به گزارش «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: این مذاکرات دو روزه با هدف حل و فصل مسائل باقی مانده بین آمریکا و ایران انجام شد. یک مقام ارشد آمریکایی گفت مذاکرات «به عقب» رفته است، اما حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز شنبه گفت که «مسیر دیپلماسی باز است» و مذاکرات را «مثبت» توصیف کرد. مذاکره‌کننده ارشد هسته‌‌‌ای ایران نیز گفت زمان و مکان دور بعدی مذاکرات در حال نهایی شدن است. اما با شکست مذاکرات، ایران به مقدار اورانیوم غنی شده لازم برای آنچه ساخت بمب هسته‌‌‌ای خوانده می‌شود، نزدیک‌‌‌تر می‌شود. در همین ارتباط، سی ان ان با علی واعظ، مدیر پروژه ایران در اندیشکده گروه بین‌المللی بحران، اندیشکد‌‌‌ه‌ای در واشنگتن دی سی، در مورد اتفاقات احتمالی آینده صحبت کرد.واعظ در پاسخ به این سوال که احتمال افزایش تنش در آینده با توجه به عدم‌پیشرفت در مذاکرات دوحه چقدر است، گفت: یک چیز مسلم است: پویایی «بدون توافق، بدون بحران» پایدار نیست.

با وجود اصطکاک زیاد بین ایران، ایالات‌متحده و متحدان منطقه‌‌‌ای آنها، فضای زیادی برای تشدید عمدی یا ناخواسته وجود دارد که ممکن است از کنترل خارج شود. همه این‌‌‌ها احتمالا تابستان ۲۰۲۲ را [به تابستانی کاملا مشابه]با تابستان ۲۰۱۹ تبدیل می‌کند، زمانی که تنش‌‌‌ها به شکل تشدید تحریم‌ها و حملات به خطوط کشتیرانی بین‌المللی و زیرساخت‌‌‌های کشور‌‌‌های عربی خلیج فارس شعله ور شد و واشنگتن به طرز خطرناکی طی چند ماه چند بار به درگیری آشکار نزدیک شد. تنها تفاوتی که اکنون وجود دارد این است که با توجه به ادامه گفت‌وگو بین ایران و عربستان سعودی و همچنین امارات، عرصه رقابت به احتمال زیاد به سمت سوریه خواهد رفت. مدیر پروژه ایران در گروه بین‌المللی بحران در پاسخ به این سوال که آیا عدم‌پیشرفت در دوحه به معنای پایان یافتن معامله است؟ افزود: نه لزوما. شکست در این دور می‌تواند دیپلماسی با ایران را برای مدتی به فرآیندی نیمه‌‌‌جان تبدیل کند.

هر دو طرف به خانه بازخواهند گشت و احتمالا درگیر تشدید تنش خواهند بود؛ به این امید که در نهایت طرف مقابل اول کوتاه بیاید. اما با نزدیک‌‌‌تر شدن به انتخابات میان‌‌‌دوره‌‌‌ای کنگره، اشتیاق دولت بایدن برای توافق کاهش می‌‌‌یابد. مشکل این است که دموکرات‌‌‌ها در ماه نوامبر کنترل خود را بر کنگره از دست خواهند داد که به نوبه خود علاقه ایران را برای برخورد با دولتی که دیگر کنگره را کنترل نمی‌‌‌کند، کاهش می‌دهد. علی واعظ ادامه داد: ایران احتمالا تصمیم خواهد گرفت که توافق را تا انتخابات بعدی ایالات متحده [انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴]به تعویق بیندازد. اما ایرانی‌‌‌ها در سال ۲۰۲۵ انتخابات ریاست جمهوری خود را دارند و باید منتظر نتیجه انتخابات باشند. در آن مرحله، توافق کنونی دیگر مرده خواهد بود و طرفین باید از ابتدا بر سر یک معامله جدید مذاکره کنند که احتمالا چند سال طول می‌‌‌کشد. واعظ اظهار کرد: به این ترتیب، گزینه‌‌‌ها بین یک معامله در حال حاضر یا ۶ ماه آینده نیست، بلکه بین امروز یا ۶ سال آینده است و با توجه به مسائل مطرح شده وضعیت موجود پایدار نیست.