آن طور که فعالان بازار عنوان می‌کنند، اگرچه خرید و فروش خودرو در فصل پاییز به‌خصوص طی ماه‌های مهر و آبان معمولا با رکود مواجه و این موضوع طبیعی است، با این حال علاوه‌بر این روند معمول، افزایش قیمت‌ها نیز به نوبه خود بر کاهش تقاضا اثر گذاشته است.طی چند هفته گذشته بسیاری از عرضه‌کنندگان خودرو (چه خودروسازان نیمه‌دولتی و چه خصوصی)، اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرده و سبب شده‌اند اندک تقاضای موجود در بازار نیز رو به خاموشی رود.بر این اساس، شرکت‌های خودروساز داخلی با استفاده از مجوز شورای رقابت در مورد برخی محصولات و همچنین با بهره بردن از آزاد بودن قیمت‌گذاری برخی دیگر از تولیدات خود، قیمت‌ها را بالا برده و ظاهرا هیچ نهاد بالادستی نیز فعلا به این ماجرا ورود نکرده است.

در این شرایط اما نکته مهمی که فعالان بازار بر آن تاکید می‌کنند، کاهش قیمت برخی خودروها در بازار آزاد، پس از افزایش قیمت رسمی آنها است. به گفته آنها، با وجود بالا رفتن قیمت برخی خودروها در نمایندگی، بازار مسیری عکس را در پیش گرفته و قیمت‌ها رو به نزول رفته‌اند. این ماجرا البته در مورد برخی خودروها به‌خصوص تندر-۹۰ رخ داده و نشان می‌دهد تقاضا در بازار آزاد به شدت نزول کرده است.از آن سو اما مشتریان در بازار وارداتی‌ها نیز همچنان با کمبود تقاضا و البته کمیاب و حتی نایاب بودن محصولات مواجه هستند. این موضوع بیشتر ناشی از بسته بودن سایت سفارش است که هفته‌ها است به‌دلیل کنترل واردات خودرو به کشور، بسته شده و مشخص نیست چه زمانی به روی وارد‌کنندگان باز خواهد شد.

هرچند این هفته تغییر قیمت خاصی در بازار وارداتی‌ها رخ نداد، اما در کل قیمت آنها طی چند هفته گذشته به شدت بالا رفته و هم‌اکنون می‌توان این بازار را حبابی نامید.آن طور که فعالان بازار عنوان می‌کنند، در حال حاضر برای خرید هیوندایی سوناتای هیبرید باید ۱۸۴ میلیون تومان هزینه کرد که این موضوع نشان می‌دهد خودروی موردنظر طی چند هفته گذشته حدود شش میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است. همچنین هیوندای توسان نیز که چهار میلیون تومان در چند هفته گذشته گران شده، در حال حاضر ۲۰۳ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و برای خرید النترا نیز باید ۱۶۰ میلیون تومان هزینه کرد. این خودرو نیز طی چند هفته گذشته چیزی حدود ۵ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است.

از سوی دیگر اما کیا سراتو هم از افزایش قیمت‌ها طی هفته‌های گذشته در امان نبوده و نزدیک به ۸ میلیون تومان جهش را به خود دیده است. این محصول در حال حاضر ۱۵۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.در بین دیگر خودروهای وارداتی، کیا اپتیما هم افزایش قیمتی حدودا یک میلیون تومانی را در چند هفته گذشته تجربه کرده، به‌نحوی‌که در حال حاضر ۲۰۹ میلیون تومان برای خرید آن باید هزینه کرد.به گفته فعالان بازار اما لکسوس مدل NX نیز با توجه به افزایش قیمت نزدیک به هفت میلیون تومانی‌اش، ۳۸۲ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین سانتافه هم به‌عنوان خودرویی که افزایش قیمتی شدید را طی هفته‌های گذشته به خود دیده، در حال حاضر ۲۷۰ میلیون تومان قیمت دارد.اما از بازار کیا اسپورتیج نیز خبر می‌رسد این محصول با توجه به افزایش قیمت پنج میلیون تومانی طی هفته‌های گذشته، ۲۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. فعالان بازار در مورد تویوتا RAW۴ نیز عنوان می‌کنند که این محصول در حال حاضر ۲۶۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

اما به سراغ بازار خودروهای داخلی برویم و ببینیم آنجا چه خبر است. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، در حال حاضر تندر-۹۰ E۲ پارس خودرو با کاهش قیمت مواجه و در حال حاضر ۴۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. این در حالی است که همین چندی پیش قیمت این محصول در نمایندگی‌های پارس خودرو بالا رفت. همچنین تیبا نیز که به تازگی با افزایش قیمت در نمایندگی مواجه شده، در حال حاضر ۲۶ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. در خانواده پراید نیز مدل ۱۱۱ اگر در بازار گیر بیاید، قیمتی برابر با ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد داشت. مدل ۱۳۱ نیز با توجه به ثبات قیمت طی هفته جاری، در حال حاضر ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود.

در حال حاضر اما پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۹ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع نشان از تثبیت قیمت این محصول طی هفته جاری دارد.همچنین مدل صندوقدار آن نیز در حال حاضر ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. از بازار پژو ۴۰۵ هم خبر می‌رسد این خودرو در حال حاضر ۳۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و رانا هم ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.در بین دیگر خودروهای داخلی اما سمند EF۷ کماکان ۳۲ میلیون تومان به فروش می‌رود و سراتو آپشنال هم ۱۰۴ میلیون تومان به فروش می‌رود. همچنین ساندرو استپ وی نیز در حال حاضر قیمتی برابر با ۶۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد و برای خرید برلیانس H۳۳۰ نیز ۵۷ میلیون تومان باید هزینه کرد.از سوی دیگر، دنا نیز ۴۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و پارس‌تندر نیز ۴۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد.