جریان‌شناسی اخلال‌ها در مرقد امام

روز چهاردهم خرداد ماه در جریان برگزاری مراسم سی‌وسومین سالگرد ارتحال امام خمینی‌(ره)، برای چهارمین بار طی سال‌های گذشته، عده‌ای حین سخنرانی سید حسن خمینی با سردادن شعارهایی قصد برهم زدن سخنرانی وی را داشتند که البته او بدون توجه به اقدام این افراد به سخنرانی خود ادامه داد.

این اقدام البته همان روز با واکنش مقام معظم رهبری مواجه شد و رهبر معظم انقلاب در اجتماع مردم حاضر در مرقد مطهر امام (ره) با اشاره به حواشی مذکور تاکید کردند: «شنیدم در زمان سخنرانی جناب آقای حاج سیدحسن خمینی، کسانی سر و صدا کردند. همه بدانند که من با این کارها و سر و صداها مخالف هستم.»

 به دنبال همین سخنان، روز گذشته محسنی اژه‌ای درجریان نشست شورای عالی قوه‌قضائیه، با اشاره به اتفاقی که در مراسم گرامیداشت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در روز چهاردهم خرداد در حرم مطهر امام راحل هنگام سخنرانی حسن خمینی رخ داد و موضع‌گیری و نارضایتی رهبر معظم انقلاب نسبت به این ماجرا گفت: «با توجه به اینکه اتفاق رخ داده در روز ۱۴ خرداد در حرم مطهر امام راحل، مسبوق به سابقه است، از دستگاه اطلاعاتی می‌خواهیم تا این موضوع را دنبال کنند؛ چنانچه عده‌ای از روی غفلت مبادرت به چنین عملی می‌کنند باید متنبه شوند؛ همچنین چنانچه عده‌ای ناخواسته از ناحیه شیاطین تحریک می‌شوند، باید به این مساله توجه کنند؛ از سوی دیگر، اگر دست‌های پشت پرده‌ای نیز وجود دارد که می‌خواهند این‌گونه مراسم ملی و مهم ما را مخدوش کنند و سوژه به دست دشمن بدهند، باید موضوع دنبال و تعقیب شود و اقدام مقتضی و متناسب صورت گیرد.»

اشاره اژه‌ای به مسبوق به سابقه بودن این اتفاق، به سال‌های ۸۹ و ۹۱ و ۹۴ بازمی‌گردد. نخستین بار این اتفاق در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد در ۱۴خرداد سال ۸۹ رخ داد.

در آن روز محمود احمد‌ی‌نژاد که یک سال از پیروزی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته بود سخنرانی خود را در مراسم ارتحال امام (ره) به اندازه‌ای طولانی کرد که تنها فرصتی اندک برای سخنرانی سید حسن خمینی باقی ماند. در این میان گروهی که در جلوی جایگاه نشسته بودند، شعارهایی را علیه نوه امام سردادند.

این ماجرا سال ۹۱ نیز یک بار دیگر تکرار شد با این تفاوت که این‌بار اخلالگران حین سخنان احمدی‌نژاد اقدام به سردادن شعارهایی علیه وی کردند و موجب اخلال در مراسم ارتحال امام شدند.

سه سال بعد این ماجرا این‌بار در زمان ریاست‌جمهوری حسن روحانی در مراسم بیست و ششمین سالگرد ارتحال بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، یک بار دیگر تکرار شد. به این ترتیب که در جریان این سخنرانی گروهی از حاضران شعارهایی علیه دولت سر دادند که موجب قطع سخنرانی حسن روحانی برای لحظاتی شد.

نکته مهم در همه این سال‌ها عدم برخورد قاطع با عاملین این اخلال‌ها بوده است. آخرین مورد برخورد با این افراد به سال ۹۴ برمی‌گردد که وزارت کشور در اول تیرماه همان سال از دستگیری ۱۱نفر از اخلالگران مراسم سالگرد امام خبر داد. هر چند در نهایت وزارت کشور اعلام کرد در بررسی‌ها این مساله که این افراد وابسته به گروه‌های خاصی باشند ثابت نشد. شاید از همین‌رو روز گذشته رئیس قوه‌قضائیه با بیان مسبوق به سابقه بودن این اقدامات از دستگاه اطلاعاتی خواست تا اتفاق رخ داده در مراسم روز چهاردهم خرداد در حرم مطهر امام راحل را پیگیری کند. اما اینکه این افراد چه کسانی هستند و هدف آنها از ایجاد اخلال در مراسمی که با توجه به مکان برگزاری آن به نوعی یکی از با اهمیت‌ترین مراسم کشور به شمار می‌رود، چیست، هرچند هنوز به صورت رسمی اعلام نشده‌، اما به عقیده بسیاری هدف جریان فکری پشت این اقدامات، «امام زدایی» و مصادره کردن انقلاب در جهت تفکرات و خط‌مشی سیاسی این جریان است. طرفداران این نظر بر این عقیده‌اند که این‌گونه اقدامات مورد تایید حکومت و در راستای انقلابی‌گری است. در حالی که این افراد اولویت‌ها‌ی کشور را براساس تفکر خود تعبیر می‌کنند و مسائل کلان را نمی‌بینند. در مقابل عده دیگری بر این نظرند که هدف از این اقدامات بدنام کردن نیروهای حزب‌اللهی است و چنین حرکاتی را به جناح مقابل نسبت می‌دهند. «دنیای اقتصاد» این موضوع را در گفت‌وگو با محمدحسن آصفری، نماینده اراک، خنداب، کمیجان و نایب رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراها و فدا‌حسین مالکی، نماینده زاهدان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بررسی کرده است.

آصفری: دست به اقدامات اختلاف‌برانگیز نزنیم

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراها در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه نباید خدای ناکرده کاری کنیم که آن هدف مبارزه با دشمنی دستخوش اقدامات جناح بازی و گروه بازی و هر مسائل داخلی شود، گفت: امروز کسانی که موضع شفاف درباره مسائل مختلف ندارند به سمت هدفی غیر از مبارزه با دشمن واحد اقدام می‌کنند.

 آصفری تصریح کرد: البته متاسفانه در هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا، تندرو هم وجود دارد. معتقدم برخی از افراد اصلاح‌طلب ممکن است که اعتقادی به مبارزه با رژیم صهیونیستی نداشته باشند یا بعضا موضع شفافی درجریان فتنه نداشتند. از این رو عناصر تندرویی هستند که فراموش می‌کنند که دشمن واحدی داریم و در مقابل برخی از شخصیت‌ها موضع‌گیری و به انسجام نیروهای خودی خدشه وارد می‌کنند.

 وی تاکید کرد: حواس‌مان باشد که دست به اقدامات اختلاف‌برانگیز نزنیم که موجب غفلت از دشمن واحد یا ایجاد ناراحتی مقام معظم رهبری باشد. حرکاتی مثل قم که با انداختن مهر و لنگه کفش به سمت آقای لاریجانی و دادن شعارهایی این ناراحتی را ایجاد کرد.

  فدا‌حسین مالکی: آب در آسیاب دشمن نریزیم

نماینده زاهدان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: استراتژی و سیاست‌گذاری نظام در جهت مسائل داخلی و خارجی کشور مبتنی بر قانون اساسی است و اگر در سیاست خارجی کشور تا به حال توفیقات و دستاوردهایی داشتیم و اگر استقلالی با تاکید بر منابع داخلی داشتیم در همین راستا بوده است و نتایج بارز آن نیز در سیاست خارجی کاملا مشهود بوده است. از همین‌رو درحال حاضر نگاه تاثیرگذاری به جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی وجود دارد.

فداحسین مالکی افزود: یک زمانی صحبت و انتقاد قابل پذیرش است که این نوع صحبت‌ها در راستای منافع گروهی باشد و نه منافع فردی و نکته دیگر هم این است که چرا از تریبون‌های مختلف انتقاداتی مطرح می‌شود تا زمینه‌هایی ایجاد کند که مورد سوءاستفاده جریان‌هایی قرارگیرد که ساز ناسازگاری با نظام می‌زنند و سوءاستفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه ما مشکلات، گرانی، تورم و مشکلات اقتصادی داریم که بخشی از این موارد با توجه به شرایط منطقه است، گفت: اگر دوستان، واقعا دلسوز مسائل اقتصادی هستند طرح بدهند تا مردم از همه تفکرات استفاده کنند. برخی از حرف‌ها و شیطنت‌ها، از سر خیرخواهی نیست. علاوه بر اینها در داخل کشور، یک عده نشسته‌اند بیرون گود کشور و فقط انتقاد می‌کنند. در یک زمانی آقای روحانی یک شبه زندگی مردم را با گران کردن بنزین زیرورو کرد و اظهار بی‌اطلاعی کرد، حداقل آقای رئیسی که از همه‌چیز مطلع است و آن را با مردم در میان می‌گذارد.

وی درباره تذکر رهبری به سوپرانقلابی‌ها هم گفت که مقام معظم رهبری نکته خوبی در دیدار اخیر خود با نمایندگان اعلام کردند که «اول انقلاب کسانی بودند که ما و شهید بهشتی مانده بودیم که چقدر انقلابی‌اند و پس از مدتی تغییر رویه دادند» و الان هم این موضوع وجود داد.

 فدا‌حسین مالکی گفت: همراه انقلاب بودن به این‌گونه حرف‌ها نیست، بلکه عملا باید با ارائه طرح‌ها و لوایح حرف بزنند. هر سال رهبری بحث گرانی، تورم و تولید را مطرح می‌کنند؛ این آقایان که دم از تفکرات مدیریتی می‌زنند در کار بیایند و عملا برای بهبود امور طرح دهند نه اینکه از تریبون‌های مختلف شعار دهند. این‌گونه حرکات آب در آسیاب دشمن ریختن است. به گفته وی، در حرف‌های مقام معظم رهبری نوعی جاذبه وجود دارد که هر جریان و هر فردی می‌تواند برای کمک به کشور خود از آن بهره ببرد.