براساس آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، در شش ماهه اول سال‌جاری خودروسازان ۶۸۴هزار و ۳۰۰ دستگاه انواع خودرو را به تولید رسانده‌اند. در این میان سه خودروساز بزرگ کشور در مجموع توانسته‌اند ۵۸۴ هزار و ۴۶ دستگاه انواع محصولات سواری را به تولید برسانند. بر این اساس، ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش تولید ۵۶/ ۱۸ درصدی را تجربه کرده‌اند. در این بین، آبی‌های جاده مخصوص تا پایان شهریورماه سال‌جاری با تولید ۳۲۱ هزار و ۶۹ دستگاه خودروی سواری، افزایش تیراژی ۸/  ۱۵درصدی نسبت به نیمه اول سال گذشته داشته‌اند. همچنین سایپا نیز که ۱۵۸ هزار و ۲۶۱ دستگاه انواع محصولات سواری را در شش ماه نخست امسال به تولید رسانده، افزایشی

 ۸/  ۱۸‌درصدی را به خود می‌بیند. از پارس‌خودرو نیز خبر می‌رسد این شرکت توانسته با تولید ۱۰۴ هزار و ۷۱۶ دستگاه انواع خودروهای سواری، ۷/ ۲۷ درصد افزایش تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کند.با وجود این بررسی آمار تولید ماهانه خودروسازان، نشان می‌دهد که آنها در شهریورماه نسبت به مرداد، ۹۲/ ۲۹ درصد کاهش تیراژ را در سواری‌ها داشته‌اند و تولید ۸۸ هزار و ۲۳ دستگاهی را به ثبت رسانده‌اند. در این مدت آبی‌های جاده مخصوص ۴۸ هزار و ۱۰۳ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که نسبت به ماه گذشته نشان از کاهش ۲۹ درصدی دارد؛ نارنجی‌های جاده مخصوص نیز با تولید ۲۳ هزار و ۹۱۲ دستگاه، افت ۸۴/ ۳۱ درصدی را به خود دیده‌اند؛ در پایان پارس خودرو نیز با تولید ۱۱۶ هزار و ۸ دستگاه کاهش ۹۲/ ۲۹ درصدی داشته است.

از جمله نکات مهم آمار تولید در نیمه اول امسال خودروسازان می‌توان به تیراژ ضعیف پژو ۲۰۰۸ اشاره کرد؛ در‌حالی‌که قرار بود تولید این خودرو از مردادماه امسال افزایش پیدا کند و در شهریورماه سال‌جاری عرضه آن به مشتریان خودرو صورت بگیرد اما با گذشت چهار ماه از آغاز به کار خط تولید این خودرو هنوز خبری از افزایش تیراژ تولید این خودرو نیست. در این بین اما شاهد افت تولید پراید و پژو ۴۰۵ نیز هستیم؛ خودروهایی که به‌دلیل افزایش استانداردهای خودرویی باید به‌زودی از خطوط تولید شرکت‌های خودروساز کنار بروند. در حالی سایپا خبر حذف پراید از خطوط تولید را در تابستان امسال منتشر کرد که مسوولان ایران‌خودرو هنوز اظهار نظری در مورد خروج ۴۰۵ از خطوط تولید این شرکت نکرده‌اند. با وجود این افت تیراژ تولید پراید و ۴۰۵ نشان از حذف تدریجی این خودروها دارد.

 

    صدرنشینی ۲۰۶ و افت ۴۰۵

به سراغ جزئیات آمار تولید ۶ ماهه خودروسازان برویم و ببینیم غول‌های جاده مخصوص چه کارنامه‌ای را از خود به جا گذاشته‌اند. طبق آمار اعلامی، ایران‌خودرویی‌ها در تولید دو محصول مهم خود یعنی پژو ۴۰۵ و پارس و همچنین رانا با کاهش مواجه شده‌اند، با این حال سایر محصولات این شرکت افزایش تیراژ را تجربه کرده‌اند.  آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از افزایش تیراژ پژو ۲۰۶ حکایت دارد، خودرویی که حالا پس از پراید، دومین محصول پر‌تیراژ خودروسازی کشور به‌شمار می‌رود. بر این اساس، تیراژ پژو ۲۰۶ (در مجموع مدل هاچ‌بک و صندوق‌دار) تا پایان شهریورماه امسال، ۸۱ هزار و ۱۵۵ دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۵/  ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد. در آمار تولید ۶ماهه همچنان نامی از پژو ۲۰۷ شنیده نمی‌شود و مشخص نیست این محصول چه تیراژی را در این مدت به ثبت رسانده است.

در این بین، پژو ۴۰۵ با توجه به تیراژ ۶۷ هزار و ۳۱۶ دستگاهی‌اش طی شش ماه نخست امسال، با ۷/ ۷ درصد کاهش، نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته مواجه شده است. این محصول که یکی از قدیمی‌ترین خودروهای داخلی به‌شمار می‌رود، پس از پراید، پرتیراژترین خودرو کشور به‌شمار می‌رفت. با این حال ۴۰۵ رفته‌رفته از دوران اوج خود فاصله گرفته و در حال حاضر نه‌تنها پرتیراژترین محصول ایران‌خودرو به‌شمار نمی‌رود؛ بلکه با کاهش تولید نیز مواجه شده است. پژو ۴۰۵ در سایت مرکزی و خراسان به تولید می‌رسد با وجود طی سال‌جاری تولید این خودرو در ایران‌خودرو مرکزی متوقف و تنها در سایت خراسان  روی خط تولید قرار گرفته است.

اما دیگر محصول پژویی ایران‌خودرو به نام پارس، در ۶ ماه نخست امسال با کاهش تولید مواجه شده است. طبق آمار، این محصول تیراژی ۳۹ هزار و ۹۱۴ دستگاهی را تا پایان شهریورماه به خود اختصاص داده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳/ ۹ درصد کاهش را به خود می‌بیند. این محصول در سایت‌ مرکزی، خراسان، فارس و کرمانشاه به تولید می‌رسد که بیشترین میزان تولید این خودرو در سایت مرکزی با تیراژ ۲۹ هزار و ۴۲۵ دستگاه بوده است.

کاهش تولید این محصول اما در شرایطی است که آبی‌های جاده مخصوص در تولید سمند با افزایش تولید مواجه شده‌اند. بنابر آمار منتشره، این شرکت طی ۶ ماه ابتدایی سال‌جاری در مجموع ۵۱ هزار و ۲۴۸ دستگاه سمند را به تولید رسانده و بنابراین نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴/ ۱۰ درصد افزایش تیراژ را تجربه کرده است. سمند در سایت ایران‌خودرو مرکزی، تبریز و خودروسازی‌سازی فردا به تولید می‌‌رسد؛ با وجود این بیشترین تیراژ تولید در تبریز با ۴۵ هزار و ۱۳۵ دستگاه بوده است و کمترین نیز در سایت مرکزی تولید شده است.اما آن‌طور که آمار شش ماهه تولید روایت می‌کند، ایران‌خودرو در تولید دنا با رشد و در تولید رانا با افت مواجه شده است. طبق آمار منتشره، رانا با تیراژ ۳ هزار و ۸۴۶ دستگاهی خود، ۸/  ۳۳ درصد کاهش تولید را تجربه کرده تا همچنان روند افت تولید آن ادامه داشته باشد. در مقابل اما ایران‌خودرویی‌ها توانسته‌اند با تولید ۱۵ هزار و ۷۵۵ دستگاه دنا، تیراژ این محصول را ۲/ ۹۴ درصد افزایش دهند.

اما نگاهی بیندازیم به محصولات مونتاژی ایران‌خودرو و ابتدا از سوزوکی گرندویتارا شروع کنیم. آن‌طور که آمار می‌گوید، آبی‌های جاده مخصوص تا پایان شهریورماه امسال دو هزار و ۸۹۸ دستگاه ویتارا را مونتاژ کرده‌اند که این موضوع نشان از ۷۲۸ برابر شدن تیراژ این محصول دارد. در حالی این محصول با افزایش تیراژ مواجه است که برخی خبرها از عدم‌شماره‌گذاری این خودرو توسط پلیس حکایت دارد؛ آنگونه که به‌نظر می‌رسد مصرف بالای سوخت این خودرو موجب شده که پلیس از شماره‌گذاری آن جلوگیری کند.ایران‌خودرو همچنین توانسته پنج هزار و ۴۶۰ دستگاه ‌هایما را نیز مونتاژ کند تا تیراژ این میهمان چینی در مقایسه با ۶ ماه سال گذشته، ۴۱۹ درصد رشد را نشان دهد. در میان دیگر محصولات چینی ایران‌خودرو، دانگ فنگ که در سایت مرکزی به تولید می‌رسد، تیراژی ۱۴ هزار و ۴۳۴ دستگاهی را تا پایان شهریورماه امسال به ثبت رسانده و این موضوع از دو هزار برابر شدن تولید خودرو موردنظر حکایت دارد.

در این بین بررسی آمار ۶ ماهه تولید خودروسازان از عدم‌تولید پژو ۲۰۰۸ حکایت می‌کند. طبق آمار منتشره، ایران‌خودرو تا پایان شهریورماه امسال تنها چهار دستگاه پژو ۲۰۰۸ را مونتاژ کرده و این در شرایطی است که ۱۶ هزار دستگاه از این محصول تا شهریور سال آینده پیش فروش شده است. به‌رغم آنکه ایران‌خودرو باید ماهانه یک هزار و ۳۴۰ دستگاه خودرو را تولید و از شهریورماه امسال به مشتریان خودرو تحویل می‌داد، اما تاکنون روند تولید این خودرو براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته پیش نرفته است.در این بین اما برخی خبرها حکایت از آن دارد که ایران‌خودرو تعداد هفت دستگاه پژو ۲۰۰۸ را در مهرماه به مشتریان خودرو تحویل داده است.

 

    کاهش پراید و رشد چینی‌های سایپا

به سایپا برویم و ببینیم این شرکت چه آماری در مونتاژ محصولات خود به جا گذاشته است. در حالی روند تولید پراید کاهشی بوده است، اما تیراژ تولید خودروهای چینی سایپا نشان از رشد دارد. در این زمینه می‌توان به رشد تولید چانگان، برلیانس و آریو در نیمه اول سال‌جاری اشاره کرد.

براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید پراید در نیمه نخست امسال کاهش یافته است. پراید در بازه زمانی موردنظر تیراژ ۱۰۶ هزار و ۶۴۴ دستگاهی از خود به جا گذاشته و در مقایسه با ۶ ماه ابتدایی سال گذشته، ۳/ ۸ درصد کاهش تولید را به خود می‌بیند. این محصول نیز جزو قدیمی‌های خودروسازی ایران به‌شمار می‌رود که پیش‌بینی می‌شود از پس استانداردهای جدید برنخواهد آمد. از همین رو سایپایی‌ها نیز از همین حالا روند حذف پراید را آغاز کرده‌اند.

 طبق اعلام نارنجی‌های جاده مخصوص، قرار است تیبا به‌واسطه افزایش تیراژ، جای خالی پراید را در اواخر سال آینده پر‌ کند. اتفاقا آمار تولید این محصول در ۶ ماه ابتدایی امسال نشان از افزایش تیراژ آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دارد. بر این اساس، سایپا تا پایان شهریورماه ۶۸ هزار و ۷۱۳ دستگاه تیبا تولید کرده که نشان از رشد ۰۵/ ۵۰ درصدی تیراژ این محصول دارد. حدود شش هزار دستگاه از تیباهای تولیدی دوگانه‌سوز بوده و باقی آنها به‌صورت بنزینی تولید شده‌اند.طبق آمار اعلامی، سایپا تا پایان شهریورماه امسال ۱۲ هزار و ۴۳۸ دستگاه سراتو را به تولید رسانده و با این حساب توانسته تیراژ این خودروی مونتاژی کره‌ای را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۹۳ درصد افزایش دهد. سایپایی‌ها از اواخر سال گذشته تنها مدل اتومات سراتو را مونتاژ می‌کنند و دیگر خبری از تولید مدل دنده‌ای این محصول نیست.

علاوه‌بر این خودرو، پارس‌خودرو به‌عنوان زیرمجموعه سایپا، توانسته در ۶ ماه ابتدایی امسال ۱۹ هزار و ۲۳۵ دستگاه برلیانس را مونتاژ کند. با توجه به این آمار، برلیانس در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۷/ ۹۸ درصد افزایش تیراژ را تجربه کرده است. این محصول چینی پیش‌تر در سایپا نیز مونتاژ می‌شد، با این حال در نهایت تولید آن به‌طور کامل در اختیار پارس‌خودرو قرار گرفت.

سایپایی‌ها اما دو محصول چینی دیگر را نیز به مونتاژ می‌رسانند که در این بین، چانگان مدل CS۳۵ تیراژی چهار هزار و ۳۸۴ دستگاهی را تا پایان شهریورماه امسال از خود به جا گذاشته است. بر این اساس، این خودرو مونتاژی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزایش ۳۹۴ درصدی را تجربه کرده است. دیگر محصول چینی سایپا اما S۳۰۰ یا همان آریو نام دارد که فعلا در سایت بن‌رو به تولید می‌رسد و آمار اعلامی از تیراژ چهار هزار و ۶۴۷ دستگاهی آن حکایت می‌کند. با توجه به تیراژ اعلامی، آریو نسبت به ۶ ماه ابتدایی سال گذشته با رشد ۲۶۷ درصدی مواجه شده است.

 

    افزایش تندر -۹۰

نگاهی هم به اوضاع تولید تندر-۹۰ تا پایان شهریورماه امسال بیندازیم تا مشخص شود این محصول رنو چه افت‌و‌خیزی را طی بازه زمانی موردنظر تجربه کرده است. آن‌طور که آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید، در مجموع تیراژ خانواده تندر-۹۰ (شامل تندر معمولی، پارس‌تندر، تندر اتومات و ساندرو) طی ۶ ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ۴۵ هزار و ۹۰۱ دستگاه رسیده است. با این حساب، تیراژ این خانواده ۲۲/ ۲۷ درصد افزایش را به خود می‌بیند.

در حالت تفکیکی اما ایران‌خودرویی‌ها با تیراژ ۲۲ هزار و ۲۰۲ دستگاهی توانسته‌اند افزایش ۶/ ۳۶ درصدی را در تولید تندر-۹۰ رقم بزنند. ازسوی دیگر اما پارس‌خودرویی‌ها نیز که تا پایان شهریورماه ۲۳ هزار و ۶۹۹ دستگاه تندر-۹۰ را به تولید رسانده‌اند، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی ۵۵/ ۱۹ درصدی را در تیراژ این محصولات به خود می‌بینند. بنابر آمار اعلامی، پارس‌خودرو توانسته طی ۶ ماه ابتدایی امسال ۲۳ هزار و ۱۲۶ دستگاه ساندرو (مدل هاچ بک تندر-۹۰) را به تولید برساند و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۸۶ درصد رشد را ثبت کند.

خودرو

خودرو