ارزش گمرکی خودروهای وارداتی

براساس این اطلاعیه، ارزش گمرکی خودروهای وارداتی براساس قیمت صادراتی و با مقایسه قیمت‌های جهانی در کمیته تبصره ۶ قانون خودرو، به‌صورت سالانه تعیین می‌شود. همچنین ارزش گمرکی تمامی خودروهای قابل ورود طبق تبصره ۱ بند ۴ ماده ۱۷ آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی، پس از تعیین در کمیته تبصره ۶ قانون خودرو انتشار می‌یابد.از سوی دیگر، ارزش خودرو شامل قیمت خرید در کشور مبدا (FOB) و بیمه و کرایه حمل است که در اصطلاح تجاری سیف (Cif) گفته می‌شود و اگر قیمت مندرج در اسناد خرید، کمتر از قیمت صادراتی مصوب باشد، قیمت صادراتی ملاک عمل خواهد بود. کرایه حمل از مبدا کشورهای حوزه خلیج‌فارس به مقصد بندرعباس به‌طور متوسط برای هر خودرو سواری بین ۵۰۰ تا ۷۵۰ دلار آمریکا است.

تعرفه رسمی خودروها

در ادامه این گزارش، به حقوق ورودی خودرو به کشور اشاره و گفته شده که به‌طور کلی خودروی سواری کمتر از ۱۵۰۰ سی‌سی در ردیف تعرفه‌ای ۸۷۰۳۲۲۹۰ جدول مقررات صادرات و واردات طبقه‌بندی می‌شود و واردات این خودروها مشمول ۵۵ درصد حقوق و عوارض گمرکی است. واردات خودروهای سواری بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی نیز در ردیف تعرفه‌ای ۸۷۰۳۲۳۱۹ طبقه‌بندی شده و مشمول ۷۵ درصد حقوق و عوارض گمرکی می‌شود. در نهایت خودروهای سواری از ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی هم در ردیف تعرفه‌ای ۸۷۰۳۲۳۲۹ طبقه‌بندی و مشمول ۹۵ درصد حقوق و عوارض گمرکی هستند.

براساس گزارش گمرک اما حقوق ورودی خودروهای هیبریدی تا ۱۵۰۰ سی‌سی، ۲۵ درصد ارزش گمرکی، از ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی، ۴۵ درصد ارزش گمرکی، خودروهای ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی، ۶۵ درصد ارزش گمرکی و خودروهای بیشتر از ۲۵۰۰ سی‌سی نیز ۱۰۰ درصد ارزش گمرکی است.طبق اطلاعیه گمرک، واردات خودرو مشمول ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده (از جمع ارزش گمرکی به‌علاوه حقوق ورودی)، ۴ درصد مالیات علی‌الحساب (از جمع ارزش گمرکی به‌علاوه حقوق ورودی)، عوارض هلال‌احمر معادل یک درصد حقوق ورودی، پنج درصد از ارزش فوب به‌عنوان عوارض خاص واردات خودرو،  هزینه استاندارد معادل ۸ در هزار ارزش سیف است.در این اطلاعیه همچنین درباره گواهی اسقاط خودرو برای پلاک هر خودروی ترخیص‌شده آمده که خودروهای با مصرف کمتر از ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر چرخه ترکیبی، نیاز به اسقاط خودروی فرسوده ندارند، اما به ازای واردات خودروهای با مصرف ۵ لیتر و بین ۵ تا ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، ۲ دستگاه خودروی فرسوده باید خارج شود.

همچنین خودروهایی با مصرف ۶ لیتر و بین ۶ تا ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، به اسقاط ۴ دستگاه خودروی فرسوده نیاز دارد و برای واردات خودروهای با مصرف ۷ لیتر و بین ۷ تا ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر نیز نیاز به اسقاط ۶ دستگاه خودروی فرسوده است. در نهایت به ازای ورود خودروهای با مصرف ۸ لیتر و بیشتر در ۱۰۰ کیلومتر نیز ۸ دستگاه خودروی فرسوده باید اسقاط شود.طبق توضیح گمرک، هزینه‌ای برای اسقاط خودرو تعیین نشده و خرید و اسقاط و ارائه گواهی اسقاط برای شماره‌گذاری بر عهده واردکننده است و خودروهای وارداتی به مناطق آزاد مشمول شرایط شماره‌گذاری (اسقاط خودرو ) هستند. همچنین در این اطلاعیه آمده که ۱۰ درصد از ارزش گمرکی خودرو طبق سند ترخیص برای شماره‌گذاری (عوارض راهنمایی و رانندگی) و ۳ درصد ارزش گمرکی هنگام شماره‌گذاری نیز هزینه نقل و انتقال دارایی است. از سوی دیگر عوارض شهرداری نیز با توجه به نوع خودرو، از ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است.

گمرک در ادامه گزارش خود اعلام کرده واردات خودروهای سواری بالای ۲۵۰۰ سی‌سی و خودروهای سواری بالای ۴۰ هزار دلار ممنوع است. با این حال، براساس ماده ۷۸ قانون امور گمرکی، امکان ورود موقت خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی برای مسافران غیر مقیم ایران و ایرانیان مقیم خارج از کشور، بابت استفاده شخصی افراد مذکور وجود دارد.واردات تمام خودروها در گام اول نیاز به مجوز ثبت‌سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد و برای تمامی خودروهای وارداتی مجوز ثبت‌سفارش قبل از اظهار به گمرک صادر شده است.قبل از اخذ مجوز واردات، اخذ مجوز‌های چهارگانه نمایندگی از اصناف، مجوز استاندارد، بهینه‌سازی سوخت و محیط زیست الزامی بوده و بر عهده نمایندگی مربوطه است. همچنین درباره عمر خودروهای وارداتی گفته شده که از زمان ساخت آنها نباید بیش از یک سال گذشته باشد. از سوی دیگر، خودروهای وارداتی باید استاندارد‌های لازم از جمله انطباق شماره شاسی، نوع و تیپ موتور را برای ورود داشته باشند.