ اسفند دچار وقفه شد و هنوز بسیاری از مسائل و موضوعات به صورت حل نشده باقی مانده است؛ مقام‌‌های ایرانی گفته‌‌اند تا زمانی‌که این موضوعات رفع نشود، عجله‌‌ای برای توافق با غرب ندارند.

راه ادامه مذاکرات هموار شد

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، سید‌کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در نشست ایران و جهان عرب در دوحه درباره مذاکرات گفت: «‌در مذاکرات فعلی بین ایران و کشورهای غربی موضوعات کمی باقی مانده است که باید حل شود؛ مورا، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا اخیرا به ایران آمد و راه ادامه مذاکرات هموار شد.»