روز سه‌شنبه نیز بخش‌های دیگری از سازه تخریب شده متروپل فروریخت که منجر به آسیب به برخی امدادگران شد. در این میان یکی از مشکلات اصلی عملیات آواربرداری حضور مردم در محل ریزش ساختمان است که به نظر می‌رسد مسوولان راهکاری برای متفرق کردن مردم برای جلوگیری از بروز فاجعه‌ای دیگر در صورت ریزش بخش دیگری از سازه و فروریختن برج دوم ندارند. وزیرکشور که به آبادان سفر کرده است در خصوص آخرین وضعیت آواربرداری در متروپل، با بیان اینکه همچنان عملیات در حال انجام است و حساسیت بسیار زیادی وجود دارد، از توقف موقتی کار به دلیل احتمال ریزش سازه‌های مجاور، خبر داد و گفت باید اطمینان پیدا کنیم که استحکام‌بخشی سازه انجام شود. به گزارش «ایسنا» وی ادامه داد: متخصصان بسیار خوبی از مرکز تحقیقات ساختمان و افرادی که در مسائل آواربرداری متخصص شده‌اند حضور دارند. گروه زیادی اینجا حضور پیدا کرده‌اند و مشغول رایزنی هستند. وزیر کشور ادامه داد: جرثقیل‌های سنگین، انواع لودرها و بیل‌ها و تجهیزات دیگر وجود دارد و تجهیزات لازمی که برای برش بتن‌ها نیاز است، برقرار است. وحیدی با اشاره به آخرین آمار جان‌باختگان و مصدومان این حادثه گفت: همچنان به دنبال دستیابی به عزیزانی هستیم که زیر آوارهای متراکم محبوس شده‌اند و وضعیت نامعلومی دارند.

دلیل کندبودن آواربرداری

وزیر کشور در پاسخ به اینکه چرا کار آواربرداری به کندی انجام می‌شود، افزود: دو دلیل اساسی دارد؛ اول اینکه همه تلاش‌ها به این معطوف می‌شود که افراد محبوس شده را نجات دهیم و این کار حساسیت و دقت دارد و دلیل نمی‌شود همه آوار را با لودر جمع کرد، زیرا ممکن است آثار سوئی داشته باشد و باید خیلی ملایم انجام شود. اما دلیل دوم؛ هر نوع آواربرداری در کنار این سازه‌های ناپایدار می‌تواند به ریزش سازه‌های دیگری که وجود دارد بینجامد و برای افراد دیگر خطرات زیادی دارد. مسائلی از این دست در این ساختمان فراوان است، بنابراین مجبور هستیم که با دقت کار را انجام دهیم. به گزارش «ایرنا»، وی از برخورد قاطع با متخلفان ساختمان متروپل آبادان خبر داد و گفت: احداث این ساختمان کاملا با مشکل روبه‌‌رو بوده و به‌طور قطع متخلفان مورد برخورد جدی قرار خواهند گرفت. پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال‌احمر نیز روز گذشته از ادامه عملیات جست‌وجو و نجات در محل ساختمان متروپل آبادان خبر داد. وی درباره اینکه عملیات جست‌وجو و نجات چه زمانی به اتمام خواهد رسید، به «ایسنا» گفت: با توجه به وضعیت فعلی و حجم آوار ممکن است عملیات به این زودی‌ها تمام نشده و تا دو، سه روز آینده هم ادامه داشته باشد.

احتمال زیر آوار بودن افراد دیگر

همچنین مهدی ولیپور، رئیس سازمان امداد و نجات در گفت‌وگو با «ایلنا»، در پاسخ به این سوال که آیا همچنان افراد مفقود شده در زیرآوار هستند، گفت: براساس روایتی که برخی از خانواده‌ها دارند، همچنان احتمال می‌دهیم افرادی در زیرآوار باشند و ما تا آواربرداری کامل، کار جست‌وجو را نیز ادامه خواهیم داد، البته امیدواریم مفقودی دیگر در ساختمان نباشد، اما تا به صورت کامل آوار برداشته نشود، نمی‌توانیم در این خصوص اظهارنظر کنیم. در این بین هرچند هنوز علت دقیق این فاجعه مشخص نشده است، اما آن‌طور که صادق خلیلیان، استاندار خوزستان گفته است، سازه ساختمان متروپل بسیار سنگین بوده و موارد فنی در آن لحاظ نشده است. وی با اشاره به علت فرو ریختن ناگهانی ساختمان متروپل اظهار کرد: بر اساس برآورد اولیه، علت این حادثه رعایت نشدن ضوابط فنی و استانداردها است. البته این موضوع قطعی نیست و باید پس از انجام بررسی‌ها، در مورد علت دقیق این مساله به صورت قطعی اظهارنظر کرد. در همین حال قرار است امروز هیاتی از کمیسیون عمران از محل ریزش ساختمان متروپل بازدید کنند. حوالی ساعت ۱۲:۳۰روز یکشنبه دوم خرداد ساختمان ۱۰ طبقه معروف به متروپل در منطقه ته‌لنجی امیری آبادان فروریخت.