هرچند رضایتمندی از کیفیت خودروها دلایل متفاوتی دارد اما آنچه مشخص است، پیوستن خودروهای جدید به‌خصوص محصولات پسابرجامی تاثیر بسزایی در ارتقای رضایت مصرف‌کنندگان از کیفیت محصولات سواری داشته است؛ به‌طوری‌که در آمار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ۵/ ۱۹ درصد خودروهای مورد بررسی را محصولات جدید خودروسازان تشکیل داده است. اما نتایج تحقیق اندازه‌گیری رضایت مشتریان در هفت دسته قیمتی کمتر از ۲۵ میلیون، ۲۵ تا ۵۰ میلیون، ۵۰ تا ۷۵ میلیون، ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون، ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلیون، ۱۲۵ تا ۲۰۰ میلیون و بالاتر از ۲۰۰ میلیون تومان مورد بررسی قرار گرفته که به ترتیب دسته‌های قیمتی خودروهای سایپا ۱۳۱، پارس‌تندر، ام‌وی‌ام x۲۲، کیا پیکانتو، رنو کپچر، تویوتا پریوس و بی‌ام‌و ۵۳۰ بالاترین میزان رضایت مشتریان از کیفیت محصول را کسب کرده‌اند. براساس این نظرسنجی همچنین مصرف‌‌کنندگان از خودروهای سایپا ۱۱۱، تیبا هاچ‌بک، برلیانس اچ ۳۲۰ اتوماتیک، رنو سیمبل، سراتو اتوماتیک، سوزوکی گراندویتارا اتوماتیک و سورنتو؛ کمترین رضایتمندی را در گروه‌های قیمتی داشته‌اند. به این ترتیب نتایج رضایت مشتریان در شش ماهه اول سال ۱۳۹۶ نشان می‌دهد ۵۷ درصد خودرو‌ها نسبت به سال ۱۳۹۵ از رشد رضایت مشتریان و ۵/ ۲۳ درصد با افت رضایت مواجه بوده‌اند. همینطور ۵/ ۱۹درصد مدل خودروها برای اولین‌بار در سال ۱۳۹۶ مورد سنجش قرار گرفته‌اند.

اما همان‌طور که عنوان شد نتایج رضایت مشتریان به تفکیک دسته قیمتی اعلام شده؛ به‌طوری‌که در دسته قیمتی کمتر از ۲۵ میلیون تومان که تنها متشکل از سه مدل خودرو متعلق به سایپا است، سایپا ۱۳۱ با ۶۵۸ امتیاز از ۱۰۰۰ امتیاز بیشترین رضایتمندی را کسب کرده است، پس از آن به فاصله کمی سایپا ۱۳۲ با ۶۵۴ امتیاز و بعد از آن هم سایپا ۱۱۱ قرار دارد. این سه خودرو در مجموع ۱۹ درصد سهم بازار را در اختیار خود قرار داده‌اند، همچنین نتایج این تحقیق نشان می‌دهد دسته قیمتی خودروهای ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان با داشتن ۳۵ مدل خودرو بیش از ۶۳ درصد سهم بازار را از آن خود کرده است که بر این اساس خودروی پارس‌تندر تولیدی در شرکت پارس‌خودرو با ۷۴۵ امتیاز حائز بالاترین عدد رضایت مشتریان و خودروی تیبا۲ با ۶۶۲ امتیاز پایین‌ترین رضایت را در میان خودروهای این رده به‌دست آورده‌اند. بر این اساس پس از پارس‌تندر بیشترین رضایتمندی در این دسته قیمتی به ترتیب به خودروهای تندر ۹۰ پارس‌خودرو، رنو ساندرو(MT)، تندر ۹۰ ایران خودرو، ساندرو استپ وی (MT) ، دنا پلاس، تندر پلاس MT، برلیانس ۲۳۰ و ۳۳۰ MT و همچنین دنا رسیده است. در رده ۱۶ این جدول ام‌وی‌ام S۱۱۰ قرار دارد و پژو ۲۰۶ رانا و برلیانس H۳۲۰ MT، آریو S۳۰۰، سمند و تندر ۹۰ (AT) ایران‌خودرو رده ۱۷ تا ۲۲ جدول را تشکیل داده‌اند.پژو ۴۰۵ ایران‌خودرو رده ۲۹ جدول و پژو ۲۰۷ نیز در رده ۳۱ جدول نشسته‌اند، اما دسته قیمتی ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان را به‌جز خودرو ساندرو استپ‌وی AT تماما خودروهای چینی تشکیل داده‌اند.

خودروهایی که ام‌وی‌ام X۲۲ با کسب امتیاز ۷۶۳ شاخص‌ترین آنها به‌حساب می‌آید و برلیانس اچ ۳۲۰ اتوماتیک (پارس‌خودرو) در قعر جدول رده‌بندی قرار داشته و تنها ۶۷۸ امتیاز از ۱۰۰۰ امتیاز را کسب کرده است. سهم بازاری این رده قیمتی ۶ درصد ارزیابی شده، حال آنکه پس از ام‌وی‌ام، دیگر خودروهایی همچون آریزو ۵ دستی، چانگان، ام‌وی‌ام ۵۵۰ دستی و ام‌وی‌ام X۲۲ اتوماتیک تا رده پنجم را به خود اختصاص داده‌اند. این دسته قیمتی ۱۳ خودرو را به خود اختصاص داده است. اما دسته قیمتی ۷۵ تا ۱۰۰میلیونی نیز بیشتر به خودروهای چینی اختصاص پیدا کرده به‌طوری‌که در این جدول به‌جز کیا پیکانتو با ۷۶۳ امتیاز، رنو فلوئنس دستی، میتسوبیشی میراژ و هیوندایی I۱۰ , I۲۰  که در رده یک تا پنجم جدول قرار گرفته‌اند، دیگر خودروها چینی محسوب می‌شوند.سهم بازار این محصولات نیز در کل ۷/ ۵ درصد برآورد شده است. اما به سراغ خودروهایی با رده قیمتی ۱۰۰ تا ۱۲۵میلیون تومان برویم؛ خودروهایی که تنها شش ردیف قیمتی را به خود اختصاص داده‌اند و رنو کپچر نیز توانسته بیشترین امتیاز رضایتمندی را کسب کند. در این رده همچنین کیا سراتو اتوماتیک در قعر جدول قرار گرفته است.

 سهم بازار این خودروها نیز ۳/ ۳ درصد پیش‌بینی شده است. اما به خودروهای با رده قیمتی ۱۲۵ تا ۲۰۰میلیون تومان می‌رسیم، خودروهایی که هفت ردیف جدولی دارد و بیشتر به محصولات داخلی، وارداتی و مونتاژی اختصاص پیدا کرده است. در این جدول تویوتا پریوس با ۸۴۲ امتیاز در صدر جدول و سوزوکی ویتارا اتوماتیک نیز با ۲۷۷ امتیاز در آخرین رده قرار گرفته‌اند. شش خودرو یاد شده ۱/ ۱ درصد از سهم بازار کل را کسب کرده‌اند.

آخرین دسته قیمتی به خودروهای بالاتر از ۲۰۰ میلیون تومان تعلق دارد؛ خودروهای تماما وارداتی که برخی از آنها به دلیل توقف ثبت‌سفارش خودروهای بالای ۴۰ هزار دلار ممنوع شده است. شاخص‌ترین خودروی این رده قیمتی از لحاظ رضایتمندی مشتریان بی‌ام‌و ۵۳۰ قرار دارد و کیا سورنتو نیز کمترین رضایت‌مندی را براساس نتایج نظرسنجی کسب کرده است.این جدول کلا ۸/ ۱ درصد از سهم بازار را در کل به خود اختصاص داده است.

خودرو