سمیه رفیعی در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به جلسه فراکسیون محیط زیست و کمیسیون اصل ۹۰ برای بررسی مرگ توله یوزپلنگ‌های «ایران» با حضور مسوولان مرتبط برگزار شد، اظهار کرد: روز شنبه جلسه‌ای دو و نیم ساعته در این خصوص برگزار شد و به‌طور مفصل موضوع را مورد رسیدگی قرار دادیم. وی با بیان اینکه ما از ۳ متخصص دامپزشکی برای حضور در جلسه دیروز دعوت کرده بودیم، افزود: برآیند نظرهای تخصصی نشان می‌داد که پاسخ‌های مطرح شده از سوی محیط‌زیست قانع‌کننده نبود؛ ضمن اینکه از دامپزشکی کل کشور برای حضور در جلسه نیز دعوت شده بود و نماینده این سازمان در پاسخ به این پرسش صریح که در زمان وضع حمل ایران کجا بودید، پاسخ خیلی جالبی دادند و گفتند که کسی از ما درخواست نکرده بود که در آن موضوع خاص در محل مربوطه حضور داشته باشیم؛ به نظر من همین یک مورد کلی ماجرا به همراه دارد.

در انتظار گزارش کمیته حقیقت‌یاب

در همین حال معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: تکثیر یوزپلنگ آسیایی در اسارت دستاورد علمی بزرگی بود و اگر قصوری در آن رخ داده باشد را هم می‌پذیریم. به گزارش «ایرنا»، علی سلاجقه در همایش روز جهانی تنوع زیستی تاکید کرد: کمیته حقیقت‌یاب در زمینه تکثیر یوزپلنگ‌ها تشکیل شده و در حال بررسی ابعاد موضوع است و اگر قصوری صورت گیرد حتما برخورد می‌شود. سلاجقه افزود: به نظر نمی‌رسد در این فرآیند قصوری صورت گرفته باشد، در تمام مراحل از ظرفیت‌های داخلی و خارجی استفاده کردیم و تمام مراحل توسط متخصصان داخلی و به صورت آنلاین پایش می‌شد. وی تاکید کرد: هر کار بزرگی نقاط ضعف و قوت دارد و ما هم در این فرآیند انتقادات را می‌پذیریم، اما خوب است منصفانه باشد و منتظر گزارش کمیته حقیقت‌یاب هستیم. «ایران» یوزپلنگی آسیایی است که در یازدهم اردیبهشت ماه در مرکز تکثیر یوز آسیایی ایران سه توله نر به دنیا آورده بود. کمتر از دو هفته بعد از وضع حمل یوزپلنگ ایران، ۲ توله از ۳ توله یوزپلنگ متولد شده، تلف شدند؛ علت مرگ توله نخست مشکلات ریوی و علت مرگ دومین توله استفاده از شیر بی‌کیفیت عنوان شده است. مرگ دو توله یوزپلنگ و در خطر بودن جان سومین توله «ایران» موجب ایجاد نگرانی‌هایی در میان دوستداران محیط زیست و همچنین برخی نهادهای پیگیر حقوق حیوانات شده است.

خطر انقراض۱۲۸ گونه جانوری کشور

ازسوی دیگر حسن اکبری، سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست روزگذشته در همایش روز جهانی تنوع زیستی با بیان اینکه حدود ۱۲۸ گونه جانوری و مهره‌دار کشور در معرض خطر انقراض هستند که برخی وضع خوبی ندارند، گفت: بیشترین آسیب‌پذیری ما در این زمینه مربوط به دوزیستان است.