یک ماه پیش بود که دولت در تصمیمی ناگهانی و برای مدیریت منابع ارزی، واردات بیش از یک هزار و ۴۰۰ قلم کالا از جمله «خودرو» را ممنوع اعلام کرد. این مصوبه، موجی از اعتراض واردکنندگان را به‌دنبال داشت و همچنین سبب شد قیمت خودروهای وارداتی با شتاب بیشتری افزایش پیدا کند. واردکنندگان ابتدا بر لغو مصوبه دولت و آزادسازی دوباره واردات خودرو پافشاری کردند، با این حال ظاهرا از این ماجرا ناامید شده و فعلا دیگر اصراری به لغو ممنوعیت موردنظر ندارند. این در شرایطی است که آنها درخواستی جدید را مطرح کرده‌اند و از دولت خواسته‌اند ثبت‌سفارش‌های باطله را فعال کند.

پس از آنکه واردات خودرو ممنوع شد، وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت‌سفارش‌های قبلی را که حدود ۲۰ هزار دستگاه بوده، باطل کرد، آن هم در شرایطی که بخشی از پول این خودروها به حساب خودروسازان خارجی واریز و تعهداتی نیز در داخل ایجاد شده است.

در این مورد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در نشستی خبری گفت: به‌دنبال ممنوع شدن واردات، ثبت‌سفارش‌های صورت گرفته قبلی برای واردات خودرو نیز بی‌اعتبار شد، که تعداد آن حدود ۲۰ هزار دستگاه است.

کوروش مرشد سلوک افزود: پیشنهاد ما این است که دولت اجازه دهد این ۲۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال وارد کشور شده و در قالب سهمیه‌بندی مشخصی عرضه شود.  وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت خودروهای وارداتی در بازار به طور میانگین ۲۰ تا ۳۰ درصد حباب دارد، تاکید کرد: خودرو تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده و برخی از مشتریان برای سرمایه‌گذاری اقدام به خرید می‌کنند؛ در این شرایط، پیشنهاد ما این است که برای مدیریت این حباب و روند افزایش قیمت خودروهای وارداتی، دولت اجازه واردات ۲۰ هزار دستگاه خودروی ثبت‌سفارش شده در گذشته را صادر کند.

مرشدسلوک همچنین با اشاره به منابع ارزی لازم برای واردات ۲۰ هزار دستگاه خودروی ثبت‌سفارش شده گفت: واردکنندگان خودرو برای واردات این خودروها ارز دولتی نمی‌خواهند و از منابع خود استفاده می‌کنند. وی افزود: به واسطه واردات خودرو بیش از ۲۵ هزار شغل ایجاد و ممنوعیت واردات باعث به خطر افتادن این اشتغال و بیکاری برخی نیروها شده است.