براساس این گزارش عوامل متعددی بر افزایش قیمت خودرو در هفته‌های گذشته تاثیرگذارند که تعدادی از این عوامل، قیمت خودرو را به‌صورت واقعی و تعدادی دیگر قیمت‌ها را به‌صورت حبابی افزایش داده‌اند. افزایش نقدینگی، نوسانات نرخ ارز، پایان ماه رمضان و ورود به فصل تابستان و کمبود عرضه مصنوعی در بازار خودرو، چهار عاملی هستند که می‌توان آنها را باعث و بانی اصلی افزایش غیرمتعارف قیمت خودرو در هفته‌های اخیر به حساب آورد.

اما «نقدینگی ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومانی» عبارتی است که این روزها هر گاه حرف از تورم به میان می‌آید به چشم و گوش می‌خورد. دولت و بانک مرکزی طی ماه‌های گذشته تلاش زیادی برای کنترل تورم و انتظارات تورمی کرده‌اند تا یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای سال‌های گذشته خود را حفظ کنند. با این حال حجم نقدینگی امروزه آن قدر بالا رفته که به نظر می‌رسد کنترل تورم از دستان دولت و بانک مرکزی خارج است و بسیاری از اقتصاددانان تورم‌های بالای ۱۵ درصد را برای ماه‌های آینده اقتصاد ایران پیش‌بینی می‌کنند.

این وضعیت انتظارات تورمی را بالا برده است و باعث شده قیمت خودرو از این حجم نقدینگی متاثر شود. از این رو با جدیت می‌توان گفت، آن بخش از افزایش قیمت خودرو که طی هفته‌های گذشته به‌دلیل این سطح از حجم نقدینگی به وجود آمده، ماهیت حباب‌گونه ندارد و می‌توان انتظار افزایش بیش از پیش قیمت خودرو را طی ماه‌های آتی داشت. موافقت شورای رقابت با افزایش قیمت خودروی داخلی نیز حاکی از این واقعیت است.

نوسانات نرخ ارز نیز در این گرانی نقش داشته وافزایش نرخ ارز طی چند ماه گذشته به‌شدت روی قیمت خودرو تاثیرگذار بوده است. اما نکته مهم‌تر اینکه بخشی از افزایش قیمت خودرو که به‌دلیل جهش نرخ ارز اتفاق افتاده است، ماهیت غیرحبابی و بخش دیگری از آن ماهیت حبابی دارد. بسیاری از قطعاتی که در تولید خودروی داخلی استفاده می‌شوند، از خارج از کشور وارد شده و از همین رو، افزایش نرخ ارز تاثیر بسزایی در افزایش قیمت تمام‌شده خودروی داخلی دارد. از این نظر می‌توان افزایش قیمت خودرو ناشی از جهش ارزی را غیرحبابی دانست.

اما عامل روانی ناشی از افزایش نرخ ارز باعث شده یک خطای رفتاری میان متقاضیان خودرو شکل گیرد. از آنجا که جهش‌های ارزی در ایران همواره مردم را با نگرانی‌هایی در مورد آینده مواجه کرده است، جهش ارزی اخیر مردم را به این وا داشته که به بازار خودرو هجوم آورند و از این طریق، از کاهش ارزش دارایی‌های خود جلوگیری کنند. آنها تصور می‌کنند اگر امروز خرید خودرو را به تعویق بیندازند، در آینده قدرت خرید خود را از دست خواهند داد و همین عامل به افزایش قیمت خودرو دامن زده است. پایان رمضان و ورود به تابستان نیز عامل دیگری در افزایش قیمت بوده به‌طوری‌که معاملات خودرو در ماه رمضان کاهش یافته بود. اما با پایان این ماه و نزدیک شدن به فصل تابستان، تقاضای خودرو افزایش یافت و در چارچوب ساده تحلیل اقتصاد خرد، منحنی تقاضای خودرو به بالا منتقل شد و در همان سطح از عرضه قبلی خودرو، قیمت‌ها افزایش یافت.

کمبود عرضه مصنوعی نیز دلیل دیگری است. سودجویی عرضه‌کنندگان خودرو به افزایش قیمت در این بازار دامن زده است؛ به طوری که عرضه‌کنندگان خودرو با آگاهی از عوامل فوق و همچنین تاثیراتی که خروج آمریکا از برجام و مذاکرات ایران با طرفین اروپایی می‌تواند داشته باشد، احتمال قوی برای افزایش قیمت خودرو در ماه‌های آینده را می‌دهند و از همین رو حاضر به فروش در قیمت‌های کنونی نمی‌شوند.