به گزارش «ایسنا»‌‌‌ به نقل از رویترز، جو بایدن، روز پنج‌شنبه در کنفرانس خبری مشترک با یائیر لاپید، نخست‌‌‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد: ما برای سران ایران مشخص کردیم که حاضریم به‌منظور بازگشت به برجام چه چیزهایی را قبول کنیم. ما منتظر پاسخ آنها هستیم. درباره اینکه این اتفاق چه زمانی می‌‌‌افتد، مطمئن نیستم؛ اما تا ابد منتظر نخواهیم ماند. رئیس‌‌‌جمهور آمریکا چهارشنبه هفته گذشته در گفت‌‌‌وگو با شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی ادعا کرده بود که به احیای توافق هسته‌‌‌ای با ایران متعهد است. بایدن همچنین تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا برای خروج یک‌‌‌جانبه از توافق هسته‌‌‌ای را اشتباهی بزرگ خواند و اظهار کرد که ایران از آن زمان به برنامه هسته‌‌‌ای خود سرعت بخشیده است.

بایدن همچنین در این گفت‌‌‌وگو ادعا کرد که نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از لیست گروه‌‌‌های تروریستی خارجی آمریکا خارج نخواهد کرد. به‌‌‌‌رغم تاکیدهای متعدد جو بایدن مبنی بر تعهدش برای احیای برجام، دولت وی رویکرد سازنده‌‌‌ای را برای حصول توافق خوب در مذاکرات احیای توافق هسته‌‌‌ای در پیش نگرفته است. بایدن پیش‌تر در آستانه سفر به منطقه نیز گفته بود که دولتش به افزایش فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی علیه ایران ادامه خواهد داد تا آماده بازگشت به توافق شود. اخیرا آمریکا و ایران با تسهیل‌‌‌گری اتحادیه اروپا، مذاکرات برجامی غیرمستقیمی را در قطر برگزار کردند که دربر دارنده نتیجه ملموسی برای طرفین نبود.

با این حال وزیر خارجه ایران به‌تازگی در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای قطری‌‌‌اش در تهران در این‌باره بیان کرد: ما برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار مصمم هستیم و برخلاف برخی از ادعاهای رسانه‌‌‌ای طرف آمریکایی ما مطالبه زیاده‌‌‌خواهانه و فرابرجامی مورد ادعای آمریکا را نداریم. همزمان سایت ایندیپندنت عربی نوشت که بایدن درخصوص - به گفته این سایت- «جاه‌‌‌طلبی‌‌‌های هسته‌‌‌ای ایران» با لاپید گفت‌‌‌وگو کرده است. لاپید نیز مخالفت خود را با احیای توافق هسته‌‌‌ای ۲۰۱۵ ابراز کرد و از رئیس‌‌‌جمهور آمریکا خواست تا فشارها علیه ایران را افزایش دهد. وی مدعی شد که «دیپلماسی جلوی ایران را نخواهد گرفت.»

سران آمریکا و رژیم صهیونیستی همچنین در پایان این سفر سند مشترک موسوم به «اعلامیه بیت‌‌‌المقدس» را منتشر کردند که روابط راهبردی میان آمریکا و رژیم صهیونیستی را در سال‌های آینده تشریح خواهد کرد و شامل بندهایی علیه ایران است. خبرگزاری رویترز گزارش داد که اعلامیه ضدایرانی صبح روز پنج‌شنبه به امضای بایدن و لاپید رسیده است. در بخشی از این اعلامیه آمده است: «ایالات‌متحده متعهد است که هرگز اجازه نمی‌‌‌دهد ایران به سلاح هسته‌‌‌ای دست یابد و برای این امر آماده است از همه عناصر قدرت ملی خود استفاده کند.» لاپید با ابراز خرسندی از امضای این اعلامیه، آن ‌‌‌را راهبردی برای جلوگیری از درگیری در منطقه توصیف کرد. بایدن هم که در کنار لاپید حضور داشت، تاکید کرد که جلوگیری از ایران هسته‌‌‌ای، نه‌تنها یک منفعت امنیتی حیاتی برای اسرائیل و ایالات متحده بلکه برای کل جهان خواهد بود.

پروژه ادغام

تحلیلگران سفر رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه به‌خصوص تعیین دو مقصد تل‌آویو و ریاض را در خصوص اطمینان‌بخشی به متحدان در شرایط سیال منطقه‌ای و بین‌المللی می‌دانند؛ به‌خصوص که این نگاه در بین کشورهای عربی تقویت شده که واشنگتن در حال ترک خاورمیانه است و آمریکا دیگر تعهدی به حفظ امنیت اعراب در مقابل تهدیدهای جدید ندارد. تعلل و تزلزل آمریکا در قبال جنگ اوکراین نیز این گمانه را بیش از پیش برای اعراب تقویت کرده است. در این چارچوب مقامات ایالات متحده به دنبال آن هستند تا با ادغام بیشتر اسرائیل در منطقه با تقویت پیمان ابراهیم و پروژه عادی‌سازی روابط اعراب با اسرائیل، زمینه‌های خروج تدریجی از خاورمیانه را محقق سازند. بنابراین همکاری‌های اقتصادی اسرائیل با دولت‌های عربی خلیج‌فارس عنصری مهم در نتیجه‌بخشی به این فرآیند است.

در همین خصوص، روز پنج‌شنبه و همزمان با حضور بایدن در سرزمین‌های اشغالی، نشست چهارجانبه آمریکا، هند، اسرائیل و امارات موسوم به کواد۲ برگزار شد. این نشست در راستای اجرایی کردن کریدور عرب-مدیترانه است که هند را از طریق خلیج‌فارس و سپس اسرائیل به اروپا متصل می‌کند. به نظر می‌رسد با توجه به عبور بخش مهمی از این کریدور از خاک عربستان از طریق خطوط ریلی، اعطای مجوز به خطوط هواپیمایی اسرائیل بر فراز خاک عربستان از سوی ریاض، مقدمه‌ای برای عادی‌سازی تدریجی روابط رژیم صهیونیستی با عربستان باشد. بایدن ادعا کرده که عبور مستقیم از آسمان ریاض برای حضور در اجلاس جده لحظه‌ای تاریخی در منطقه است.