15

درهمین حال سایت تابناک نیز روز گذشته در تحلیل ریزش رای محمد‌باقر قالیباف از افزایش اختلافات درون جبهه اصولگرایان و تعدد کاندیداها و حضور کاندیداهایی مانند مرتضی آقا تهرانی و الیاس نادران که از منتقدان جدی مدیریت قالیباف بودند به همراه حواشی ماجرای سفر جنجالی نزدیکان قالیباف به ترکیه، به عنوان دلایل کاهش آرای وی یاد کرد. در این میان نکته قابل توجه شکست تلاش جبهه پایداری برای تصدی پست ریاست بود. نادران، آقا‌تهرانی و فریدون عباسی‌دوانی رقبای قالیباف بودند که آرای معنا‌داری کسب نکردند. هرچند نادران پیش از این با انتشار نامه‌ای با سه پیوست سعی کرد تا به گفته خود، با افشای تخلفات هیات رئیسه و شخص قالیباف، فضای هیات رئیسه را تغییر دهد، ‌اما در نهایت تنها 21 رای کسب کرد. همچنین مرتضی آقاتهرانی ۵۳ رای و فریدون عباسی دوانی نیز ۳ رای را کسب کردند. نکته قابل توجه دیگر در انتخابات دیروز هیات رئیسه مجلس تعداد آرای باطله بود. به این ترتیب که ازمجموع 281 را‌ی ماخوذه 10 رای باطله به دست آمد.

 آرای برابر نواب رئیس

از سوی دیگر در جریان برگزاری انتخابات هیات رئیسه، علی نیکزادثمرین و عبدالرضا مصری نیز به عنوان نواب رئیس انتخاب شدند که با توجه به اینکه هرکدام از آنها 168 رای کسب کردند، به پیشنهاد قالیباف مقرر شد تا با قرعه‌کشی مشخص شود کدام یک از آنها نایب رئیس اول و کدام یک نایب رئیس دوم خواهند شد که سرانجام با توجه به نتیجه قرعه‌کشی علی نیکزاد ثمرین‌ ‌به عنوان نایب رئیس اول انتخاب شد. همچنین سیدنظام‌الدین موسوی، علیرضا سلیمی و محمدرضا دشتی اردکانی به عنوان سه ناظر هیات رئیسه انتخاب شدند.

در این جلسه همچنین محسن دهنوی، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، محمد رشیدی، کریمی فیروزجایی، احمد امیرآبادی و احمد نادری نیز به عنوان دبیران هیات رئیسه انتخاب شدند.

پس از اتمام انتخابات هیات رئیسه، اعضای هیات رئیسه جدید مجلس شورای اسلامی با حضور در جایگاه، سوگند یاد کردند که حداکثر توان خود را برای اجرای آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با مراعات بی‌طرفی کامل در انجام وظایف به‌کار گیرند و از هرگونه اقدام مخالف آیین‌نامه اجتناب کنند.

سه چهره جدید وارد هیات رئیسه شدند

در ادامه انتخابات برای ۳ کرسی ناظران و ۶ کرسی دبیری برگزار شد. در کرسی ناظران هیات رئیسه پیرهادی، چهره نزدیک به محمد‌باقر قالیباف حذف شد و محمدرضا دشتی‌اردکانی به هیات رئیسه مجلس آمد. کرسی دبیری هیات رئیسه نیز با تغییراتی همراه بود. مجتبی یوسفی و روح‌الله متفکر‌آزاد حذف شدند و احمد نادری و احمدامیرآبادی به هیات رئیسه آمدند. همچنین ۶ دبیر برای سومین سال کاری مجلس در هیات رئیسه انتخاب شدند.

به گزارش «ایسنا»، محسن دهنوی با ۱۶۵ رای، حسینعلی حاجی‌دلیگانی با ۱۱۰ رای، محمد رشیدی با ۱۰۱ رای، کریمی فیروزجایی با ۱۱۰رای، احمد امیرآبادی با ۹۸ رای و احمد نادری با ۸۹ رای از مجموع ۲۸۳ رای ماخوذه انتخاب شدند. معصومه پاشایی، عباس گودرزی، روح‌الله متفکر‌آزاد، مجتبی یوسفی، روح‌الله نجابت، صدیف بدری، سید محمود نبویان، اسماعیل حسین‌زهی، حسین امامی‌راد، مرتضی محمودوند، سید ناصر موسوی‌لارگانی، ابراهیم عزیزی، علی علیزاده، محمد صفری‌ملک‌میان، مجتبی بخشی‌پور و محمد‌حسن آصفری‎ نیز دیگر کاندیداهای دبیری هیات رئیسه بودند که نتوانستند رای لازم را کسب کنند.

لاریجانی همچنان رکورددار است

بررسی آمار موجود از نتایج اجلاسیه‌های اول و دوم ادوار یازده‌گانه مجلس نشان می‌دهد که علی لاریجانی در مجالس هشتم و دهم با کسب ۲۳۷ رای، بیشترین رای مثبت را از نمایندگان گرفته است. از این منظر او محبوب‎ترین رئیس مجلس در یازده دوره تشکیل خانه ملت است.

همچنین مرحوم علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی نیز در مجلس سوم و قالیباف در مجلس یازدهم با ۲۳۰ رای در رده‌های بعدی قرار دارند. هرچند این نکته را نباید فراموش کرد که مجلس سوم به لحاظ تنوع احزاب و جریان‌های سیاسی به هیچ‌ عنوان قابل قیاس با مجلس یازدهم نیست و می‌توان گفت قالیباف در یک رای‌گیری کاملا درون حزبی و در مجلسی یکدست توانست ۲۳۰ رای به دست بیاورد. اما مقایسه آرای روسای مجالس در سومین اجلاسیه ادوار گذشته خانه ملت حاکی از آن است که مهدی کروبی با اخذ ۲۲۱ رای در سومین سال از مجلس ششم، بیشترین آرا را به نسبت دیگر روسای مجلس در اجلاسیه‌های سوم به دست آورده است.