همزمان روز گذشته حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در راستای رایزنی‌‌های فشرده خود در خصوص معضل گردوغبار با وزرای امور خارجه برخی کشورهای منطقه، با وزیران امور خارجه کشورهای سوریه، عراق و کویت به‌‌صورت تلفنی رایزنی و تبادل نظر کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزیر امور خارجه در این تماس‌‌های تلفنی، بر حساسیت و فوریت مدیریت معضل گردوغبار با منشأ خارجی ریزگردها در کشورهای مختلف که منجر به مختل شدن زندگی عادی مردم و تهدید زندگی طبیعی شده است، تاکید کرد. در این زمینه توافق شد یک هیات فنی کارشناسی متشکل از سازمان محیط‌زیست و وزارت امور خارجه و سایر نهادهای ذی‌‌ربط کشورمان سریعا عازم دو کشور عراق و سوریه شود تا به‌‌صورت میدانی و در تبادل نظر و همفکری با همتایان خود، موضوع همکاری جمعی منطقه‌‌ای برای مقابله با ریزگردها را در دستور کار پیگیری سریع خود قرار دهند و راهکارهای موثر و فوری را مورد بررسی قرار دهند.

در همین ارتباط با توجه به اینکه بخشی از همکاری منطقه‌‌ای برای مقابله با ریزگردها به مشارکت و همکاری فعال دولت عربستان سعودی بازمی‌‌گردد، مقرر شد وزیر امور خارجه عراق این موضوع را با همتای سعودی خود مورد پیگیری قرار دهد تا این کشور نیز در این ابتکار منطقه‌‌ای برای حل این معضل مشارکت و کمک کند.

واکنش مجلس به آلودگی هوا

از سوی دیگر روز گذشته نمایندگان مجلس پرونده استنکاف دستگاه‌‌های اجرایی متولی اجرای قانون هوای پاک را با اکثریت آرا به قوه‌‌قضائیه ارجاع دادند. به گزارش خبرگزاری فارس، احد آزادیخواه، سخنگوی کمیسیون کشاورزی با اشاره به ترک فعل دستگاه‌‌های اجرایی در خصوص اجرای قانون هوای پاک مصوب خرداد ماه ۱۳۹۶ اظهار کرد: بر اساس مکاتبات و پیگیری‌‌های به عمل آمده از جانب کمیسیون، بسیاری از دستگاه‌‌های متولی اجرای قانون هوای پاک بعد از گذشت قریب به پنج سال از ابلاغ این قانون، نسبت به تکالیف خود اظهار بی‌‌اطلاعی کرده‌‌اند. همچنین سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز خواستار ورود مجلس به آلودگی هوا در شهرهای مختلف کشور شد و گفت که این وضعیت، زندگی مردم را مختل کرده است. به گزارش «ایسنا»، سید کاظم دلخوش در جلسه علنی مجلس در تذکری تاکید کرد که باید تیمی متشکل از کمیسیون‌‌های عمران، انرژی و قضایی و همچنین مرکز پژوهش‌‌های مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به وضعیت گردوغبار تشکیل شود تا از حقوق مردم و ملت دفاع کند. وی از قالیباف خواست که جلسات کارشناسی در این موارد تشکیل شده و گزارش آن به مجلس داده شود. رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به تذکر نماینده صومعه‌سرا در مورد آلودگی هوا گفت: روز سه‌شنبه در جلسه‌‌ای این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و پس از بازگشت نمایندگان از حوزه انتخابیه در صحن علنی بررسی می‌‌شود.

طی چند روز گذشته ۱۶استان گرفتار پدیده گرد‌وخاک بودند. درهمین حال رئیس مرکز ملی پیش‌‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، از شدت بالای گردوخاک در ۱۰ استان با منشأ خارجی از کشورهای سوریه و عراق خبر داد. صادق ضیائیان در گفت‌‌وگو با «ایسنا» درعین حال گفت که منشأ داخلی گردوغبار نیز قابل چشم‌پوشی نیست. از سوی دیگر علی‌محمد طهماسبی، دبیر ستاد ملی مقابله با گردوغبار سازمان حفاظت محیط‌‌زیست با اشاره به اینکه منشأ گردوغبار کنونی در کشور خارجی است، گفت: گردوغبار در کشور سوریه شکل گرفته و از آنجا وارد عراق و سپس به سمت کشور ما گسیل شده است.