براساس مصوبه هیات دولت در اواخر مردادماه سال‌جاری، آن دسته از محصولات خودروسازان که مصرف سوخت ۸ لیتر و بالای ۵/ ۸ لیتر دارند در صورتی شماره‌گذاری می‌شوند که تولید‌کنندگان یک خودروی فرسوده را اسقاط کنند. این مصوبه اسقاط خودرو برای تولیدات با مصرف سوخت ۸ تا ۵/ ۸ لیتر را از اول فروردین سال ۹۷ و اسقاط خودرو برای خودروهای با مصرف سوخت ۵/ ۸ لیتر به بالا را ۲۶ شهریورماه سال‌جاری در نظر گرفته است. از آنجا که این مصوبه به پلیس راهور نیز ابلاغ شده، مراکز شماره‌گذاری از همان تاریخ مقرر، از شماره‌گذاری خودروهای پرمصرف سرباز زدند. 

بر این اساس در شرایطی طبق این مصوبه هیات دولت، شماره‌گذاری ۹ خودروی تولید داخل متوقف شده است که روز گذشته مهدی نیکدار، رئیس ستاد مدیریت مصرف سوخت در گفت‌و‌گو با «دنیای‌اقتصاد» از پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تاخیر در اجرای این مصوبه خبر داده است. مهدی نیکدار می‌گوید: با توجه به درخواست خودروسازان درخصوص مهلت ۶ ماهه برای اجرای این مصوبه، وزارت صنعت به هیات دولت پیشنهاد داده است که خودروهای با مصرف سوخت بالای ۵/ ۸ لیتر نیز از ابتدای سال آینده ملزم به اسقاط خودرو شوند. به گفته وی با وجود این پیشنهاد اما دولت تاکنون هیچ مصوبه جدیدی برای جلوگیری از توقف شماره‌گذاری این خودروها ارائه نکرده است؛ بنابراین پلیس راهنمایی و رانندگی نیز براساس مصوبه ابلاغی هیات دولت در اواخر مردادماه عمل می‌کند؛ چراکه این مصوبه قانونی و لازم‌الاجرا است.

هرچند برخی تولیدکنندگان که خودروهای آنها مشمول این مصوبه می‌شود باید تا پایان سال‌جاری نسبت به خروج ۱۴۰هزار دستگاه خودروی فرسوده اقدام کنند، اما با وجود توقف شماره‌گذاری، خودروسازان در واکنش به اقدام پلیس، هیچ‌گونه اظهارنظری مطرح نکرده‌اند.آنگونه که به‌نظر می‌رسد، امید خودروسازان به موافقت دولت با پیشنهاد مهلت ۶ ماهه موجب شده که آنها از اسقاط خودرو برای محصولات با مصرف سوخت بالای ۵/ ۸ لیتر سرباز زنند.رئیس ستاد مدیریت و مصرف سوخت کشور معتقد است؛ درصورتی‌که پیشنهاد وزارتخانه درخصوص ارائه مهلت مورد موافقت دولت قرار نگیرد، خودروسازان داخلی باید برای جلوگیری از شرایط کنونی بازنگری جدی در میزان مصرف سوخت تولیداتشان داشته باشند.