به گزارش «ایسنا»، حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی و دوستانه دو کشور گفت: «‌ایران هیچ‌گونه محدودیتی درباره روابط با آفریقای جنوبی قائل نبوده و به ویژه دولت جدید درصدد توسعه روابط با کشورهای قاره آفریقا است.» وی در این دیدار تاکید کرد: «نگاه ویژه‌‌ای به آفریقای جنوبی در تهران وجود دارد و دو کشور از ظرفیت‌‌های بسیار خوبی برای جهش روابط بهره می‌‌برند. همچنین پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک بین دو کشور در سال جاری در پرتوریا در این راستا حائز اهمیت خواهد بود.» امیرعبداللهیان همچنین با تقدیر از سیاست‌های آفریقای جنوبی درباره موضوعات منطقه غرب آسیا از حمایت این کشور از مبارزات مردم فلسطین قدردانی کرد.  خانم دلامینی، معاون وزیر روابط خارجی و همکاری‌‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی نیز ضمن تشکر از فرصت ملاقات، اظهار امیدواری کرد در نشست کمیته رایزنی‌های سیاسی، مذاکرات خوب و سازنده درباره موضوعات مختلف انجام و نقشه راه روابط میان دو کشور ترسیم شود و با برگزاری کمیسیون مشترک و سفر متقابل مقامات ارشد دوکشور شاهد توسعه هر چه بیشتر روابط و همکاری‌های دو کشور باشیم.

سومین دور رایزنی سیاسی ایران و بلغارستان

همچنین خانم ولیسلاو پتروا، معاون وزیر امور خارجه بلغارستان که برای شرکت در سومین دور رایزنی‌‌های سیاسی ایران و بلغارستان در تهران به سر می‌‌برد، عصر یکشنبه با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش «ایسنا»، وزیر امور خارجه ایران در این دیدار با ابراز خرسندی از افزایش حجم روابط تجاری دو کشور در سال گذشته، آن را متناسب با ظرفیت اقتصادی دو کشور ندانسته و با اشاره به زمینه‌های همکاری دو طرف در بخش انرژی، ترانزیت و حمل و نقل کالا و مواد غذایی، بر ضرورت تلاش بیشتر برای گسترش همکاری‌‌های تجاری تاکید کرد. امیر عبداللهیان همچنین مسائل مهم منطقه‌ای به ویژه بحران اوکراین را مورد توجه قرار داد و برای پایان هرچه سریع‌تر این جنگ ابراز امیدواری کرد. مذاکرات لغو تحریم‌ها و همچنین تاکید بر اراده ایران برای حصول به یک توافق خوب از دیگر موضوعات مورد اشاره وزیر امور خارجه در این دیدار بود. معاون وزیر خارجه بلغارستان نیز در این دیدار با اشاره به مذاکرات سازنده خود با همتای ایرانی، از توافقات به‌عمل آمده برای گسترش همکاری‌‌های دو کشور در بخش‌های تجاری، فرهنگی و ورزشی خبر داد. وی تلاش‌‌های دیپلماتیک برای حصول توافق در مذاکرات هسته‌‌ای را در راستای منافع همه طرف‌‌ها دانست.

همکاری در حوزه انرژی

از دیگر سو معاون وزیر امور خارجه بلغارستان که برای حضور در سومین دور رایزنی ایران و بلغارستان به تهران سفر کرده است، روز یکشنبه (اول خرداد) با مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش «ایسنا»، در این دیدار معاون وزیر خارجه ایران با ابراز خرسندی از افزایش تبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته، ترانزیت و حمل و نقل را یکی از مزیت‌های مهم روابط دو کشور دانست که می‌تواند باعث گسترش همکاری‌های تجاری دوجانبه و منطقه‌‌ای شود. صفری انرژی را زمینه مهم دیگر همکاری دوجانبه دانست و گفت:‌ «‌ایران آمادگی دارد با بلغارستان در این حوزه همکاری کند.»