رئیسی همچنین تاکید کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های بودجه ۱۴۰۱ این است که در تنظیم این بودجه روی منابع صندوق توسعه ملی هیچ حسابی باز نکرده‌ایم و بنا را بر این گذاشتیم که منابع این صندوق تحت نظر مقام معظم رهبری به برنامه‌ها و اقدامات بزرگ در راستای توسعه کلان کشور اختصاص یابد.  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور اجرای اصلاحات اقتصادی را تنها راهکار تحقق رشد اقتصادی در کشور دانست و گفت: صحبتی که بنده درباره تصمیم‌های سخت در یکی از جلسات روزهای اخیر بیان کردم به شکل صحیحی منعکس نشد. صحبت بنده این بود که ما برای تحقق رشد اقتصادی راه سختی در پیش داریم و بدون همراهی مردم و همه ارکان کشور، پیمودن این مسیر ممکن نیست. همچنین به گزارش «ایلنا» وی گفت: من در جلسه خصوصی‌سازی گفتم تصمیمات سخت، دوستان عنایت نکردند، رسانه‌های خارجی شیطنت کردند و داخلی‌ها اصل مطلب را متوجه نشدند. تصمیمات سخت دولت چند موضوع است؛ نخست رشد اقتصادی، در کشور حتمی است و چطور حاصل می‌شود؟ با سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، دوم افزایش بهره‌وری، یکی از مشکلات کشور بهره‌وری است.

لزوم کنترل هزینه‌های دولت

رئیس‌جمهور افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و افزایش بهره‌وری را دو ضرورت دیگر تحقق رشد اقتصادی برشمرد و خاطرنشان کرد: شخصا باور دارم که مردم اگر احساس کنند دولت در این مسیر به‌طور جدی پای کار است با ما همکاری و همراهی خواهند کرد.  رئیسی گفت: همه افرادی که در بخش‌های مختلف دولت و نهادهای دولتی و حکومتی حضور دارند، باید با الزامات تحقق رشد اقتصادی همراهی داشته باشند و افرادی که به این ضرورت‌ها باور ندارند، نباید در مناصب و جایگاه‌های موثر در تصمیم‌گیری و اجرا حضور داشته باشد.  رئیس‌جمهور در ادامه بر لزوم کنترل هزینه‌های دولت تاکید کرد و افزود: اگر دولت پرخرج باشد، حتی خودش را نمی‌تواند حرکت دهد چه رسد به کلیت جامعه؛ بنابراین همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز در دیدار روز گذشته با نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکید کردند، دولت و مجلس باید با همکاری یکدیگر هزینه‌ها و تورم را مهار کنند.

فقر، فساد و تبعیض زیبنده نظام نیست

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه فقر، فساد و تبعیض به هیچ‌وجه زیبنده نظام جمهوری اسلامی ایران نیست، تصریح کرد: دولت با اجرای طرح عادلانه کردن یارانه‌ها به‌طور جدی در مسیر رفع فقر مطلق اصلاحات گام برداشته و در عین حال به دنبال رفع فساد و تبعیض در زمینه تخصیص یارانه‌ها نیز بوده است.

رئیسی اصلاح نظام بانکی و اصلاحات ساختاری در حوزه زمین را نیز از پیش‌نیازهای اصلی تحقق رشد و توسعه اقتصادی کشور دانست و خاطرنشان کرد: باید در زمینه تعیین تکلیف اراضی، اصلاحات ساختاری انجام شود تا جلوی زمین‌خواری گرفته شود و البته این به معنای آن نیست که مبارزه با زمین‌خواری متوقف به انجام این اصلاحات باشد، بلکه هر دوی این اقدامات باید توأمان پیگیری شود.

تاسیس سازمان اتباع خارجی در کشور

رئیسی در این باره از تاسیس سازمان اتباع خارجی در کشور خبر داد و گفت: تاسیس سازمان اتباع خارجی در دستور کار است و تا تعیین تکلیف این سازمان، وزارت کشور مامور شده جهت تهیه شناسه برای تک تک اتباع خارجی مقیم کشورمان اقدام کند.