هرچه هست، قوانین، محرک مهمی برای استفاده از تکنولوژی‌های نوین هستند زیرا شرکت‌های خودروساز را وامی‌دارند برای حل مشکل انتشار مواد آلاینده در پی راه‌حل‌های جدید باشند.به‌عنوان مثال، در آمریکا با کمک قوانین، خودروها امروزه بسیار ایمن‌تر شده‌اند و میزان مرگ‌ومیر به ازای هر مایل رانندگی در این کشور، از نزدیک به ۶/ ۲۰ مرگ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در سال ۱۹۷۵ به حدود ۳/ ۱۰ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۳ رسیده است که کاهش ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

کمی آن‌طرف‌تر و در کانادا نیز صنعت خودرو این کشور دارای یکی از بزرگترین‌های «فناوری‌های به اصطلاح سبز» در جهان است و قرار است تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار در این مورد سرمایه‌گذاری شود. این روند، کارآیی مصرف سوخت خودروهای تولیدی کانادا را به طور بی‌سابقه‌ای ۵۰ درصد افزایش داده است.در اونتاریو جایی که عمده صنایع خودروسازی در این کشور مستقر هستند، کمتر از یک درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های صنعتی، مربوط به صنایع خودروسازی است.

آیین‌نامه انتشار مواد آلاینده از خودروهای سواری و کامیون‌های سبک مدل سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۵، خودروسازان را ملزم می‌کند ۲۰۰ میلیارد دلار در زمینه توسعه تکنولوژی‌های پیشرفته خودرویی سرمایه‌گذاری و بیش از هر چیز بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تمرکز کنند. اما در چین نیز اولین قانونی که انتشار مواد آلاینده از خودروها را کنترل کرد، در سال ۲۰۰۰ تصویب شد و معادل استاندارد یورو یک بود. چهار سال بعد، استانداردهای سختگیرانه‌تری روی کار آمد و در سال ۲۰۱۰ نیز استاندارد IV لازم‌الاجرا شد. همزمان با افزایش نگرانی نمایندگان و شهروندان درخصوص هوای به‌شدت آلوده در چین، وزارت محیط‌‌زیست این کشور (SEPA) ژانویه امسال از ضرب‌الاجل و تعیین بازه زمانی برای عمل به استانداردهای ملی V خبر داده است.

این کشور در ژانویه ۲۰۱۶ با هدف تولید وسایل نقلیه با تکیه بر انرژی‌های نوین یکسری اقدامات جدید را در پیش گرفت. در بخشنامه‌های جدید، مسائل مربوط به عرضه یارانه دولتی که قرار است برای تاسیس زیرساخت‌های مناسب خودروهای نوین و تشویق استفاده از اینگونه خودروها در سطح استانی در دسترس قرار بگیرد، با جزئیات دقیق مشخص شده است.

سری هم به اروپا بزنیم. قوانین و استانداردهای اتحادیه اروپا علاوه بر کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن، دی‌اکسید نیتروژن و ذرات معلق، اهداف دیگری را نیز مدنظر دارد، از جمله کاهش آلودگی صوتی و حذف گازهای گلخانه‌ای فلورینه در سیستم تهویه هوای خودروها. این قوانین، محدودیت‌هایی برای خودروسازان در نظر گرفته از جمله اینکه تا سال ۲۰۲۱ خودروهایی که در هر کیلومتر بیش از ۹۵ گرم دی اکسیدکربن در هوا منتشر کنند، اجازه فروش در بازار نخواهند داشت. تا سال ۲۰۲۱، کارخانه‌ها ملزم به ساخت خودروهای سبکی هستند که در هر ۱۰۰ کیلومتر، کمتر از ۱/ ۴‌لیتر بنزین مصرف کنند. همچنین تا سال ۲۰۲۰ نیز لازم است با بهبود کیفیت سوخت، انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوخت اتومبیل‌ها، ۱۰ درصد کاهش پیدا کند.