شرکت دانش‌بنیان و نوآور تسلا موتورز که در آمریکا مستقر است مدت‌هاست به رقابت با غول‌های خودروسازی در جهان پرداخته است و همواره ادعا می‌کند دیگر روزگار تولید و استفاده از خودروهای بنزینی و دیزلی به پایان رسیده است.شرکت تسلا تاکنون خودروهای برقی و الکتریکی لوکس بسیاری را طراحی و تولید کرده است. البته در رقابت با تسلا، سایر غول‌های خودروسازی در جهان نیز از خودروهای برقی خود رونمایی کرده و آنها را وارد بازار کرده‌اند.حالا شرکت تسلا موتورز قصد دارد برای گسترش فعالیت‌های خود، نخستین کارخانه اختصاصی و بزرگ خود را در اروپا که به گیگافکتوری معروف است، راه‌اندازی کند تا به طراحی و تولید خودروهای برقی و الکتریکی پاک بپردازد. این کارخانه به‌طور قطع نقش پررنگی در افزایش تولید محصولات پاک و وسایل نقلیه دوستدار محیط‌زیست و همچنین کاهش قیمت خودروهای الکتریکی تسلا خواهد داشت.

این در حالی است که تنها دو هفته از تایید ساخت کارخانه گیگافکتوری تسلا در شهر شانگهای چین می‌گذرد و حالا ایلان ماسک - موسس و مدیرعامل شرکت تسلاموتورز - اعلام کرده نخستین کارخانه بزرگ این برند در اروپا و به احتمال زیاد در آلمان ساخته و تاسیس خواهد شد.

پیش‌تر نیز ایلان ماسک دو سال پیش، در اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی، در کنفرانسی در آلمان اعلام و تایید کرده بود شرکت تسلا قصد دارد کارخانه تولید محصولاتش را در آلمان راه‌اندازی کند. به‌طور قطع آلمان به‌عنوان یکی از صنعتی‌ترین کشورهای قاره اروپا پررنگ‌ترین و مهم‌ترین گزینه تسلا برای انتخاب محل کارخانه بزرگ و اختصاصی خود بوده است و می‌تواند مزیت‌های بسیاری داشته باشد.

ایلان ماسک در پاسخ به پیام‌هایی که در شبکه اجتماعی توئیتر منتشر شده بود، گفت: ما به‌دنبال بررسی محل دقیق کارخانه گیگافکتوری در اروپا هستیم؛ البته آلمان یکی از انتخاب‌های پررنگ و مهم ماست زیرا این کشور مکان پر اهمیتی از لحاظ تولید خودروهای الکتریکی تسلا برای ساخت باتری و موتور الکتریکی به‌شمار می‌رود. البته در نهایت ممکن است این کارخانه در مرز آلمان و فرانسه یعنی نزدیکی کشورهای بلژیک، هلند و لوگزامبورک نیز واقع شود.

اما جاه طلبی و بلندپروازی‌های تسلاموتورز به لشکرکشی به آسیا و اروپا ختم نمی‌شود، بلکه این تنها بخش کوچکی از برنامه‌های بلندمدت تسلا به‌شمار می‌رود. تسلا معتقد است با احداث کارخانه‌های ساخت باتری مخصوص خودروهای برقی و موتور الکتریکی، هزینه‌های مربوط به باتری خودروهای برقی به طرز قابل‌توجهی کاهش می‌یابد و باعث می‌شود قیمت نهایی محصولات آتی این شرکت نیز کاهش یابد. در حال حاضر تب طراحی و تولید خودروهای برقی در دنیا بالا گرفته و بسیاری از خودروسازان سهمی از سبد آتی محصولاتشان را به این مدل خودروها اختصاص داده‌اند.